Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   In België meeste scheidingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103736)

Groentje-18 1 april 2008 12:44

In België meeste scheidingen

Citaat:

België is Europese koploper in scheiden

BRUSSEL - Voor elke 100 huwelijken in ons land zijn er 71 echtscheidingen. België is daarmee de absolute koploper in Europa wat betreft het aantal echtscheidingen. Dat blijkt uit een onderzoek in de 27 Europese lidstaten.
In België worden ten opzichte van het aantal huwelijken de meeste echtscheidingen van Europa voltrokken, schrijven Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen.

In 2005 waren er in ons land 43.182 huwelijken en 30.844 echtscheidingen. Dat wil zeggen 71 echtscheidingen op 100 huwelijken. Het EU-gemiddelde ligt op 43,5 echtscheidingen voor 100 huwelijken.

Nog opvallend in het internationale onderzoek van het Spaanse Instituut voor Gezinsbeleid is dat in ons land het aantal abortussen in tien jaar (van 1993 tot 2004) met 50 procent gestegen is. België zit daarmee tussen nummer één Spanje - met een toename van 75 procent - en Nederland met 45 procent meer abortussen.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF01042008_019

Triest.
Waaraan zou dit kunnen liggen denkt u?

the_special_one 1 april 2008 12:49

De keuze van de Belgen zou ik zeggen :D
Enfin, ik heb liever meer scheidingen dan meer ongelukkige echtparen.

Laya 1 april 2008 12:52

Tja, ik heb wel de indruk dat mensen nogal rap 'ongelukkig' zijn. Gaat het efkes niet goed? Geen tijd verspillen: ander en beter.

the_special_one 1 april 2008 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 3336784)
ander en beter.

Ander en heter!

Vette Pois(s)on 1 april 2008 12:54

Goede vraag eigenlijk,

denk dat
a)geen sociale afkeuring meer
b)vrouwen niet langer financieel afhankelijk meer zijn
c)kerk zo goed als geen invloed meer heeft (voor wie een gelofte iets betekend)
d) er heden ten dage zoveel manieren zijn een eventuele betere partner tegen te komen
e)een huwelijk gewoon geconsumeerd wordt : op is op

dat is wat mij zoal te binnen schiet

the_special_one 1 april 2008 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 3336787)
Goede vraag eigenlijk,

denk dat
d) er heden ten dage zoveel manieren zijn een eventuele betere partner tegen te komen

Maar dat is in het buitenland (enfin, in de context van onze buurlanden toch) ook zo me dunkt.

Groentje-18 1 april 2008 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one (Bericht 3336777)

Daar ben ik het mee eens.
Maar er zijn ook nog kinderen die te vaak getekend raken door de scheiding van hun ouders, en eventueel verwikkeld raken in vechtscheidingen waarbij ze worden uitgespeeld ..., wat een zorgeloze kindertijd ook niet echt ten goede komt.

Met die nuancering dat een omgeving waarin constant geruzied wordt natuurlijk ook geen veilige en geborgen thuishaven is.

Savatage 1 april 2008 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one (Bericht 3336777)

Precies. Het aantal scheidingen vind ik trouwens maar een onbelangrijke factor, je kan net zo goed vragen hoeveel uur iemand op voor de tv spendeert op jaarbasis of hoevaak iemand spaghetti eet per maand.

Groentje-18 1 april 2008 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 3336787)
Goede vraag eigenlijk,

denk dat

Ik denk dat je hier zeker heel belangrijke punten aanraakt die een doorslag geven. De sociale normen tov een huwelijk en het uit mekaar gaan zijn iig grondig veranderd.

Daarnaast las ik laatst een tekst waarin stond dat de traditionele rolpatronen van man en vrouw volgens de sociale normen wel niet meer voldoen, maar er ook geen voldoende duidelijke nieuwe rolpatronen in de plaats gekomen zijn (de nieuwe man moet werken in het huishouden en dit combineren met een bloeiende carriëre en een goede vader zijn, en de nieuwe vrouw ... ook. Maar dat omzetten naar de praktijk is niet altijd even makkelijk.), waardoor het niet meer duidelijk is wie precies welke rol precies heeft binnen het gezin. Ik denk dat dit ook wel meespeelt.

the_special_one 1 april 2008 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3336797)
Daar ben ik het mee eens.
Maar er zijn ook nog kinderen die te vaak getekend raken door de scheiding van hun ouders, en eventueel verwikkeld raken in vechtscheidingen waarbij ze worden uitgespeeld ..., wat een zorgeloze kindertijd ook niet echt ten goede komt.

Met die nuancering dat een omgeving waarin constant geruzied wordt natuurlijk ook geen veilige en geborgen thuishaven is.

