Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   belg kiest tesnel diesel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104036)

brother paul 7 april 2008 16:30

belg kiest tesnel diesel
 
Citaat:

De Belgische automobilist kiest te snel voor een dieselwagen. De overheid verengt het milieuprobleem bovendien tot het terugdringen van de CO2-uitstoot, terwijl andere zeer schadelijke emissies (NOx en fijn stof) te weinig aandacht krijgen. Dat meldt mobiliteitsclub VAB, die op de World Health Day meer aandacht vraagt voor het thema verkeer en milieu.

Het is volgens de mobiliteitsclub een zeer ongezonde evolutie dat het Belgische wagenpark 'verdieselt'. Van de nieuw aangekochte wagens in België zijn acht op tien diesels. In Nederland zijn dat er drie op tien en in Duitsland vijf op tien. VAB benadrukt dat 20 tot 25 procent van de huidige dieselrijders in België een verkeerde keuze maakte.

Mensen die minder dan 10.000 kilometer per jaar rijden kunnen volgens de mobiliteitsclub de hogere aanschafprijs en onderhoudskost van een dieselwagen immers niet terugverdienen op basis van het prijsvoordeel aan de pomp. Bovendien stijgt de onderhoudskost voor dieselwagens bij mensen die te korte trajecten rijden (minder dan tien kilometer), omdat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt en er dus meer slijtage optreedt.

'Wie niet regelmatig meer dan 25 kilometer op de snelweg rijdt, doet er best aan geen diesel te kopen', luidt het. De negatieve impact op de gezondheid is ook groot, omdat dieselrijders die weinig kilometers doen vaak in een stedelijke omgeving rijden, waar de uitstoot van roet en stikstofoxides toeneemt en zeer schadelijk is voor de mensen die er vertoeven.

Contraproductief beleid

De federale overheid voert volgens VAB een contraproductief beleid met de subsidie van wagens met een lage CO2-uitstoot. 'Dat beleid zet aan tot de aankoop van een dieselwagen (zonder roetfilter), terwijl de uitstoot van een dieselmotor schadelijker is dan de emissies van een benzinewagen. NOx en fijn stof veroorzaken hart- en vaatziekten en zorgen op lange termijn voor een inkorting van de levensduur met ongeveer een jaar.'

'De overheid focust zich op de vermindering van de CO2-uitstoot (die bij dieselwagens lager is dan bij benzinewagens), maar ziet daardoor een belangrijk gezondheidsprobleem over het hoofd', klinkt het nog. VAB becijferde dat slechts 1 op 7 dieselwagens die in 2007 een CO2-bonus kregen, geleverd werd met een roetfilter. 'Hoewel de technologie bestaat lukt het onvoldoende om de aankoop van nieuwe dieselwagens met roetfilter te stimuleren'.


sdg (belga)
Wel dat vind ik nu typisch blind democratisch lobbywerk:
AL eens een benzinemotor op koolzaad gezien ? Een dieselmotor is ontworpen om op 'plantaardige olie' te rijden... En verspreidt daarbij minder roet. Misschien eens back to the roots gaan van de dieselmotor, en dan op basis van een 50% plantaardige mix beslissen of biodiesel nu zoveel meer vervuilend en zoveel meer CO2 negatief is als een bioethanol motor..

brontosaurus 7 april 2008 17:00

een diesel rijd ook op zonnebloemolie en dat scheelt centen en milieuvervuiling

Garry 7 april 2008 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brontosaurus (Bericht 3350051)
een diesel rijd ook op zonnebloemolie en dat scheelt centen en milieuvervuiling

Bovendien gaat een diezel langer mee.

.Dat betekend minder verbruik aan vervuilende energie bij het fabrikeren van ieder onderdeel + de assemblage. Begin maar eens te rekenen. Bovendien doet het plaatsen van een roetfilter al heel wat.

Zo hebben ze in de regering steeds voor alles alfbakke maatregelen. Wanneer er te veel stofdeeltjes in de lucht zitten roepen ze een snelheidsbeperking in van 90/uur maar de grootste roetverstuivers rijden onder normale omstandigheden ook al 90/uur en die hun snelheid word niet teruggedrongen.

