![]() |
Nationalisme in Europa
Na een periode van bloei van het nationalisme in de jaren '90 in Oost Europa,
is sinds 2000 deze ontwikkeling ook in West Europa sterk opgekomen. Klassieke politieke partijen hebben hier geen antwoord op en doen het af, als gevaarlijk populisme. Naar mijn mening kan deze renaissance van het nationalisme nog jaren duren,door allerlei onzekerheden en bedreigingen in de wereld. Mijn vraag is ,of de klassieke politici in de staten en in Europa ,er in zullen slagen, om in te spelen op deze ontwikkelingen, of dat onze staten in Europa steeds verder in het moeras van onrust zullen zakken. |
Volksnationalisme kan alleen maar onrust bij de heersende klassen in de wereld veroorzaken. Het wilt immers een rechtvaardige wereld, zonder imperialisme of strijd tussen volkeren. Geen racisme, maar de benadrukking van de identitaire eigenheid van elk volk ter wereld. En natuurlijk is er dan onrust bij de heersende klassen, hun grote winsten komen in het gevaar en hun machtsbasis wordt aangevallen bij de oorsprong.
Voor de volkeren van de wereld is het volksnationalisme een bevrijding, voor de heersende klassen (die vaak verdoken of onverdoken staatsnationalisten zijn) een horrorscenario. |
Renaissance van het nationalisme? Sinds wanneer dat, 2000? Onzin. Het is nooit weggeweest, ook niet in West-Europa. Waar haal je dat?
|
Citaat:
We zijn 2008 , in ieder land lopen er mulatten van allerlei gecombineerde origines rond. Dat kan gaan van een half Chinees ,half Ier tot een halve Argentijn kwart Duitser en kwart Engelsman. Die mensen hebben geen uitgesproken identitaire eigenheid (tenzij ze ronduit voor 1 van de 2 , of 1 van de 3 kiezen). Meestal bestaat hun identiteit uit een beetje van dit een beetje van dat. Wat doe je dan met die mensen ? Voor wat moet Vincent Kompany dan bijvoorbeeld gaan....die heeft Vlaamse roots , Congolese roots en is een Brussel opgegroeid. Wat is zijn identitaire eigenheid dan volgens jou? Wil ik wel eens weten.... |
Ik denk dat binnenkort het nationalisme in europa op sterven na dood zal zijn. Het zullen de chinesen, indiers, amerikanen zijn die de mensen op de maan gaan zetten, die de olympische spelen zullen gaan 'winnen' enz. Individuele europese landen en 'volkeren' tellen gewoon niet meer mee. Mede daarom ook dat een nieuwe europese identiteit zo belangrijk is.
|
het nationalisme op sterven na dood? Leef jij op Mars of zo?
|
Nationalisme dood ?? ........alles goed verder ??
pilleke nodig ?? |
Citaat:
Moser maakt over wegkwijnend nationalisme een terechte observatie: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Individuele landen en volkeren tellen niet meer mee, zeg je. Tsjo, een zeeeeer onderbouwde uitspraak. Ben jij ziende blind ofzo? Raadpleeg eens wat andere lectuur, zou ik zeggen. Een nieuwe Europese identiteit. Laat me niet lachen. Al even kunstmatig als de Belgische zeker? |
Citaat:
Zo dik lopen die nu ook weer niet. Het probleem dat je opwerpt is eerder een theoretische kwestie. Gewoonlijk blijven -ook in deze geforceerde multiculturele maatschappij- de mensen bij hun eigen ras zowel tijdens vrije tijdsbesteding als in de partnerkeuze. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Misschien , maar ik denk dat je dat een beetje onderschat , ik zit namelijk nogal 'diep' in die 'geforceerde' multiculturele samenleving en het nationalisme zal wel degelijk beinvloed worden door moderne fenomenen. Als Wouter Vanbellingen opdaagt bij een Vlaams-nationalistische samenkomst , dan zul je nog altijd mensen zien die achteraan hun hoofd krabben denkend van :" een zwarte Vlaams-nationalist geboren in Rwanda .... oe kan da nu ???" Hoe open van geest zijn Vlaams-nationalisten omdat soort fenomenen te aanvaarden? Straks staan een geadopteerde zwarte Belg met Rwandese origines samen met een zoon van een Filipijnse vrouw en een West-vlaamse varkensboer, samen met een Belg met Marokkaanse origines en moslim , samen met een zoon van een Italiaanse ex-mijnwerker en een vlaamse , samen met een skinhead , samen met een modale vlaming.... De Vlaamse leeuw te zingen! :smilecol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ook in Kosovo speelt het taalprobleem. Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be