Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het VB ook in het frans? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103576)

santos 28 maart 2008 14:22

Het VB ook in het frans?

Blijkbaar hebben ze toch al 1 lid dat geen Nederlands kan.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF28032008_044

Zwartengeel 28 maart 2008 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3328341)
Blijkbaar hebben ze toch al 1 lid dat geen Nederlands kan.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF28032008_044

Uit het VB-programma:

Citaat:

In een onafhankelijk Vlaanderen blijft Brussel onze hoofdstad. De 19 Brusselse gemeenten vormen evenwel een tweetalig gebied. Inzake taalwetgeving verandert er dus niet veel, behalve dat het onafhankelijke Vlaanderen de taalwetten correct zal toepassen. De Brusselse Franstaligen zijn in een onafhankelijk Vlaanderen volwaardige Vlaamse staatsburgers met dezelfde rechten en plichten. Daarnaast garanderen wij hun aparte identiteit door bijzondere waarborgen op taalkundig, cultureel en onderwijsvlak. In Brussel wil het Vlaams Belang een 'Raad van de Brusselse Franstaligen/Conseil des Francophones de Bruxelles' oprichten die bevoegd is voor Franstalige culturele aangelegenheden en voor de organisatie van Franstalig onderwijs in Brussel.
http://www.vlaamsbelang.be/21/1/

roger verhiest 28 maart 2008 14:53

Et pour les Wallons la même chose : ainsi la Flandre n'est qu'un nouveau nom pour la Belgique...

Internaut 29 maart 2008 06:43

Vlaanderen eerst - Eigen volk eerst - Vlaanderen boven

waar is het probleem
Brussel zal zowiezo franstaligen kennen en die dienen beschermd te worden door de EU daar die een minderheid in Vlaanderen zijn.
Als die Viviane Moreau uit Jette het programma aanvaard en het verdedigt moet het in theorie kunnen.
Brusselaars moeten inzien dat het VB niets tegen hun heeft; ze dienen gewoon een keuze te maken als de boedelscheiding zover is.

4x10E6 29 maart 2008 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3328436)
Et pour les Wallons la même chose : ainsi la Flandre n'est qu'un nouveau nom pour la Belgique...

Alors, rattachons le BHV dès maintenant!

Garry 29 maart 2008 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Internaut (Bericht 3329796)
waar is het probleem
Brussel zal zowiezo franstaligen kennen en die dienen beschermd te worden door de EU daar die een minderheid in Vlaanderen zijn.
Als die Viviane Moreau uit Jette het programma aanvaard en het verdedigt moet het in theorie kunnen.
Brusselaars moeten inzien dat het VB niets tegen hun heeft; ze dienen gewoon een keuze te maken als de boedelscheiding zover is.

Wie in Vlaanderen komt wonen kiest daar zelf voor en moet zich aanpassen juist zoals dit verwacht wordt van buitenlanders..
Italie behoord ook tot europa niet? Wel, als ik daar wil gaan wonen is dat mijn keuze en dien ik mij bij gevolg aan te passen aan de Italianen en niet andersom. È così, perche é normale così!

luc broes 29 maart 2008 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3328436)

Roger, ben je dan nooit tevreden?
Wat stel jij concreet voor ivm Brussel?

VB is daar zeer redelijk: gelijke taalrechten voor Vl en Fr in Brussel.
Wie kan daar iets tegen in brengen?

santos 29 maart 2008 17:17

Ik was dus enkel verbaasd, ik wou hier geen rel voor laten uitbreken.

Burkide 29 maart 2008 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3330067)
gelijke taalrechten voor Vl en Fr in Brussel.

Het FDF en, iets sluikser, alle andere (grote) Franstalige partijen, enkele goede figuren uitgezonderd.

Geert C 29 maart 2008 23:08

Tja, dat komt ervan als je eender wie aanvaardt om toch maar een volledige(re) lijst te kunnen indienen. :?

