Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Electrabel een echte schande! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104130)

RASPOUTINE 9 april 2008 06:45

Electrabel een echte schande!
 
Iemand die het financieel niet makkelijk heeft om zijn elektriciteitsrekeningen te betalen vertelde mij dat voor elke achterstaande rekening van 49 € zij in gebreke werd gesteld met een kost van 24,30 €.
Dit gebeurde driemaal, terwijl dat de achterstand nooit meer bedroeg dan een of twee maanden.
Deze kosten zijn zo goed als 50% van de elektriciteitkost van deze gebruiker!
Is dat normaal, kan dit?

Zijn deze praktijken een reden voor het verlies van talrijke klanten aan wie zij alles te danken hebben?


Bron “Het Nieuwsblad”


Electrabel verliest duizenden klanten - 09/04/2008 06:43:44
BRUSSEL - Electrabel verliest de laatste maanden stelselmatig duizenden klanten in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Daarmee laat de liberalisering van de energiemarkt zich nu duidelijk voelen, schrijft De Morgen.

Tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 verloor Electrabel in Vlaanderen minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middelgrote bedrijven als klant. Dat zijn per dag gemiddeld 56 particuliere klanten en 23 bedrijven.

Dat lijkt nog maar het begin, want daarbovenop tonen cijfers van de VREG voor februari 2008 dat in die maand goed 20.000 klanten bewust van leverancier veranderden. Dat percentage is historisch hoog.

Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. 'Wij maken ons zorgen', zegt woordvoerster Lut Vande Velde. 'Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen.'

ivb (belga)

Crochettie 9 april 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 3353156)
Iemand die het financieel niet makkelijk heeft om zijn elektriciteitsrekeningen te betalen vertelde mij dat voor elke achterstaande rekening van 49 € zij in gebreke werd gesteld met een kost van 24,30 €.
Dit gebeurde driemaal, terwijl dat de achterstand nooit meer bedroeg dan een of twee maanden.
Deze kosten zijn zo goed als 50% van de elektriciteitkost van deze gebruiker!
Is dat normaal, kan dit?

Zijn deze praktijken een reden voor het verlies van talrijke klanten aan wie zij alles te danken hebben?


Bron “Het Nieuwsblad”




Electrabel verliest duizenden klanten - 09/04/2008 06:43:44
BRUSSEL - Electrabel verliest de laatste maanden stelselmatig duizenden klanten in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Daarmee laat de liberalisering van de energiemarkt zich nu duidelijk voelen, schrijft De Morgen.

Tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 verloor Electrabel in Vlaanderen minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middelgrote bedrijven als klant. Dat zijn per dag gemiddeld 56 particuliere klanten en 23 bedrijven.

Dat lijkt nog maar het begin, want daarbovenop tonen cijfers van de VREG voor februari 2008 dat in die maand goed 20.000 klanten bewust van leverancier veranderden. Dat percentage is historisch hoog.

Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. 'Wij maken ons zorgen', zegt woordvoerster Lut Vande Velde. 'Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen.'

ivb (belga)

Heb jij die boete van 24.30€ effectief gezien op papier ??
Dit lijkt mij inderdaad zeer hoog, anderzijds 49€/maand voor electriciteit en gas is dan weer heel laag.
Er bestaat toch iets als een sociale dienst bij het OCMW die gratis voot U bemiddelen - Vraag daar of dit kan

Sodomis 9 april 2008 09:24

Tenzij u deze aanmaningskost AANGETEKEND hebt ontvangen, dient deze niet betaald te worden.

Den Ardennees 9 april 2008 09:27

als die persoon zo'n achterstand heeft, is het best dat ze een afbetalingsplan vraagt, of tijdelijk uitstel.

Wanneer je dat niet doet, en stelselmatig te laat betaalt, dan zal je inderdaad overspoeld worden door de ene rappel na de andere, da's logisch.

Crochettie 9 april 2008 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 3353291)
Tenzij u deze aanmaningskost AANGETEKEND hebt ontvangen, dient deze niet betaald te worden.

Tararaa, vergeet dat maar - in je contract staan clausules dat ze bij achterstal of wanbetaling automatisch kosten mogen verrekenen.
Het gaat hier over hoeveel ze mogen rekenen

Sodomis 9 april 2008 12:17

Citaat:

Tararaa, vergeet dat maar - in je contract staan clausules dat ze bij achterstal of wanbetaling automatisch kosten mogen verrekenen.
Het gaat hier over hoeveel ze mogen rekenen
Heb genoeg in de utility gewerkt om te weten dat de rechter deze kosten verwerpt indien deze niet aangetekend gemeld worden.

nun 9 april 2008 12:22

Toch positief dat klanten eindelijk van leverancier veranderen. Wat meer concurrentie is altijd goeD.

Crochettie 9 april 2008 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 3353552)
Heb genoeg in de utility gewerkt om te weten dat de rechter deze kosten verwerpt indien deze niet aangetekend gemeld worden.

Misschien heb je toch gelijk indien je er van uit gaat dat een particulier niet bij machte is om een andere particulier te beboeten

FDM 9 april 2008 13:52

ze waren inderdaad sterk in achterstalboetes ..toen ze nog een monopolie hadden .
ze moeten die gratis stroom voor al hun kaderleden toch ergens compenseren he

Bob 9 april 2008 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3353560)
Toch positief dat klanten eindelijk van leverancier veranderen. Wat meer concurrentie is altijd goeD.


