Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Chicago stijl van ''jongeren'' in Anderlecht. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104626)

daiwa 18 april 2008 23:02

Chicago stijl van ''jongeren'' in Anderlecht.

In Anderlecht zijn donderdagavond twee politieauto's beschoten met een luchtdrukgeweer. Toen de agenten uitstapten werden ze omsingeld door een groepje ''jongeren'' en omver geduwd. De politie pakte twee jongeren op omdat ze zich agressief gedroegen en de groep ophitsten.
Enige tijd later kwam een deel van de groep jongeren op het commissariaat de vrijlating eisen van hun opgepakte vrienden. Daarbij kwam het opnieuw tot rellen en werd nog 1 jongere opgepakt die een politieagent had aangevallen.

Dit alles te lezen op VTM, de rode VRT zwijgt natuurlijk in alle talen.
Waar is de tijd naartoe dat het beschieten van politieagenten/auto's hét nieuws van de dag was?
Is de maatschappij al zover gedevalueerd dat dit als een banaal accidentje wordt beschouwd? 8O

longhorn 18 april 2008 23:12

Filosoof zal dit fait-divers wel weten goed te praten. Mijn mening: zoals altijd, hopelijk zet de politie de jongeren af bij de ouders bont en blauw gematrakkeerd en kinderbijslag van de nep-ouders onmiddellijk annuleren.

daiwa 18 april 2008 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3370248)
Filosoof zal dit fait-divers wel weten goed te praten. .

Ik zie echt niet in hoe zelfs Filosoof dit kan goed praten.
Alhoewel....met Filosoof weet je natuurlijk nooit.

HAMC 19 april 2008 00:03

Ach, met een luchtgeweer... Dat dan later nog zal blijken van zo een speelgoed geweertje te zijn met van die plastieken bolletjes.

daiwa 19 april 2008 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3370285)
Ach, met een luchtgeweer... Dat dan later nog zal blijken van zo een speelgoed geweertje te zijn met van die plastieken bolletjes.

Kom jij hier mensen als Filosoof de pap in de mond geven? :-D

Eerst beschieten ze politieagenten/auto's en dan nog een raid op een politiekantoor, probeer dat maar eens goed te praten.

Savatage 19 april 2008 00:46

Die politie in Anderlecht moet er ondertussen toch ook wel moedeloos van worden. De fout ligt compleet bij het gerecht in België.

filosoof 19 april 2008 00:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3370248)
Filosoof zal dit fait-divers wel weten goed te praten. .

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3370298)

Eerst beschieten ze politieagenten/auto's en dan nog een raid op een politiekantoor, probeer dat maar eens goed te praten.

Jullie weten schijnbaar wat ik ga schrijven op een moment dat ik over de zaak nog maar niets las? Kijken jullie in een kristallen bol of in koffie dik? Of bij
Of eerder deze?:

andere taal?:

daiwa 19 april 2008 01:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3370329)
Die politie in Anderlecht moet er ondertussen toch ook wel moedeloos van worden. De fout ligt compleet bij het gerecht in België.

In Anderlecht alleen niet.

Een nu gepensioneerde politieagent en vriend van mij vertelde mij ooit eens het volgende verhaaltje.

Hij en zijn collega werden 's nachts opgeroepen voor een inbraak in de Chicagoblok op LO. Daar konden ze de inbreker met de buit nog op zak oppakken, waarop ze hem overbrachten naar het politiekantoor. De inbreker verhoren, een pv opstellen en nog een hoop papierwerk en dan bellen naar de dienstdoende procureur die de opdracht gaf de dief over te brengen naar de Bordeaustraat in Antwerpen. Daar nog wat papieren invullen en dan konden ze terug naar hun eigen politiekantoor op LO. Een halve nacht werk hadden ze aan dat inbraakje.
Groot was zijn verbazing toen hij 's morgens bij het naar huis rijden diezelfde dief gewoon op straat al zag rondwandelen. Die was dus rapper thuis dan hem. 8O

Zoals je zegt, echt om moedeloos van te worden als politieagent.

daiwa 19 april 2008 01:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3370339)
Jullie weten schijnbaar wat ik ga schrijven op een moment dat ik over de zaak nog maar niets las? Kijken jullie in een kristallen bol of in koffie dik? Of bij [IMG]htt

Een kristallen bol hebben wij niet.
Maar van jou weten we al op voorhand dat jij nooit dat allochtoons gespuis zal afvallen.
Zelfs als ze iemand vermoorden heb je nog het lef hen te verdedigen.