Jette was waarschijnlijk één van die gemeenten waar het VB niet genoeg vrouwelijke kandidaten vond om een volledige lijst in te dienen. :lol:

Patriot! 29 maart 2008 23:15

Hilarisch! :lol:

De enige Vlaamse partij met mandatarissen die geen Nederlands spreken: het VLAAMS BELANG! :lol: :lol: :lol:

Ik zal het onthouden voor de volgende keer dat jullie een eerbare partij franksiljonisme verwijten. ;)

Bert Bubber 30 maart 2008 01:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 3331739)

Ik zal het onthouden voor de volgende keer dat jullie een eerbare partij franksiljonisme verwijten. ;)

Ik sidder en ik beef...........

Pelgrim 30 maart 2008 01:07

Zo zie je maar dat het veebee een hypocriete partij is de eigen naam niet waardig. En maar kankeren op alles en iedereen en maar met de vlaamse spierballen rollen.

Metternich 30 maart 2008 01:57

Onaanvaardbaar :evil:

born2bewild 30 maart 2008 07:35

Citaat:

De enige Vlaamse partij met mandatarissen die geen Nederlands spreken: het VLAAMS

en decroo dan?

Zwartengeel 30 maart 2008 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3331981)
Zo zie je maar dat het veebee een hypocriete partij is de eigen naam niet waardig. En maar kankeren op alles en iedereen en maar met de vlaamse spierballen rollen.

Wat is het standpunt van het vee-es bee inzake de Franstalige Brusselaars?

azert 30 maart 2008 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3330067)
Roger, ben je dan nooit tevreden?
Wat stel jij concreet voor ivm Brussel?

VB is daar zeer redelijk: gelijke taalrechten voor Vl en Fr in Brussel.

Maar hoe zal men dat in de praktijk uitvoeren?

Waarschijnlijk zullen de Franstaligen zich weren als een duivel in een wijwatervat om overal Frans te spreken waar het wettelijk toegelaten is.
Dus in de praktijk zich zo weinig mogelijk aanpassen.

Nu al; maar in deze hierboven beschreven sfeer nog minder; zullen weinig Vlamingen zin hebben om in Brussel te werken.

Zal men bijvoorbeeld verpleegsters met bussen verplicht aanvoeren uit Vlaanderen.

Zelfs een hoger loon zal allicht weinig uithalen. Ik denk dat men dat nu al probeert voor leerkrachten; maar dat het weinig effect heeft.

Gelijke taalrechten is mooi op papier; maar in de praktijk?

Vette Pois(s)on 30 maart 2008 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 3332092)
en decroo dan?

Effe verslikt in mijne koffie :-)

Zwartengeel 30 maart 2008 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3332096)
Maar hoe zal men dat in de praktijk uitvoeren?

Waarschijnlijk zullen de Franstaligen zich weren als een duivel in een wijwatervat om overal Frans te spreken waar het wettelijk toegelaten is.
Dus in de praktijk zich zo weinig mogelijk aanpassen.

Nu al; maar in deze hierboven beschreven sfeer nog minder; zullen weinig Vlamingen zin hebben om in Brussel te werken.

Zal men bijvoorbeeld verpleegsters met bussen verplicht aanvoeren uit Vlaanderen.

Zelfs een hoger loon zal allicht weinig uithalen. Ik denk dat men dat nu al probeert voor leerkrachten; maar dat het weinig effect heeft.

Gelijke taalrechten is mooi op papier; maar in de praktijk?

In het VB programma, dat ik hierboven citeerde staat ook: 'Inzake taalwetgeving verandert er dus niet veel, behalve dat het onafhankelijke Vlaanderen de taalwetten correct zal toepassen.' Op het terrein zal er voor de doorsnee Franstalige dus weinig veranderen, behalve dat men in openbare dienst verlangt dat men niet langer een loopje neemt met de tweetaligheid zoals nu het geval is.

Zwartengeel 30 maart 2008 08:03

Citaat:

De enige Vlaamse partij met mandatarissen die geen Nederlands spreken: het VLAAMS BELANG! :lol: :lol: :lol:

Hilarisch? Ik zie niet in waarom. Het VB erkent immers het speciale tweetalige karakter van Brussel, als uitzondering op de rest van het Vlaamse grondgebied, waar de voertaal verplicht Nederlands hoort te zijn. Bij bepaalde eerbare partijen hebben ze naar ik meen meer moeite om die grens duidelijk af te bakenen. Nietwaar, Roland?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be