Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Evolutietheorie voor islamitische leerlingen ?!!.. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104438)

Averroes 15 april 2008 19:17

Evolutietheorie voor islamitische leerlingen ?!!..

Ja, zeker en vast en waarom niet ??:roll: .. maar met voorwaarden :-D

Ik had een andere reactie geplaatst over "evolutie" in mijn bekende topic op dit forum (hé, atheist? kom hier) toen iemand dat als argument voor het niet bestaan van de schepper wou gebruiken :-D .. maar dit trucje werkt niet bij mij ... :-)

Ik zou zeggen: doceer maar evolutietheorie voor islamitische leerlingen. Een van de eerste geleerden die naar evolutie op een of een andere manier verwees of bedacht is een moslim: Al-Jahiz en ook anderen zoals de grondlegger van sociologie, filosoof van geschiedenis en historicus Ibn khaldun, Ibn Miskawayh en anderen ...
Evolutionary ideas such as common descent and the transmutation of species have existed since at least the 6th century BC, when they were expounded by the Greek philosopher Anaximander. Others who considered such ideas included the Greek philosopher Empedocles, the Roman philosopher-poet Lucretius, the Arab biologist Al-Jahiz, the Persian philosopher Ibn Miskawayh, the Brethren of Purity,[171] and the Eastern philosopher Zhuangzi.
.. http://en.wikipedia.org/wiki/Evoluti...ionary_thought
Dus Lamarck en Charles Darwin kwamen ook laater.
No surprise maar Darwin zelf geloofde in de schepper. :-)

Maar maar maar maar .. evolutietheorie als theorie doceren ZONDER psychologische spelletjes:

1) Evolutie theistisch en niet atheistisch presenteren.

2) Voor de leerlingen duidelijk maken dat het om een theorie gaat.

3) Voor de leerlingen duidelijk maken : "wat de wetenschappers vandaag zeggen kan over een paar jaartjes niet meer geldig zijn" .. dat theorieën voortdurend een wetenschappelijke kritiek omhelzen ..

4) Geen sociaaldarwinisme doceren.

Dan mogen zij van mijn de "evolutietheorie" , "darwinisme", "lamarckism", "anaximanderism", "al-Jahizism", "ibn-Miskawayhism", .... doceren.

Godsdienst les moet een MUST blijven anders betekent het ongeloof dwingen .. En wij willen geen zelmoord bij jongeren zien.
Zelfmoord bij jongeren, hoe verklaren?

Dank u voor het lezen

Corneel 15 april 2008 19:28

1) Evolutietheorie moet noch theïstisch, noch atheïstisch gegeven worden.

2) + 3) Wetenschap = theorie = kritisch

4) OK

floppy 15 april 2008 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Averroes (Bericht 3364317)

Godsdienst les moet een MUST blijven anders betekent het ongeloof dwingen .. En wij willen geen zelmoord bij jongeren zien.

Dank u voor het lezen

100 jaar geleden of misschien zelfs zo lang niet, hadden de pastoors hier ook zulke opdringerige, primitieve, achterlijke, pre-middeleeuwse (dank, Circe) denkbeelden...
Gelukkig hebben we dat grotendeels laten vallen. Houd dus uw opdringerige zever voor u zelve, maar laat de NORMALE mensen gerust.

Averroes 15 april 2008 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Corneel (Bericht 3364331)
1) Evolutietheorie moet noch theïstisch, noch atheïstisch gegeven worden.

2) + 3) Wetenschap = theorie = kritisch

4) OK

Jammer genoeg wordt het vaak (na de val van islamitische beschaving) atheistisch gepresenteerd mijn beste vriend :roll: .. daarom vind je veel mensen die dat zomaar afkeuren zonder eerst na te denken.

