![]() |
Nederlandse kennis in Brussel ? Beneden ale peilen !
Ging gisteren bij City2 ( Brussel ) in één van de winkels daar, een Hollandse meisje vroeg naar AA Baterijen en tot m'n verbasing, begreep de verkooper haar niet dus ging hij lekker in het Engels. Tja, niet verwonderlijk dat somige Vlamingen voelen ze zich beledigd dat iemand van z'n land, het Nederlands niet kent. En ja, ja, bij de vacatures heb je zo gezegd van het Nederlands nodig : hé wel het is niet meer nodig in ons land. Ik begreep het meisje wel goed hoor maar de verkooper niet. En men lacht verder met de Nederlanstaligen, aub.
Ik hoop van harte dat het niet het geval is overal. |
Beledigd omdat ze geen Nederlands kennen? Nee hoor.
Ik ben beledigd omdat men van Vlamingen EIST dat ze Frans spreken ja! Indien men mij niet in het Nederlands kan bedienen in een Brusselse winkel, dan stap ik gewoon op! |
Citaat:
|
ik heb weinig problemen in de City2 moet ik zeggen, maar als ik niet bediend kan worden in het Nederlands, stap ik op.
|
Citaat:
|
Citaat:
trouwens, als het over technische zaken gaat, is mijn Frans niet goed genoeg. |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik hun Frans moet verstaan moeten zij maar mijn Nederlands ook verstaan. Kwestie van Belg te zijn nietwaar. |
Ik spreek en begrijp enkel Frans in ééntalig Franstalige gebieden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nederlandsmatrix voor gebruik in Brussel
1 Bijlage(n)
Dit is een overzichtje van hoe ik reageer op de Nederlands(on)kundigheid in Brussel.:-D
|
Citaat:
|
Er zijn drie soorten mensen die zagen over het feit dat ze in het Frans worden bediend:
1. Mensen die (ondanks ons tweetalig land) echt geen Frans kunnen. 2. Mensen die van thuis uit als Flamingant ("Vlaamsgezinde") zijn opgevoed. 3. Mensen die toevallig eens slaag gekregen hebben van iets dat Frans spreekt. Helaas is het naar mijn gevoel een minderheid die zich louter op basis van rationele argumenten en logische conlusies tegen het Frans in winkels uitspreekt. De reden is natuurlijk dat die argumenten ontbreken of zodanig stinken dat een weldenkend mens ze niet durft aan te halen. |
Citaat:
Die uitbaters in Brussel weten ook wel dat de Vlaming iets meer geld op zak heeft. Kortom, ik zou het verhaal zeker niet veralgemenen. |
Voor een onnozel jobke zoals in een gazettekot ofzo gade nu toch ni speciaal Nederlands gaan leren?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik kon toen gerust "un coca svp" bestellen, maar ik vroeg "een cola aub" en de contraire kelner "verstond" me niet. Ik begreep nadien ook niet wat "vingt francs" betekende. simpel toch? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be