Nu is het wel juist dat een auto aan een hoger toerental meer uitstoot heeft maar wie controleert er nu in welke versnelling dat die auto’s rijden? In hun vierde versnelling hebben ze waarschijnlijk meer uitstoot aan 90/uur dan in hun vijfde of zesde aan 120/uur. Bovendien rijd de auto langere tijd voor een bepaald traject af te leggen aan 90/uur dan aan120/uur. Dus de meertijd die er nodig is voor het zelfde traject is de auto die 90/uur reed nog steeds uitstoot aan het produceren terwijl die aan 120/uur al stil staat en niets meer uitstoot.

jef 7 april 2008 19:26

Na de rokers zijn nu de dieselrijders de oorzaak van alle milieuelende.

Chipie 7 april 2008 19:45

Wanneer verklaren wij eindelijk eens de oorlog aan de dieselvoertuigen?
 
8-)

Garry 7 april 2008 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 3350321)
Bovendien gaat een diezel langer mee.

.Dat betekend minder verbruik aan vervuilende energie bij het fabrikeren van ieder onderdeel + de assemblage. Begin maar eens te rekenen. Bovendien doet het plaatsen van een roetfilter al heel wat.

Zo hebben ze in de regering steeds voor alles alfbakke maatregelen. Wanneer er te veel stofdeeltjes in de lucht zitten roepen ze een snelheidsbeperking in van 90/uur maar de grootste roetverstuivers rijden onder normale omstandigheden ook al 90/uur en die hun snelheid word niet teruggedrongen.

Nu is het wel juist dat een auto aan een hoger toerental meer uitstoot heeft maar wie controleert er nu in welke versnelling dat die auto’s rijden? In hun vierde versnelling hebben ze waarschijnlijk meer uitstoot aan 90/uur dan in hun vijfde of zesde aan 120/uur. Bovendien rijd de auto langere tijd voor een bepaald traject af te leggen aan 90/uur dan aan120/uur. Dus de meertijd die er nodig is voor het zelfde traject is de auto die 90/uur reed nog steeds uitstoot aan het produceren terwijl die aan 120/uur al stil staat en niets meer uitstoot.

Die maatregel van max. 90/uur vanwege de te hoge concentratie aan stofdeeltjes word bovendien veelal toe gepast bij te hoge metingen die zich voordoen op de ring van Brussel waar ze op dat zelfde ogenblik hooguit 10 �* 15/uur rijden vanwege de file. Toch knappe mannen die hier in het beleid zitten in België hé.

Wie bepaalt er eigenlijk waar welke snelheidsbeperking moet gelden?
-De verkeerdeskundige.
En waar kan je daar voor gaan studeren?
-Euuuuuuuuu,

De verkeersdeskundigen in België zijn mensen die ‘s morgens hun fiets langs de voordeur buiten brengen, daarmee naar het station rijden, daar de trein nemen naar hun werk en eens aangekomen 10 min. Lopen tot ze op hun kantoor zijn. ’s Avonds leggen ze de zelfde weg weer af in omgekeerde volgorde. Dat zijn geen verkeersdeskundigen, dat zijn verkeersprutsers.

Iemand die gemiddeld genomen tussen de 50- en de 100.000 Km /jaar aflegt op de baan, dat zijn verkeersdeskundigen.

Insano 7 april 2008 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 3350482)
Wie bepaalt er eigenlijk waar welke snelheidsbeperking moet gelden?
-De verkeerdeskundige.
En waar kan je daar voor gaan studeren?
-Euuuuuuuuu,

Er bestaat wel degelijk een richting verkeerskunde en die is niet zo gemakkelijk als je op het eerste zicht zou denken.

Garry 7 april 2008 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Insano (Bericht 3350584)
Er bestaat wel degelijk een richting verkeerskunde en die is niet zo gemakkelijk als je op het eerste zicht zou denken.

Ja? Nooit van gehoord maar zelfs dan, door wie wordt die dan weer gegeven? Door een anderenverkeersprutser?

brother paul 7 april 2008 23:14

Het is toch onlangs duidelijk gesteld dat de maatregel met snelheidsbeperking effect 0.0 heeft op de smog... Dus waar zijn we inderdaad mee bezig.

Zeker weten dat verplichte karpooldagen, meer effect op het milieu moet hebben dan eender wat anders. (spreek af met een andere ouder om uw kind te brengen naar de sportclub, of kinderopvang, of school... het bevordt uw sociaal leven en het is goed voor de portemonnee en het milieu)

Brussel tunnels CO2 max 120g dagen of 10euro Kleine Ringtaks - Jubelparktaks (met automatische flitspalen) moet meer effect hebben op het milieu en die smog... dan gelijk welke andere maatregel. Kondig ze aan 1 jaar op voorhand, al wie een nieuwe wagen koopt en pendelt naar brussel kan er al rekening mee houden. AL wie nog een jaartje moet pendelen met zijn lease zal vlug die week liever madam's auto nemen dan de SUV. enzovoort.