Ja, jij hebt gelijk dat wetenschap theorie en dus kritisch is , maar ik zeg ook niets anders en ik beweer ook niets anders, integendeel ik zeg gewoon dat de docenten en lesgevers gewoon duidelijk maken dat een theorie een theorie is en geen feite.

forumspook 15 april 2008 22:53

Citaat:

Ja, zeker en vast en waarom niet ??:roll: .. maar met voorwaarden :-D

Ik had een andere reactie geplaatst over "evolutie" in mijn bekende topic op dit forum (hé, atheist? kom hier) toen iemand dat als argument voor het niet bestaan van de schepper wou gebruiken :-D .. maar dit trucje werkt niet bij mij ... :-)

Ik zou zeggen: doceer maar evolutietheorie voor islamitische leerlingen. Een van de eerste geleerden die naar evolutie op een of een andere manier verwees of bedacht is een moslim: Al-Jahiz en ook anderen zoals de grondlegger van sociologie, filosoof van geschiedenis en historicus Ibn khaldun, Ibn Miskawayh en anderen ...
Evolutionary ideas such as common descent and the transmutation of species have existed since at least the 6th century BC, when they were expounded by the Greek philosopher Anaximander. Others who considered such ideas included the Greek philosopher Empedocles, the Roman philosopher-poet Lucretius, the Arab biologist Al-Jahiz, the Persian philosopher Ibn Miskawayh, the Brethren of Purity,[171] and the Eastern philosopher Zhuangzi.
.. http://en.wikipedia.org/wiki/Evoluti...ionary_thought
Dus Lamarck en Charles Darwin kwamen ook laater.
No surprise maar Darwin zelf geloofde in de schepper. :-)

Maar maar maar maar .. evolutietheorie als theorie doceren ZONDER psychologische spelletjes:

1) Evolutie theistisch en niet atheistisch presenteren.

2) Voor de leerlingen duidelijk maken dat het om een theorie gaat.

3) Voor de leerlingen duidelijk maken : "wat de wetenschappers vandaag zeggen kan over een paar jaartjes niet meer geldig zijn" .. dat theorieën voortdurend een wetenschappelijke kritiek omhelzen ..

4) Geen sociaaldarwinisme doceren.

Dan mogen zij van mijn de "evolutietheorie" , "darwinisme", "lamarckism", "anaximanderism", "al-Jahizism", "ibn-Miskawayhism", .... doceren.

Dank u voor het lezen

Godsdienst heeft op school niets te doen, anders is het godsdienst opdringen.
Niemand belet u om in god te geloven, en u kan daar dan zelfs mee uitleggen dat evolutie iets is dat door god bedacht/gewilt is als u wil, maar dat zijn ideeën die u niet aan kinderen moet bijbrengen.Een leerkracht moet bij de feiten blijven: evolutie is een feit, god(en) zijn een theorie...een onbewijsbare.
Persoonlijk geloof ik bvb in spoken, maar daar nu een leervak van maken op school ?

HAMC 15 april 2008 23:18

Lemmy zegt het zo:

"No voices in the sky!"

floppy 16 april 2008 06:48

misschien moeten we inderdaad een andere theorie geven aan mohammedanen? Misschien is het in hun geval terecht? Zij zijn misschien niet ontwikkeld via de evolutie, zoals wij die kennen, maar uit een "goddelijke bliksem" op aarde neergedaald. Misschien zijn zij gewoon een afscheuring van de pedofiele sekte daar in de USA? Misschien zijn zij het resultaat van degeneratie van een hogere levensvorm? Wie zal het zeggen?

driewerf 16 april 2008 09:50

en lessen Nederlands voor boeddhisten,
lessen wiskunde voor joden
lessen chemie voor anglicanen,
lessen fysica voor protestanten,
lessen economie voor sikhs,
lessen Engels voor hindoes,
lessen Frans voor jehovahgetuigen,
...

Firestone 16 april 2008 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 3365074)
lessen wiskunde voor joden

Jazeker 16 april 2008 10:03

Tijd dat dat kif-kif forum terug opengaat...

Esperanza 16 april 2008 10:29

Citaat:

Hopla, nog een liefhebber van complottheorieën erbij.

Evolutiebiologen houden er dus al een soort van verborgen agenda op na.

