| freespirit |
14 april 2008 15:03 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
(Bericht 3361858)
aan de andere kant is degelijk personeel moeilijk te vinden ... een horecauitbater zal zich dus wel hoeden om een 'goeie kracht' te laten gaan.
dat kwam trouwens ook wel tot uiting in het programma.
t is weer zoals in alle beroepen en hobbies hé :
wie zijn best doet, hard werkt, die wordt goed, en wie goed is, die komt er wel.
|
Bedoel je goed voor de klanten of goed voor de baas / uitbater ? In één van mijn voormalige vaste etablissmenten waar ik klant was, hebben ze de naar onze mening beste ober buitengesmeten omdat hij de klanten teveel 'verwende' (hij was dus eigenlijk te goed), lees hij deelde niet in de gierigheid van de baas. Hij gaf extra 'tierelantijntjes' bij de gerechten, grapte met de klanten, had steeds een glimlach op z'n gezicht, gaf extra frieten / brood, saus enz. bij gerechten zonder dat je moest bijbetalen. Hij was dus zeer geliefd bij de bezoekers, maar zoveel aandacht en het uitdelen van allerlei 'zaken' kon z'n baas niet verdragen en hij kreeg aldus de bons. Vooral omdat hij niet in de gierigheid van de uitbater wou delen. Door zijn zwak statuut met arbeiderscontract en de flexibiliteit in de horeca vloog hij dus buiten, vooral omdat hij dus te veel noten op z'n zang had. Een beter statuut en arbeidsvoorwaarden had dit kunnen vermijden. Wij (de vaste klanten) hebben besloten hem moreel te 'steunen' en zijn van dat moment uit protest weggebleven uit dat restaurant. Vermits de eigenaar zijn portefeuille nu niet meer aandikt zoals vroeger, zal hij in de toekomst wel eens nadenken wanneer hij uit nijd nog iemand zeer bekwaam op straat wil zwieren.
Goed werken in de horeca kan vaak dubbelzinnig worden opgevat en vaak willen de uitbaters zeer volgzaam en vooral zwijgzaam personeel (zeker in toeristenfabrieken als de kust en de historische stadskernen en dan vooral 's zomers) dat de toeristen zoveel mogelijk uitmelkt. Scholieren van 16 �* 18 jaar die een centje willen bijverdienen zijn hier de geknipte personen voor, het ideale voetvolk voor de afzettende horecauitbater (en zo zijn er helaas heel wat). Veel deskundigheid kan je vele van die jobstudenten ook niet verwijten, hoe vaak ik aan de zee pinten heb gekregen zonder schuim op, halfgesmolten ijs, verkoolde frieten, ... ik durf dat dan terugsturen en daar iets op zeggen ... vele andere toeristen helaas niet. En als je dan iets zegt zijn vele jobstudenten nog frank en brutaal ook ('meneer, zaag eens niet', 'doe het dan zelf', ...). Pas op, als jobstudenten hun best doen en enige deskundigheid aan de dag leggen, mogen ze van mij daar gerust werken, maar onvriendelijkheid en knoeiers mogen toch niet getolereerd worden? Uitbaters verkiezen nog eerder onvriendelijke jobstudenten die geld in't laatje brengen dan vaste professionele garçons die op termijn nog meer geld in 't laadje brengen maar ook zaken ten goede van de klant doen. Nee, ik ben er zeker van, de horeca is de vuilbak van de werkvloer geworden, vaak ondankbaar werk als je je best doet en het blijft sowieso onderbetaald.
|