Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   uit gouden korenaren schiep God de Twentenaren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104329)

eric v68 13 april 2008 15:13

uit gouden korenaren schiep God de Twentenaren

"uit gouden korenaren schiep God de Twentenaren
uit het kaf en de resten schiep God...de klootzakken uit het westen. "

Bovenstaande is een rijmpje dat mijn grootvader zich nog wel eens liet ontvallen. de goeie man heeft zijn hele leven gewoond in Enschede. Overigens een protestantse familie in een katholiek gebied. - voor alle Vlamingen die in Nederland ten onrechte een protestants bolwerk zien.

en het rijmpje ?
Ach, dat moet je uiteraard met een knipoogje lezen.;-)

maar het is voor de gemiddelde Vlaming op dit forum wellicht een grappige eye-opener dat aversie tegen 'den Ollander' niet alleen in Vlaanderen voorkomt.

:grootned:

eric v68 13 april 2008 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 (Bericht 3360373)

Bovenstaande is een rijmpje dat mijn grootvader zich nog wel eens liet ontvallen. de goeie man heeft zijn hele leven gewoond in Enschede. Overigens een protestantse familie in een katholiek gebied. - voor alle Vlamingen die in Nederland ten onrechte een protestants bolwerk zien.

en het rijmpje ?

maar het is voor de gemiddelde Vlaming op dit forum wellicht een grappige eye-opener dat aversie tegen 'den Ollander' niet alleen in Vlaanderen voorkomt.

de Randstedeling zou der zo langzamerhand bijna een complex van krijgen.
da's nou ook weer niet nodig. :-D

Unie der Provinciën 13 april 2008 15:27

Ja luister nou eens, we moeten het ze ook niet te gemakkelijk maken. Ze denken straks dat we er inderdaad maar als een stel makke schaapjes achteraan willen hobbelen :)

JP Coen 13 april 2008 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 (Bericht 3360384)
de Randstedeling zou der zo langzamerhand bijna een complex van krijgen.
da's nou ook weer niet nodig. :-D

Zonder Holland had Nederland en het Nederlands niet bestaan.
Want als de Republiek er niet was geweest ,dan hadden we allemaal Frans of Duits gesproken.

Dus complexen krijgen we niet.
Blijkbaar hebben andere regio's er meer last van.:-D

liberalist_NL 13 april 2008 16:15

1 Bijlage(n)
Niet alleen Nederlanders vinden dat Belgen een meerderwaardigheidscomplex hebben. :-D

Breda 13 april 2008 16:28

The Randstad is the only Region in The Netherlands that mathers , the rest is only Countryside with Farmers and there Cows

Aldus het Beeld wat een Canadees of Amerikaan heeft van ons Landje Hollandstan (Hollandstan zou van mij weleens de nieuwe naam mogen worden voor Nederland)

liberalist_NL 13 april 2008 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 3360499)
The Randstad is the only Region in The Netherlands that mathers , the rest is only Countryside with Farmers and there Cows

Aldus het Beeld wat een Canadees of Amerikaan heeft van ons Landje Hollandstan (Hollandstan zou van mij weleens de nieuwe naam mogen worden voor Nederland)

Volgens Wikipedia is 5,8% van Nederland moslim. Dat vind ik zelf wel meevallen. Alleen krijgen ze wel veel meer kinderen en blijven ze bruidjes importeren. Gelukkig wordt hier paal en perk aan gesteld.

Breda 13 april 2008 16:35

nou binnen 50 Jaar is Nederland het Europese Pakistan ;)

eric v68 13 april 2008 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3360513)
Volgens Wikipedia is 5,8% van Nederland moslim. Dat vind ik zelf wel meevallen. Alleen krijgen ze wel veel meer kinderen en blijven ze bruidjes importeren. Gelukkig wordt hier paal en perk aan gesteld.

ik zie dat je uit Apeldoorn komt.

weet jij het verschil tussen de Rivierenbuurt in zuid, of Zevenhuizen ten opzichte van Orderbos ?

liberalist_NL 13 april 2008 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 (Bericht 3360550)
ik zie dat je uit Apeldoorn komt.

weet jij het verschil tussen de Rivierenbuurt in zuid, of Zevenhuizen ten opzichte van Orderbos ?

