Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   België telt 9000 filosofen - waar zitten die dan allemaal? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104019)

C2C 7 april 2008 10:17

België telt 9000 filosofen - waar zitten die dan allemaal?

Uit de statistiek over de populariteit van beroepen blijkt zojuist dat België meer dan 9000 filosofen telt, dat zijn meer mensen dan wij textielarbeiders hebben.

Ik vraag mij alleen af waar al die filosofen dan wel zitten. Is het niet hun taak om over hedendaagse maatschappelijke themas te denken en te debatteren?

Fiscale fraude, het failliet van het kapitalisme en het financieel systeem, de notionelen interestaftrek, armoede, klimaatverandering, migratie, racisme, etc...

Waar zitten al die filosofen? Ik zie er maar twee op TV - Jan Leyers en die professor met pensioen (hoe heet hij ook al weer, die met z'n ongewassen haar). Maar voor de rest niks. Zelfs niet in middelmatige bladen als Knack.

Niks.

Hallo filosofen? Maak u kenbaar alstublieft.

Den Ardennees 7 april 2008 10:25

Ik ken twee mensen die die opleiding gedaan hebben

- één van hen werkt nu als leraar zedenleer

- de ander heeft nog bijgestudeerd en werkt nu in de reclamesector

maar ze vertelden me ook over een studiegenoot van hen die nu werkt als buschauffeur.

C2C 7 april 2008 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3349149)
Ik ken twee mensen die die opleiding gedaan hebben

- één van hen werkt nu als leraar zedenleer

- de ander heeft nog bijgestudeerd en werkt nu in de reclamesector

maar ze vertelden me ook over een studiegenoot van hen die nu werkt als buschauffeur.

Van deze drie lijkt de filosoferende buschauffeur mij de meest maatschappelijk geslaagde. Die man praat op zijn bus ongetwijfeld met oude dametjes over Plato. En komt hij aggressieve jongeren tegen, dan zet hij het ongetwijfeld op een Socratische dialoog.

lomeanor 7 april 2008 10:35

Ik wil niet als oen overkomen, maar neem toch het risico.

Waar zijn filosofen in godsnaam goed voor? Ze stellen al eeuwen vragen maar moeten het eerste antwoord nog vinden. Filosofie is naar mijn mening niet meer dan nutteloze mooipraterij.

Den Ardennees 7 april 2008 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3349166)
Van deze drie lijkt de filosoferende buschauffeur mij de meest maatschappelijk geslaagde. Die man praat op zijn bus ongetwijfeld met oude dametjes over Plato. En komt hij aggressieve jongeren tegen, dan zet hij het ongetwijfeld op een Socratische dialoog.

Langs de andere kant: als leraar of reclameman kan je een hele generatie indoctrineren

C2C 7 april 2008 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3349175)
Langs de andere kant: als leraar of reclameman kan je een hele generatie indoctrineren

Maar dan zijt ge een ideoloog en geen filosoof hé. De buschauffeur is de Socratische figuur bij uitstek.

De leraar communiceert wel, maar moet vooral braaf het lessenpakket van de inrichtende instanties volgen; de reclame-man heeft zijn ziel verkocht aan het platte geld en aan de borsten van topmodellen die zalfkes showen.

Maar de buschauffeur, hij chauffeurde gewoon verder.

lomeanor 7 april 2008 11:02

En wat is zijn bijdrage aan de samenleving dan (als filosoof)?

largo_w 7 april 2008 11:31

de meesten zitten opgesloten...

HAMC 7 april 2008 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3349166)

Als hij maar niet vergiftigd wordt dan.

lomeanor 7 april 2008 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3349292)
de meesten zitten opgesloten...

In een gesticht?

Flippend Rund 7 april 2008 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3349128)
Uit de statistiek over de populariteit van beroepen blijkt zojuist dat België meer dan 9000 filosofen telt, dat zijn meer mensen dan wij textielarbeiders hebben.

Amaai daar moet nogal wat filosofie uitkomen zeg! 8-)

Den Ardennees 7 april 2008 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3349187)
Maar dan zijt ge een ideoloog en geen filosoof hé. De buschauffeur is de Socratische figuur bij uitstek.

De leraar communiceert wel, maar moet vooral braaf het lessenpakket van de inrichtende instanties volgen; de reclame-man heeft zijn ziel verkocht aan het platte geld en aan de borsten van topmodellen die zalfkes showen.

Maar de buschauffeur, hij chauffeurde gewoon verder.

uw redenering is fout

in zeker zin kan de chauffeur dit alleen maar doen als de gelegenheid zich stelt. Niets sluit uit dat twee eerstgenoemden in hun vrije tijd dit ook doen.

Flippend Rund 7 april 2008 17:34

Citaat:

Ik vraag mij alleen af waar al die filosofen dan wel zitten. Is het niet hun taak om over hedendaagse maatschappelijke themas te denken en te debatteren?

Fiscale fraude, het failliet van het kapitalisme en het financieel systeem, de notionelen interestaftrek, armoede, klimaatverandering, migratie, racisme, etc...

Waarom filosofen betalen om nog meer opiniëring en geleuter te produceren, als wij het hier helemaal gratis doen?

De Groene Chinees 7 april 2008 17:34

Er zit er zelfs èèn op dit forum. :-D

Den Ardennees 7 april 2008 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Groene Chinees (Bericht 3350132)
Er zit er zelfs èèn op dit forum. :-D

Zijnde?

pinbag 7 april 2008 17:37

Mag ik erop wijzen, "dat afstuderen in wijsbegeerte" en studie is & geen opleiding tot en job opzich.

...

De Groene Chinees 7 april 2008 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3350139)
Zijnde?

Filo! Wie anders?

Stratcat 7 april 2008 17:39

1 Bijlage(n)
Citaat:

Ik zie er maar twee op TV - Jan Leyers en die professor met pensioen (hoe heet hij ook al weer, die met z'n ongewassen haar). Maar voor de rest niks.

Je ziet deze over het hoofd.

Bijlage 31581

lomeanor 7 april 2008 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 3350130)
Waarom filosofen betalen om nog meer opiniëring en geleuter te produceren, als wij het hier helemaal gratis doen?

Akkoord!

Stratcat 7 april 2008 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 3350154)
Akkoord!

Alle filosofie is niets anders dan de bekentenis van een lichaam, de autobiografie van een mens.

Als Nietzsche nu leefde, was hij wschl stand-up-comedian.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be