Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Doodstraf (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103973)

floppy 5 april 2008 17:07

Doodstraf invoeren?

Volgens een poll op HLN.be is 67% van de ondervraagden VOOR een herinvoering van de doodstraf. Op het moment van schrijven hebben 6156 mensen geantwoord:

4126: ja

1850 : nee

180: geen mening

Dit is toch een grote meerderheid. Voor mij mag de doodstraf ook weer ingevoerd worden (er staat niet dat ze moet uitgevoerd worden: omzetten naar echt levenslang volstaat). Wat jullie?

lombas 5 april 2008 17:09

Gaat niet wegens EU.

Los daarvan: liever niet --- ik ben altijd, ook in de korte tijd dat ik voor doodstraf was, een fan van ballingschap geweest.

Jozef Ostyn 5 april 2008 17:16

Ik ben voorstander van de doodstraf voor bijzondere en uitzonderlijke gevallen waarin het risico een persoon ooit weer vrij te laten te groot is voor de samenleving.

Geert C 5 april 2008 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3346289)
Ik ben voorstander van de doodstraf voor bijzondere en uitzonderlijke gevallen waarin het risico een persoon ooit weer vrij te laten te groot is voor de samenleving.

Voer dan levenslang zonder vervroegde vrijlating in, dan heb je hetzelfde effect en de omkeerbaarheid blijft behouden. :?

Maes_P 5 april 2008 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3346251)
Volgens een poll op HLN.be is 67% van de ondervraagden VOOR een herinvoering van de doodstraf. Op het moment van schrijven hebben 6156 mensen geantwoord:

Dit is toch een grote meerderheid. Voor mij mag de doodstraf ook weer ingevoerd worden (er staat niet dat ze moet uitgevoerd worden: omzetten naar echt levenslang volstaat). Wat jullie?

Ik zou wel eens willen de resultaten zien van een poll op HLN.be over de vraag;
"Vindt U dat we vanaf morgen 20% minder belastingen zouden moeten betalen"

Het nemen van politieke beslissingen of het oplossen van ethische vraagstukken op basis van uitslagen van polls op het HLN.be lijkt me niet echt opportuun...

Wat is de zin van het opnieuw invoeren van de doodstraf om ze dan niet toe te passen?

Jozef Ostyn 5 april 2008 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346263)
Gaat niet wegens EU.

Los daarvan: liever niet --- ik ben altijd, ook in de korte tijd dat ik voor doodstraf was, een fan van ballingschap geweest.

De EU kan op dit vlak de pot op.

Overigens is de straf ballingschap een interessante piste, maar wel enkel voor bepaalde categorieën: bv. gewelddadige jongeren worden verbannen naar een bar eiland waar ze in hun hun eigen levensonderhoud moeten voorzien en geen toegang hebben tot modern comfort.

Jozef Ostyn 5 april 2008 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3346294)
Voer dan levenslang zonder vervroegde vrijlating in, dan heb je hetzelfde effect en de omkeerbaarheid blijft behouden. :?

Dat is niet het geval.

Zo iemand blijft een gevaar (misdaden binnen gevangenis; ontsnapping; enz.). Meer nog, iemand die weet dat hij nooit meer vrij komt kan nooit meer zeker onder controle gehouden worden tenzij door een volkomen inhumaan gevangenisregime (bv. in een vergeetput gooien en daar nooit meer uitlaten).
Tenslotte is het waanzin misdadigers vast te houden tot ze 100 jaar oud zijn.

De Groene Chinees 5 april 2008 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3346263)
Gaat niet wegens EU.

Heeft u wellicht enige ballingsoorden in gedachten?

Moby 5 april 2008 17:30

Citaat:

Waarschijnlijk 10-15 jarigen die denken "Cool, man! Net als in die game..." :lol:

lombas 5 april 2008 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Groene Chinees (Bericht 3346327)
Heeft u wellicht enige ballingsoorden in gedachten?

lombas 5 april 2008 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3346298)
De EU kan op dit vlak de pot op.

Tja, ik ben het met u eens, maar --- er is altijd een "maar" als de letters E en U samen opduiken blijkbaar.

Citaat:

Overigens is de straf ballingschap een interessante piste, maar wel enkel voor bepaalde categorieën: bv. gewelddadige jongeren worden verbannen naar een bar eiland waar ze in hun hun eigen levensonderhoud moeten voorzien en geen toegang hebben tot modern comfort.
Ik zie hetzelfde voor moordenaars en pedofielen. Elk een eiland, I'd say.

kiko 5 april 2008 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3346294)

Kost te veel. Sommige "mensen" kunnen wat mij betreft de kogel krijgen, sneller, praktischer en goedkoper.

Mitgard 5 april 2008 20:24

Citaat:

volgens mij zijn mensen die voor de doodstraf zijn rapper geneigd om aan die peiling mee te doen dan mensen die tegen de doodstraf zijn.

just a wild guess.

Bhairav 5 april 2008 21:23

En maar gezag uitstralen, die trut...

the_dude 5 april 2008 22:16

dubbel

the_dude 5 april 2008 22:17

de doodstraf enkel voor religieuzen, andere mensen hebben nog baat bij maatschappijleer. Het zijn sowieso gelovigen die de doodstraf willen invoeren. Opgeruimd, netjes.
Ik ben dus tegen de doodstraf, voor alle duidelijkheid ;)

FDM 5 april 2008 23:32

Doodstraf

Doodstraf is de enige manier om de kans op recidive te herleiden tot O

Vooral het afschrikeffect vind ik nuttig om de marginale meeloper in zn broek te doen schijten
( ingeweken pro'fessionals storen zich toch aan geenenkele wet)

BCD 5 april 2008 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FDM (Bericht 3346842)
Doodstraf is de enige manier om de kans op recidive te herleiden tot O

Vooral het afschrikeffect vind ik nuttig om de marginale meeloper in zn broek te doen schijten
( ingeweken pro'fessionals storen zich toch aan geenenkele wet)

iemand vermoorden omdat hij gemoord heeft, lijkt me vrij middeleeuws.
en doodstraf is verboden bij grondwet

Rob Roy 5 april 2008 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BCD (Bericht 3346863)
en doodstraf is verboden bij grondwet

In een democratie hebben we een parlement om wetten te veranderen.

FDM 5 april 2008 23:49

uj sorry , ik zal het debat weer opdoeken

mag ni blijkbaar , sorry Josef

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be