Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Moet België unitair worden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103896)

Kristof Vermassen 4 april 2008 01:08

Moet België unitair worden?

Moet België unitair worden?

Patriot! 4 april 2008 01:09

Ja.

Kristof Vermassen 4 april 2008 01:10

Een federaal België met 600 zakkenvullers is nochtans conform het subsidiariteitsprincipe, beste Patriot.

vlijmscherp 4 april 2008 08:29

neen, we moeten toch eens beginnen met te leren uit de fouten van de geschiedenis.

system 4 april 2008 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3343033)
neen, we moeten toch eens beginnen met te leren uit de fouten van de geschiedenis.

België moet een ruime autonomie geven aan de gewesten. Maar de meeste mensen wensen niet dat België uit mekaar valt. Het zou echt zinvol zijn, moest men in die zin een volksreferendum houden in België. Ik ben zeker dat de meeste Vlamingen willen dat het land één blijft.

vlijmscherp 4 april 2008 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3343039)
België moet een ruime autonomie geven aan de gewesten. Maar de meeste mensen wensen niet dat België uit mekaar valt. Het zou echt zinvol zijn, moest men in die zin een volksreferendum houden in België. Ik ben zeker dat de meeste Vlamingen willen dat het land één blijft.

dat zou kunnen, maar hoe dat de Franstaligen op dit moment bezig zijn, zijn zij vooral het gevaar voor het voorbestaan van België. en dan heb ik het over het steeds eisen van Vlaams grondgebied, het weigeren van Nederlands te spreken in Nederlandse gemeenteraden en het weigeren van stappen in de staatshervorming die goed is voor alle Belgen.

system 4 april 2008 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3343049)
dat zou kunnen, maar hoe dat de Franstaligen op dit moment bezig zijn, zijn zij vooral het gevaar voor het voorbestaan van België. en dan heb ik het over het steeds eisen van Vlaams grondgebied, het weigeren van Nederlands te spreken in Nederlandse gemeenteraden en het weigeren van stappen in de staatshervorming die goed is voor alle Belgen.

Ze zullen nochtans moeten Nederlands leren. En velen beseffen dat. Maar er zijn er altijd die hardleers zijn, maar zij zullen so wie so het pleit verliezen. Het zijn de Vlamingen die het voor het zeggen zullen hebben in België en nu al voor een stuk hebben. Dat is onvermijdelijk. Hopelijk begaan we niet dezelfde fout met de Franstaligen als zij met ons begingen. Ik denk van niet. De context is wel even anders geworden. Het is het Engels dat de dominante wereldtaal is geworden.

Vinzcent 4 april 2008 09:16

Waarom de klok terug draaien? België was unitair en dat liep vierkant. Nog vierkanter dan dat België nu loopt. Ziet iemand een reden waarom het met een nieuw unitair België plots niet vierkant zou lopen?

vlijmscherp 4 april 2008 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3343054)
Ze zullen nochtans moeten Nederlands leren. En velen beseffen dat. Maar er zijn er altijd die hardleers zijn, maar zij zullen so wie so het pleit verliezen. Het zijn de Vlamingen die het voor het zeggen zullen hebben in België en nu al voor een stuk hebben. Dat is onvermijdelijk. Hopelijk begaan we niet dezelfde fout met de Franstaligen als zij met ons begingen. Ik denk van niet. De context is wel even anders geworden. Het is het Engels dat de dominante wereldtaal is geworden.

het zullen dus de Franstaligen zijn die het einde van België zullen inleiden, want ik vrees dat de meesten niet in zo'n land willen leven.

system 4 april 2008 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3343094)
het zullen dus de Franstaligen zijn die het einde van België zullen inleiden, want ik vrees dat de meesten niet in zo'n land willen leven.

We zullen zien.

vlijmscherp 4 april 2008 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3343109)
We zullen zien.

dat zie je nu toch al? het constant stappen naar internationale instanties van Franstaligen bij alles wat Vlaanderen beslist, het opeisen van grondgebied, het halstarrig weigeren op alles wat er uit Vlaanderen gevraagd wordt, geeft hun een goede uitgangspositie bij een splitsing enz enz enz.

Montalcino 4 april 2008 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen (Bericht 3342892)
Een federaal België met 600 zakkenvullers is nochtans conform het subsidiariteitsprincipe, beste Patriot.

Even ernstig alstublieft. Zwitserland telt meer parlementsleden en ministers dan België, maar toch is het een goed draaiende, welvarende staat.

Het is de vorm en de mechanismen die bepalen of een staat niet goed werkt en zowel het historische België als eenheidsstaat als het huidige "federalisme" draaien vierkant.

Dus laten we dat populisme even varen en denken we even na over de inhoud van Belgë? Dank u.

lombas 4 april 2008 12:21

Nee, net zoals ik meen dat Vlaanderen niet unitair moet worden, Antwerpen niet unitair moet worden, de EU niet unitair moet worden, &c.

Kim 4 april 2008 13:14

Nee, België moet niet unitair worden.

Hans1 4 april 2008 13:30

Het mag wel. Liefst.

duveltje382 4 april 2008 13:31

Gewoon weg nee,zo simpel is dat .....

Ieperen 4 april 2008 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 3343676)
Het mag wel. Liefst.

aha Hanske, waar is het geld van de BUB ?? (ge zult wel niet antwoorden weer hé):twisted:

BCD 4 april 2008 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ieperen (Bericht 3343686)
aha Hanske, waar is het geld van de BUB ?? (ge zult wel niet antwoorden weer hé):twisted:

Toch niet in een topic met als naam "Moet België unitair worden" :roll:

BCD 4 april 2008 13:36

België MOET niet unitair worden, het mag daarentegen wel.

Patriot! 4 april 2008 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3343639)
Nee, België moet niet unitair worden.

Mag het?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be