![]() |
Europa wordt het beu?
Straks zal Europa nog zeggen:
is het daar nu bijna gedaan. Meester, we moeten nederlands kennen om een sociale woning te mogen huren; meester we moeten Nederlands spreken om op het speelplein te mogen. Meester: we moeten in Vlaanderen wonen om van de zorgverzekering te kunnen genieten. als je in Wallonië woont telt het niet; maar wel als je in Frankrijk woont. Meester, .... Europa: is dat nu bijna genoeg daar in België; wat is dat toch allemaal? |
Citaat:
en dat binnen die staat de wetten en regels van de staat gelden. |
waarom herhaal je een tekst die er vlak boven staat ??
|
en als europa zich nou eens niet komt moeien?
|
tja, het zijn de franstalige die steeds gaan zagen bij Europa omdat ze niet meer met de Vlamingen willen praten.
|
Citaat:
|
In de Tijd schrijft men vandaag:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Veel Vlamingen krijgen/krijgen ook een pensioen van de Franse staat omdat ze daar gewerkt hadden. Belgen die in Nederland werken ook? Kinderbijslag in welk land? Hoe zit dat juist? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe is de kritiek van het hof eigenlijk geformuleerd?
Voor zover ik het begrijp, moet elkeen die in Vlaanderen werkt, de mogelijkheid hebben aan te sluiten bij die verzekering. Wat dan ook inhoudt dat die daarvoor moet bijdragen. Zo gaat dat alleszins als je bv. in Spanje gaat wonen en werken. Daar sluit je dan aan bij de Spaanse sociale zekerheid en een deel van je loon gaat automatisch naar die kas. Sluit je er niet bij aan, tja dan kan je ook geen beroep erop doen als je het denkt nodig te hebben. Verschil met de Vlaamse Zorgverzekering is dat er geen bijdragen op het loon afgehouden worden, maar wel een eenjaarlijkse inning via het ziekenfonds. Enkel wie aangesloten is bij een Vlaams ziekenfonds draagt bij. Dus, wie er beroep op wil doen, moet ook maar bijdragen, en dus moet er een formule uitgewerkt worden die erin voorziet dat wie in Vlaanderen werkt (tijdelijk of permanent) ook effectief bijdraagt. En verder: dezelfde vraag als die van Pelgrim. |
Citaat:
|
"Het Europees Hof stelt mogelijke belemmeringen vast voor staatsburgers van andere E.U.-lidstaten die een beroepsactiviteit uitvoeren in het Nederlandse taalgebied of in het tweetalige Brussel hoofdstad maar elders in België wonen. Dit geldt ook voor Belgische staatsburgers die zich in eenzelfde situatie bevinden en gebruik hebben gemaakt van het recht van vrij verkeer."
Dit haal ik net uit de pm van Steve Stevaert. Als ik dit bekijk, denk ik aan het volgende: Als iemand die in Nederland woont, in België gaat werken. Hoe is dan diens statuut mbt tot de Belgische sociale zekerheid? Als dat statuut in orde is, dan volstaat het toch de Vlaamse Zorgverzekering in dezelfde lijn aan te passen? Of niet? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be