En die andere leveranciers gaan geen kosten aanrekenen bij niet betaling ?

giserke 9 april 2008 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3353850)
En die andere leveranciers gaan geen kosten aanrekenen bij niet betaling ?

Neen, maar ze zullen wel meer professionele beleefdheid mogen voor de dag leggen, en klantvriendelijker zijn als ze klanten willen lokken.

duveltje382 9 april 2008 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 3354082)
Neen, maar ze zullen wel meer professionele beleefdheid mogen voor de dag leggen, en klantvriendelijker zijn als ze klanten willen lokken.

Ik kan getuigen van de vriendelijkheid van Liminus bv.:roll:

Geef mij eletrabel maar hoor dat is voor de kleine man nog het veiligste

nun 9 april 2008 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3353850)
En die andere leveranciers gaan geen kosten aanrekenen bij niet betaling ?

Geen idee, maar als electrabel weet dat zij haar klanten slecht kan behandelen zonder hiervoor gestraft te worden, zal zij haar klanten niet beter behandelen.

Averroes 9 april 2008 18:40

ik had ook een probleem me elektrabel
als je ni op tijd betaalt dan krijgt gei een boete

ni meer elektrabel!

vive Liminus !!

vergeet belgacom en telenet ni ..!!

Bob 9 april 2008 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3354307)
Geen idee, maar als electrabel weet dat zij haar klanten slecht kan behandelen zonder hiervoor gestraft te worden, zal zij haar klanten niet beter behandelen.

Ken er ook nog een leuke. Als eender welke energieleverancier weet, dat hij zijn klanten, die niet, of slechts na extreem aandringen betalen, verliest, als hij ze slecht behandeld, zal elke energieleverancier deze klanten slecht behandelen.

omaplop 10 april 2008 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 3353291)
Tenzij u deze aanmaningskost AANGETEKEND hebt ontvangen, dient deze niet betaald te worden.



En dan sluiten ze je toevoer af. Ze hebben alles in handen,he, en wie van die mensen heeft de mogelijkheid om verzet te bieden??

Als je behoeftig bent, (eerlijk, niet kunstmatig) dan ben je daarover beschaamd en daardoor word je nog dieper in de put geduwd!!!( en niet het minst door de advocaten van de tegenpartij: echte bandieten!!

Sodomis 10 april 2008 20:36

Betaal uw volledige factuur zonder de aanmaningskosten.
Geen kat in de utilitysector die u daarvoor zal droppen.

Citaat:

En dan sluiten ze je toevoer af.
Geen sprookjes vertellen hé. :roll:
Particulieren mogen niet afgesneden worden;
Die krijgen een budgetmeter van de netbeheerder.

Als je toch die problemen hebt met je leverancier, stuur een aangetekende naar de VREG & het ministerie van economische zaken.
Ge gaat ze zien springen.

Goldband 10 april 2008 21:15

Nu de markt vrij is vloeien alle klanten wat uit naar de nieuwe spelers. Eens de markt verdeeld is snappen de leveranciers al snel dat ze allemaal winnen als ze de consument collectief afzetten. Uiteindelijk is de beweeglijkheid van de klant op dat moment te klein om nog voordeel te halen uit een prijsdaling.


Nog leuker: als eender welke energieleverancier weet dat alle energieleveranciers hun klanten slecht behandelen, dan zal hij zijn klanten ook slecht behandelen.

Bob 10 april 2008 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldband (Bericht 3356579)
Nu de markt vrij is vloeien alle klanten wat uit naar de nieuwe spelers. Eens de markt verdeeld is snappen de leveranciers al snel dat ze allemaal winnen als ze de consument collectief afzetten. Uiteindelijk is de beweeglijkheid van de klant op dat moment te klein om nog voordeel te halen uit een prijsdaling.


Nog leuker: als eender welke energieleverancier weet dat alle energieleveranciers hun klanten slecht behandelen, dan zal hij zijn klanten ook slecht behandelen.

Heb weinig ervaring met energieleveranciers. Weet wel dat het persoonlijk kontakt weg is, dat alles via callcenters gaat (dacht ik toch). Het enige kontakt dat ik ook heb gehad is met essent, en daar was het callcenter bemand met iemand waarvan nederlands de moedertaal niet was, met alle gevolgen vandien (temeer daar er de nodige fouten in de faktuur stonden - sommige in mijn voordeel, andere in mijn nadeel - heb het dan maar zo gelaten, mijn opvolger was uiteindelijk wel de sigaar).
Maar het punt dat ik wilde maken, is, dat het een slecht voorbeeld is, om ne slechte betaler, als voorbeeld te nemen. Er wordt toch niet verwacht dat men hem gaat pamperen. Denk eerder dat hij als ne hete petaat wordt doorgegeven.

brother paul 10 april 2008 23:56

De callcenters zijn een echte grap:
1° ze moeten gewoon alle klachten opschrijven , maar er gebeurt niets mee

2° als je door het call center heen geraakt en dorogeschakeld wordt naar een echte medewerker, wordt uw klacht behandeld..

het duurt dus inderdaad een paar telefoons tegen dat je het doorhebt. Je moet dus een klachtnummer vragen...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be