Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   God afbeelden, mag da?? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104320)

Havana 13 april 2008 12:14

God afbeelden, mag da??

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaS (Bericht 3360031)
Exodus 20:4-7 4
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden. 7 Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.

Dus was Da Vinci een stouterik !!

Bhairav 13 april 2008 12:17

Ik durf wedden dat DaVinci aan het giechelen was als hij dat aan het schilderen was.

Visjnu 13 april 2008 12:19

Dat Da Vinci ne stouterik was, dat is geweten.

Die afbeelding is echter van nen anderen Turtle.

Havana 13 april 2008 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3360066)

:-o:-D Just !

kiko 13 april 2008 13:23

Wat Da Vinci hier mee te maken heeft, geen idee.

FDM 13 april 2008 13:44

ik denk dat je nog rapper de oprechtheid van politici afgebeeld krijgt dan god want die bestaat niet

Judokus 13 april 2008 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FDM (Bericht 3360228)
ik denk dat je nog rapper de oprechtheid van politici afgebeeld krijgt dan god want die bestaat niet

Eerst en vooral, de schepping van Adam is geschilderd door MICHELANGELO en niet DA VINCI. Deze fresco is te bewonderen in de Sixtijnse kapel.

Dat is inderdaad zo in het Oude Testament, in de tijd waar volken sterk geloofde dat beelden 'goden, krachten en geesten' bevatten. Men aanbad beelden als zijnde goden. Dat is volstrekt tegen het idee van Eén God. Daarom is dit ook één van de tien geboden, als concreet verbod bij het Eerste gebod: "Bovenal bemin één God." Men zag af van het afbeelden van gelijk welke (af)god, zelfs Jahweh werd niet afgebeeld.

MAAR... dan besluit God iets speciaals: Hij zendt Zijn Zoon Jezus Christus naar onze Wereld: dit betekent dat God zelf kiest om naast zijn geestelijk bestaan ook een lichaam aan te nemen, dat God dus kiest om zijn menselijkheid uit te beelden, en dus kiest voor de incarnatie.

In navolging daarvan, en in navolging van Hem, is het niet onjuist om God en Jezus af te beelden. Ik hoop dat je ondertussen weet dat beelden als projectie worden benaderd, als visualisatie en niet als een reële tegenwoordigheid van de afgebeeldene. Ze zijn gebedsvoorwerpen. Ze helpen de gelovige. En ik belijd dat ze mij inderdaad bijzonder helpen in mijn gebedsleven.

Het houwen van een beeld ligt in het verlengde van het maken van een beeld in je verbeelding. Een kind zal dit beeld in het hoofd ook meteen, zonder dralen, veruitwendigen in een tekening. Je zal zien dat ze het moeilijk hebben met het tekenen van God de Vader en God de heilige Geest, maar Jezus, die staat meteen op papier. Soms heel mooi ook. Laten we dan van hen leren en devoot beelden gebruiken om de onzichtbare God die zich nu heeft geopenbaard te benaderen.

Met andere woorden: Michelangelo deed -vanuit een christelijke interpretatie van de menswording van God- niets mis.

Goldband 13 april 2008 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3360066)

:-D Nostalgie ...

Boadicea 13 april 2008 20:51

Die Sixtijnse kapel was eigenlijk wel het werk van Michelangelo.;-)

Havana 13 april 2008 21:09

OK, allemaal goed.

Maar,....

had Adam een navel??Ha!

nero1 13 april 2008 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 3360910)
OK, allemaal goed.

Maar,....

had Adam een navel??Ha!

geen idee, maar hij had in elk geval voldoende ribben...

Goldband 14 april 2008 00:18

Van mij mag het.

Esperanza 14 april 2008 08:26

Er is geen enkele reden voorhanden om een visuele afbeelding van een menselijke fantasie te verbieden.

Visjnu 14 april 2008 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3361262)
Er is geen enkele reden voorhanden om een visuele afbeelding van een menselijke fantasie te verbieden.

Toch even mijn nieuwsgierigheid bevredigen, waarom die scarlet letter als avatar?

Esperanza 14 april 2008 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3361377)
Toch even mijn nieuwsgierigheid bevredigen, waarom die scarlet letter als avatar?

Mijn oude avatar een beetje beu, een nieuwe gekozen vanuit : http://richarddawkins.net/ (eventjes doorscrollen).

Anna List 14 april 2008 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 3360910)
OK, allemaal goed.

Maar,....

had Adam een navel??Ha!

:-P die is goed !!!

the_dude 14 april 2008 13:57

zolang er maar bij staat dat het pure fictie is mag men, voor mijn part, alles uit de verbeelding schilderen.

die navel is schitterend. :)

Havana 14 april 2008 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3361390)
:-P die is goed !!!

Maar is er iemand die er een antwoord op heeft? Hmm, had dit beter in een aparte thread gegoten.

Heeeeeey, waar zitten hier die kerkgangers???

Andro 14 april 2008 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nero1 (Bericht 3361112)
geen idee, maar hij had in elk geval voldoende ribben...

...en een kuikenfluitje.

Havana 14 april 2008 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 3362515)
...en een kuikenfluitje.

een euh... watte?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be