Heb je nog meer dergelijke onzin in de uitverkoop?

driewerf 16 april 2008 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 3365083)

:lol::lol::lol::lol:
da's wel een heel erg hyperkinetisch cheerdingske.
en zeggen dat ik wiskunde eerder associeer met bezadigde, ietwat contemplatieve types. :oops:

Esperanza 16 april 2008 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 3365145)
:lol::lol::lol::lol:
da's wel een heel erg hyperkinetisch cheerdingske.
en zeggen dat ik wiskunde eerder associeer met bezadigde, ietwat contemplatieve types. :oops:

Het "nerd"type? Iets dergelijks?

driewerf 16 april 2008 10:46

neen hoor.

Esperanza 16 april 2008 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 3365164)
neen hoor.

Aha. Ik heb wel zo'n vermoeden dat dat hyperkinetisch cheerdingske - zoals je het plastisch weet te omschrijven - wel past bij het vurig temperament van Firestone...

Nefertete 16 april 2008 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3365131)

Nog heel veel vrees ik.

Bovenbuur 16 april 2008 10:51

De evolutietheorie moet neutraal gegeven worden, zeggen dat god niet bestaat heeft niks met de evolutietheorie te maken, maar indien god zou bestaan heeft hij in ieder geval zijn handen van de evolutie afgehouden, hij hoort in de les daarom niet aan de orde te komen.

Verder mag je de leerlingen best duidelijk maken dat het niet zomaar om een theorie gaat die over een paar jaar in zijn geheel afgedaan zal hebben, er is een heleboel fysiek bewijs voor de evolutietheorie, die feitelijk veel sterker in zijn schoenen staat dan bijvoorbeeld de snaartheorie, die slechts uit berekeningen zonder te ontkrachten beweringen bestaat, of de relativiteitstheorie, waarvan bekend is dat hij niet geheel klopt.

Ik zelf heb op de middelbare school het hoofdstuk evolutie niet gekregen, wel bijvoorbeeld het hoofdstuk over genetische overerving, waar de evolutietheorie gewoon logisch uit volgt. Toch durft zo'n school (christelijke grondslag, daar heb je het al) het niet gewoon te onderwijzen. Nou ben ik iemand die zelf in evolutie en prehistorische beesten is geïnteresseerd, en zat ik op het VWO, waar nog wel eens weldenkende mensen willen zitten, maar als je mensen niet onderwijst over de evoluthietheorie en/of ze gaat lopen vertellen dat er geen bewijs voor is en het slechts een theorie is dan ben je ze gewoon aan het misleiden, mensen dom aan het houden uit naam van je religie. Evolutie gewoon geven op school, geen theïstisch gezeik, je verzint maar een religie waar het wel in past.

Averroes 16 april 2008 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3365089)
Tijd dat dat kif-kif forum terug opengaat...

Wat heeft uw forum kif-kif met het onderwerp te maken ? :-)

Averroes 16 april 2008 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 3365083)

John Von Neumann is een jood en uw computer werkt volgens zijn architectuur ;-) .. sommigen zeggen hij bekeerde tot het katholicisme en andere zeggen hij is een agnost maar wat ik zeker ben is dat hij van een joodse afkomst is.

Averroes 16 april 2008 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3365131)
Hopla, nog een liefhebber van complottheorieën erbij.

Evolutiebiologen houden er dus al een soort van verborgen agenda op na.

Wat vind jij wel een onzin ?
Dat evolutietheorie en theorie is en geen feite of de waarheid dat wat de wetenschappers vandaag zeggen over een paar jaren niet meer geldig kan zijn?

Wat vind jij een onzin ?? feit dat de evolutietheorie atheistisch wordt gepresenteerd en laater door Marx en zijn vriend F. Engels gepromoteerd als een dialectische theologie die hun wereldbeeld steunt ??!!!

Wat vind je een onzin dan ? :roll:

Of ben jij ook zomaar iemand die zegt van: "ik vertel mijn mening tegen zijn mening om mezelf te ontdekken!" ?? :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be