Jawel, de graad van verallochtoning. ;-)

Maar dat allochtonen altijd op één kluitje wonen, is niets nieuws. Dat is eigenlijk al eeuwen zo.

JP Coen 14 april 2008 08:06

Citaat:

en het rijmpje ?

http://www.youtube.com/watch?v=vGOo_B2IqSw

JP Coen 15 april 2008 14:26

Citaat:

en het rijmpje ?

Ver voor de Twentenaren had God al de Brabanders geschapen.

http://www.youtube.com/watch?v=yOWzUWP8DOc

JP Coen 15 april 2008 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3361245)

Lijkt dit op Twents?

http://www.youtube.com/watch?v=uLDeg...eature=related

Niet zo beschaafd als Hollanders en Vlamingen:roll:

eric v68 17 april 2008 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3363804)
Lijkt dit op Twents?

grappig, maar wel erg slecht te verstaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Twents_(dialect)'
er zit trouwens behoorlijk wat verschil tussen twents en achterhoeks.

behalve andere vervormingen ;
'ui' wordt 'u' in de Achterhoek en 'oe' in Twente. dus buiten wordt buut'n in de Achterhoek en boet'n in Twente. (huis-huus-hoes)
het twents gebruikt ook vaak compleet andere woorden.
een bekende is bijvoorbeeld 'kuierdroad' (telefoon)

Bovenbuur 17 april 2008 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 3360499)

Een Amerikaan kent ons land (als hij het al kent) als Holland en met een beetje geluk weet hij ook dat er een land bestaat dat the Netherlands genoemd word. "The Randstad" heeft hij in ieder geval nog nooit van gehoord.
En waarom je het land Hollandistan zou gaan noemen, waar slaat dat nou weer op?

eric v68 17 april 2008 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 3368424)
Een Amerikaan kent ons land (als hij het al kent) als Holland en met een beetje geluk weet hij ook dat er een land bestaat dat the Netherlands genoemd word. "The Randstad" heeft hij in ieder geval nog nooit van gehoord.

zal best.
maar de kennis van de gemiddelde amerikaan kan moeilijk maatgevend genoemd worden.

Daimanta 18 april 2008 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3363804)
Lijkt dit op Twents?

Nee. En dat zeg ik als volbloed Twentenaar.

JP Coen 19 april 2008 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 3368424)

De Randstad zou ook beter "Holland-stad' genoemd kunnen worden.
Dan begrijpen ze het wel.

eric v68 19 april 2008 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3370421)
De Randstad zou ook beter "Holland-stad' genoemd kunnen worden.
Dan begrijpen ze het wel.

ik vind de Randstad een achterhaald begrip.
Het suggereert een afgesloten duidelijk afgebakend gebied.

onzin.

Nederland is dermate belachelijk volgebouwd dat de Randstad zo langzamerhand doorloopt van Den Haag tot Zevenaar en van Alkmaar tot aan Eindhoven.
voorbeeld is het megalomane project ter meerder ere en glorie van onze bestuurders in mijn omgeving ; het KAN (Knooppunt Arnhem-Nijmegen).
he blijft voor mij een nietszeggende babbelclub, maar tsja. dan toch voor 500.000 inwoners hè. het loopt echter zo over in de agglomeratie Ede-Wageningen en dat loopt zo weer over in Utrecht. enzovoort.
Randstad bestaat niet.

Bovenbuur 22 april 2008 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 (Bericht 3371855)
ik vind de Randstad een achterhaald begrip.
Het suggereert een afgesloten duidelijk afgebakend gebied.

onzin.

Nederland is dermate belachelijk volgebouwd dat de Randstad zo langzamerhand doorloopt van Den Haag tot Zevenaar en van Alkmaar tot aan Eindhoven.
voorbeeld is het megalomane project ter meerder ere en glorie van onze bestuurders in mijn omgeving ; het KAN (Knooppunt Arnhem-Nijmegen).
he blijft voor mij een nietszeggende babbelclub, maar tsja. dan toch voor 500.000 inwoners hè. het loopt echter zo over in de agglomeratie Ede-Wageningen en dat loopt zo weer over in Utrecht. enzovoort.
Randstad bestaat niet.

Ah, maar dat hele gebied heet dan weer niet de randstad maar de "stedenring midden-Nederland" (logische naam voor iets dat bijna door het hele land ligt hè?)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be