Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Vlaams Belang: Verkeer: halfslachtige defederalisering en betonnering verkeersveiligh (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104105)

Politics.be 8 april 2008 17:40

Vlaams Belang: Verkeer: halfslachtige defederalisering en betonnering verkeersveiligh
 
Vlaams Belang vreest onwerkbaarheid van halfslachtige defederalisering van verkeersbevoegdheden en betonnering van de verdoken transfers via het verkeersveiligheidsfonds.

Wat de verkeersovertredingen betreft, is Leterme I enkel van plan het opleggen en uitvoeren van administratieve sancties voor de verkeersovertredingen van de 1e en de 2de graad (van in totaal 4 graden) over te hevelen naar de gewesten. Vlaams Belangkamerleden Jan Mortelmans en Francis Vanden Eynde hameren reeds jaren op de inconsistentie van de indeling van de verkeersovertredingen. Door het jarenlange gepruts van minister Landuyt en zijn voorganger Anciaux, is de huidige indeling van de verkeersovertredingen in 4 graden onlogisch en chaotisch. Overigens bleef ook Leterme in gebreke als tussentijds minister van mobiliteit onder Verhofstadt III. Zo begaan bestuurders van wagens die zwakke weggebruikers in gevaar brengen door geen voorrang te verlenen op fiets- en voetpaden die ze oversteken, een overtreding van de tweede graad, terwijl zwakke weggebruikers die zwakke weggebruikers in gevaar brengen een zwaardere overtreding van de derde graad begaan. De eerste overtreding zal gewestelijk worden afgehandeld, de tweede blijft federaal. Het Vlaams Belang vreest dat door deze halfslachtige en arbitraire opdeling tussen gewesten en federale staat er administratieve chaos en overlast dreigt te ontstaan bij de politionele diensten.

Een tweede punt van ergernis is de zogenaamde ‘defederalisering’ van het verkeersveiligheidsfonds. Ook hier klaagt het Vlaams Belang reeds jaren aan dat via dit fonds een verdoken transfer is ontstaan van Vlaanderen naar Wallonië. Terwijl Vlaanderen in 2007 83 % van de opbrengst van het fonds genereerde, kreeg het maar 57,7 % van de ca. 100 miljoen terug, terwijl de rest naar het zuiden van het land vloeit. Wat blijkt nu? Het verkeersveiligheidsfonds wordt helemaal niet gedefederaliseerd, integendeel: via de programmawet van de regering wordt de voor Vlaanderen onrechtvaardige verdeelsleutel van 2007 gebetonneerd en zelfs jaarlijks geïndexeerd. Enkel de verkeersboetes die Vlaanderen zal genereren bovenop de € 100 miljoen van 2007, blijven in Vlaanderen, maar gezien de onderbezetting van het politiekorps zal dit weinig tot niets zijn. En over de opbrengsten van de gedefederaliseerde 1e en 2de graads-verkeersovertredingen, blijft het wetsontwerp van Leterme I doodstil. Zullen deze opbrengsten daadwerkelijk binnen de gewesten blijven? Of moeten deze opbrengsten eerst via het federale verkeersveiligheidsfonds passeren? Eén ding is duidelijk: er zullen jaarlijks miljoenen Vlaamse euro’s via de verkeersboetes naar het zuiden van het land blijven vloeien.

./..

../.

Er is voor het Vlaams Belang maar één oplossing om de toekomstige chaos, onduidelijkheid en communautaire scheeftrekking inzake het verkeersbeleid en het verkeersveiligheidsfonds te vermijden: zowel het verkeersveiligheidsfonds als het volledige verkeersbeleid moeten gedefederaliseerd worden en naar de gewesten gaan. De Vlaams Belangfractie in de Kamer zal hierop de aandacht vestigen bij de komende besprekingen van de programmawet en de bijzondere wet houdende institutionele maatregelen (de borrelnootjes van Leterme I).

Bron: politics.be


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be