Wel ja, vooral dat laatste bedoel ik.
En er zullen zeker kinderen zijn voor wie het beter was geweest dat er geen scheiding kwam, maar ik denk dat dat eerder een minderheid is.
Vechtscheidingen komen voor, een pak zelfs ook maar ik denk nog altijd minder dan gewoon geregelde scheidingen.
En in dat laatste geval is het beter voor alle partijen om te scheiden, ook voor het kind.
Overigens kan je jezelf ook de vraag stellen of scheidingen die uitlopen op een vechtscheiding niet nog erger waren geworden als ze gewoon bij elkaar waren gebleven.

longhorn 1 april 2008 13:03

Er staat ook dat er 50% meer abortussen zijn. Ligt 'alles kan' Belgie daar niet wakker van?

Laya 1 april 2008 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one (Bericht 3336811)
Wel ja, vooral dat laatste bedoel ik.
En er zullen zeker kinderen zijn voor wie het beter was geweest dat er geen scheiding kwam, maar ik denk dat dat eerder een minderheid is.
Vechtscheidingen komen voor, een pak zelfs ook maar ik denk nog altijd minder dan gewoon geregelde scheidingen.
En in dat laatste geval is het beter voor alle partijen om te scheiden, ook voor het kind.
Overigens kan je jezelf ook de vraag stellen of scheidingen die uitlopen op een vechtscheiding niet nog erger waren geworden als ze gewoon bij elkaar waren gebleven.

Ik denk dat je daar heel erg verkeerd bent.
Je hebt echt geen vechtscheiding nodig om een kind te laten lijden onder een scheiding.

roderidder 1 april 2008 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 3336847)
Je hebt echt geen vechtscheiding nodig om een kind te laten lijden onder een scheiding.

Toch... Een kind is een heel flexibel wezen, maar tegen langdurige conflicten tussen de ouders werkt vernietigend voor hen

http://www.youtube.com/watch?v=FWzdHHfTtWI

RR

HAMC 1 april 2008 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one (Bericht 3336785)
Ander en heter!

Jij snapt het tenminste.

HAMC 1 april 2008 13:52

Citaat:

Dat klopt, de meeste kinderen gaan van binnen kapot van een scheiding, ook al denken de ouders dat alles in orde is.

Groentje-18 1 april 2008 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3336813)
Er staat ook dat er 50% meer abortussen zijn. Ligt 'alles kan' Belgie daar niet wakker van?

Dat getal verwonderde mij ook.

Groentje-18 1 april 2008 14:16

Citaat:

Zeker en vast niet.
Er moet sowieso onderzocht worden bij wie het kind zal wonen en het kind moet meestal zelf die keuze maken, wat mij verschrikkelijk hard lijkt.

Daarenboven heb je sowieso het fenomeen van de nieuwe samengestelde gezinnen. Vader of moeder vinden een nieuwe vriendin/vriend waardoor de kinderen stiefouders krijgen. Het wennen aan de nieuwe ouder gaat sowieso ook met stress gepaard. In de ergste gevallen wordt het stiefkind zelfs mishandelt of duidelijk als minderwaardig behandeld door de stiefouder...
Dit is natuurlijk een eenzijdig beeld, het kan gelukkig ook goed lopen. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat er te grote delen van generatiecohorten op deze manier zijn opgegroeid. De kans dat deze mensen later problemen krijgen is groter. (Maar gelukkig hoeft het niet zo te zijn. :) )

Nynorsk 1 april 2008 14:43

Misschien hebben de Belgen plots allemaal hun verstand terug gekregen.

Laya 1 april 2008 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3336934)
Zeker en vast niet.
Er moet sowieso onderzocht worden bij wie het kind zal wonen en het kind moet meestal zelf die keuze maken, wat mij verschrikkelijk hard lijkt.

Daarenboven heb je sowieso het fenomeen van de nieuwe samengestelde gezinnen. Vader of moeder vinden een nieuwe vriendin/vriend waardoor de kinderen stiefouders krijgen. Het wennen aan de nieuwe ouder gaat sowieso ook met stress gepaard. In de ergste gevallen wordt het stiefkind zelfs mishandelt of duidelijk als minderwaardig behandeld door de stiefouder...
Dit is natuurlijk een eenzijdig beeld, het kan gelukkig ook goed lopen. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat er te grote delen van generatiecohorten op deze manier zijn opgegroeid. De kans dat deze mensen later problemen krijgen is groter. (Maar gelukkig hoeft het niet zo te zijn. :) )

En nu mag alles nog heel goed gaan in zo'n nieuw samengesteld gezin, een kind is liefst met beide ouders, heel het 'oorspronkelijke' gezin, samen. Ook al waren er soms strubbelingen. Ouders denken soms dat ze hun kind een plezier doen door uit elkaar te gaan maar dan moet je dat kind zelf eens aan het woord laten, het is zeer zeker niet altijd zo.

Nynorsk 1 april 2008 14:46

Ik vind dat de gegeven cijfers trouwens nogal wat vragen oproepen. En op zich wel bijzónder waardeloos zijn.
Voor ge't weet komt er ne pipo die zegt dat 71% van de huwelijken strandt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be