Nu die Brussel city taks heeft alles voor een Belgische oplossing: je kunt ze invoeren onder de mom van de milieu, niemand die ze kan vermijden of omzeilen door met een luxemburgse plaat te rijden bvb, het legt de schuldgevoel bij de automobilist en pendelaar, je taxeert de werkende mens terwijl de arme dopper zeker niet geviseerd wordt etc.

largo_w 8 april 2008 08:05

met deze tankprijzen is dat toch volkomen logisch... Ale je moet dan wel wat kilometers rijden maar voor velen is 20-30 000 km/jaar toch niet overdreven? Smijt één autovakantie in je jaar en een paar aller retourkes op de grootstad en je bent er toch. De besparingen zijn toch gigantisch...

Insano 8 april 2008 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 3350685)
Ja? Nooit van gehoord maar zelfs dan, door wie wordt die dan weer gegeven? Door een anderenverkeersprutser?

http://www.verkeerskunde.be/onderwijs/HO/AOV/

Het is zelfs een universiteitsopleiding. Het is makkelijk om de schuld te steken op de verkeerskundigen, want de weinigen die er zijn kunnen hier moeilijk weerwerk geven.

Garry 8 april 2008 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Insano (Bericht 3351093)
http://www.verkeerskunde.be/onderwijs/HO/AOV/

Het is zelfs een universiteitsopleiding. Het is makkelijk om de schuld te steken op de verkeerskundigen, want de weinigen die er zijn kunnen hier moeilijk weerwerk geven.

Ik wil nu niet moeilijk doen hé, maar wat ik zeg veranderd daardoor niet hoor. Wat is vb. een dokter met zijn universitair diploma zonder praktijkervaring. Theorie is nul de botte. Dat wordt bewezen door de honderde identieke toestanden langs de weg en waar overal andere snelheidsregels gehanteerd worden. Hoe van de ene gemeente naar de andere, op de zelfde baan aan dikwijls met nog betere zichtbaarheid aan kruispunten, te pas en te onpas stop tekens worden geplaatst. Er bestaan schijnbaar geen regels voor. Ik ben in Deurne ooit een straat in gereden die uitgaf op een T splitsing waarna in bij de richtingen een bord “ enkele richting stond” Niet erg zal je zeggen , dan moet je gewoon weer keren maar dat kon ook niet want dat was ook een enkele rischting. Knappe verkeersdeskundige!

Nog even dit. Toen ik voor mijn zoon dit jaar naar de beurs ging waar alle universiteiten stonden om een studierichting te kiezen, heb ik dat nergens zien bij staan hoor. Je moet mij dan maar eens weten te vertellen waar dat dat dan wel gegeven wordt. Zeggen dat het een studierichting is is ietsjes te gemakkelijk.

brother paul 8 april 2008 09:31

Wat ik mij altijd afvraag, ze hebben ooit eens de mobiliteit zitten traceren met GSM, wat op zichzelf een schitterend idee was en is.

ALs je nu de mobiliteit wilt bestuderen over Belgie, dan moet het aanleggen van enkele wegen extra de files op de Brusselse ring (en eraan verbonden verbruik ) fantastisch verminderen

Theoretisch Voorbeeld:
Je legt een autostraden van Aalst > Mechelen > Leuven... of een soort SUPERRING rond brussel...
wat is met simulaties het aantal gespaarde kilometers voor de belgische economie, en hoeveel procent daalt de CO2 en hoeveel minder verbruik heeft de belgische economie.

Een mens zou verwachten dat een verkeersdeskundig team zich bezighoudt met dergelijke vraagstukken...

Sodomis 8 april 2008 09:42

Citaat:

AL eens een benzinemotor op koolzaad gezien ? Een dieselmotor is ontworpen om op 'plantaardige olie' te rijden...
Kan je TDI-motoren (Turbo Diesel Injectie)
ook op plantaardige olie laten rijden?

brother paul 8 april 2008 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 3351241)
Kan je TDI-motoren (Turbo Diesel Injectie)
ook op plantaardige olie laten rijden?

wel als je de vetzuren van de glycerine splitst, kun je met de overgebleven vetzuurkettingen zonder probleem de TDI laten rijden. Uiteraard voor een politieker moet dat zeker het probleem zijn waarop je moet blokkeren.

krizis 8 april 2008 10:35

ze hebben makkelijk zeggen tssss, de fuckers ... weeral kakken op de consument.

Dat ze de accijzen dan verlagen hè ... beseft iedereen wel dat 70% van de prijs van brandstof rechtstreeks naar de staat gaat? Awel, denkt ge nu echt dat de staat wil dat wij minder brandstof gaan verbruiken? Laat me niet lachen.

Dingo 8 april 2008 11:13

Ik vind dat de belgische politiek zich te veel laat leiden door Nederlandse ideeën en Europese regelneverij. Saatssecretaris E. Schouppe van mobiliteit wil nu ook, samen met Luxemburg en -natuuurlijk- Nederland "kilometerheffing" invoeren. Vooropgezette plannen, die alleen maar inkomsten opleveren voor de Staat, verder niets. Het millieu is een middel tot een "melkkoe" geworden. niemand wordt er wijzer van, dan alleen de Staat en Europa. Ik weet nog wel andere manieren om het millieu "te sparen".

-Minder oorlog voeren: Veroorzaakt heel veel luchtvervuiling.
-Geen vuren meer aansteken tijdens stakingen.
-Het verbieden of belasten van houtkachels (zogenaamde "allesbranders")
-Het belasten of verbeiden van het verspreiden van couranten of reclamemateriaal met moto of auto( de Postbesteller doet het ook per fiets)
-Het beperken van de inzet van dienstauto`s die -ook- prive gebruikt worden.
-Het zwaar belasten of verbieden van het in bezit hebben van meer dan 2 auto`s per gezin.

santos 8 april 2008 11:16

Schouppe dat is de man, die draait met de wind zoals geen ander.
En zwaar belasten van 2 auto's is natuurlijk geen oplossing voor heel belgie want openbaar vervoer is niet overal even goed.

brother paul 8 april 2008 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dingo (Bericht 3351457)
Ik vind dat de belgische politiek zich te veel laat leiden door Nederlandse ideeën en Europese regelneverij. Saatssecretaris E. Schouppe van mobiliteit wil nu ook, samen met Luxemburg en -natuuurlijk- Nederland "kilometerheffing" invoeren. Vooropgezette plannen, die alleen maar inkomsten opleveren voor de Staat, verder niets. Het millieu is een middel tot een "melkkoe" geworden. niemand wordt er wijzer van, dan alleen de Staat en Europa. Ik weet nog wel andere manieren om het millieu "te sparen".

-Minder oorlog voeren: Veroorzaakt heel veel luchtvervuiling.
-Geen vuren meer aansteken tijdens stakingen.
-Het verbieden of belasten van houtkachels (zogenaamde "allesbranders")
-Het belasten of verbeiden van het verspreiden van couranten of reclamemateriaal met moto of auto( de Postbesteller doet het ook per fiets)
-Het beperken van de inzet van dienstauto`s die -ook- prive gebruikt worden.
-Het zwaar belasten of verbieden van het in bezit hebben van meer dan 2 auto`s per gezin.

uw oorlog, stakingsvuurtjes zullen wel de basis zijn van de CO2 problematiek, dat is goed denkwerk.

Houtkachels zijn precies CO2 neutraal, maar laat niet weg dat er rendementsnormen zouden mogen komen, en een open haard bvb vind ik het laatste die nog moet geplaatst worden...

Reclamemateriaal is relatief CO2 neutraal, terug typisch iets zichtbaars taxeren... terwijl het onzichtbare niet getaxeerd wordt.

De grootste vervuiling is weldegelijk
1° uw huisverwarming in de eerste plaats

2° de transport van uw consumptiegoederen in de tweede plaats

3° de transport van uw veeg lijf naar uw werk in de derde plaats

Inderdaad gezien transport van uw veeg lijf op de derde plaats staat, is he tmisschien eens tijd om te focuseren op wat op de eerste plaats staat.

Turkje 8 april 2008 11:48

Ja ! Laten we de accijnzen nog wat verhogen ! België staat slechts derde op de lijst van landen met hoogste belasting; we kunnen beslist beter !

Citaat:

In 2000, dus acht jaar geleden, kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar. Dus: 1 vat koste 72 Euro. Aan de pomp betaalde we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.

In 2008,ergens midden maart, kregen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar. Dus: 1 vat kost 70,1 Euro ??!! Aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......

En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag : Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000, waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be