Bhairav 19 april 2008 06:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3370235)
In Anderlecht zijn donderdagavond twee politieauto's beschoten met een luchtdrukgeweer. Toen de agenten uitstapten werden ze omsingeld door een groepje ''jongeren'' en omver geduwd. De politie pakte twee jongeren op omdat ze zich agressief gedroegen en de groep ophitsten.
Enige tijd later kwam een deel van de groep jongeren op het commissariaat de vrijlating eisen van hun opgepakte vrienden. Daarbij kwam het opnieuw tot rellen en werd nog 1 jongere opgepakt die een politieagent had aangevallen.

Dit alles te lezen op VTM, de rode VRT zwijgt natuurlijk in alle talen.
Waar is de tijd naartoe dat het beschieten van politieagenten/auto's hét nieuws van de dag was?
Is de maatschappij al zover gedevalueerd dat dit als een banaal accidentje wordt beschouwd? 8O

Oh neen! Assertiviteit! Terug naar vroeger!

Doki 19 april 2008 09:00

Het was natuurlijk een kwestie van tijd vooraleer dat schietincident op dit forum een thread zou krijgen. Bij deze is het gebeurd.

Wat me wel opvalt is dat er buiten de suggestie van longhorn om die jongeren maar meteen bont en blauw te ranselen deze keer eens niet (of tenminste nog niet) wordt opgeroepen tot wraak, en dat verwijzigingen naar de islam vooralsnog uitblijven. Er wordt zowaar door Savatage en daiwa verwezen naar een zeer relevant probleem dat zeker mede aan de basis ligt van dit soort geweld: het slecht functioneren van het gerecht.

Het probleem met die jongeren is dat ze opgroeien met een totaal gebrek aan structuur en perspectieven. Het ouderljk gezag faalt of ontbreekt, en naar school gaan ze niet meer. Rondhangen is dan het enige dat overblijft. Gefrustreerd dat ze zichzelf zienderogen gemarginaliseerd zien door hun eigen gedrag (spijbelen, etc.), beïnvloedbaar door kameraden die stoer zijn omdat ze al in de gevangenis hebben gezeten, of door extremistische prietpraat, slaat de verveling snel om in vandalisme of geweld. Als je dan een gerecht hebt dat slecht functioneert en dat zulke jongeren als ze iets uitspoken onmiddellijk en zonder straf terug op straat zet, dan krijgen die jongens bovenop hun frustratie ook nog eens een gevoel van boven de wet te staan, en dan is het hek helemaal van de dam.

Zelf reed ik twee weken geleden met de fiets door Molenbeek, en toen ik aan een kruispunt stilstond regende het opeens bierflesjes. Een paar jongeren waren die vanaf de 3de verdieping naar beneden aan het keilen op de straat. Dit soort van totaal onverantwoordelijk gedrag is een echte plaag in bepaalde buurten. Meer middelen voor justitie, maar ook meer middelen voor preventiewerk (ouders, school, omgeving, etc.) is volgens mij de enige remedie.

circe 19 april 2008 09:13

Citaat:

Meer middelen voor justitie, maar ook meer middelen voor preventiewerk (ouders, school, omgeving, etc.) is volgens mij de enige remedie.
ik stel dan wel voor dat ze deze "middelen" rechtstreeks halen bij het ingehouden kindergeld en de extra boetes.

Doki 19 april 2008 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3370482)
ik stel dan wel voor dat ze deze "middelen" rechtstreeks halen bij het ingehouden kindergeld en de extra boetes.

Ik dacht "daar hebben we de islam" als ik je post zag verschijnen, en heb hem opengeklikt om te verifiëren, maar blijkbaar was dat een foute veronderstelling van mij.

Waarschijnlijk kan het je geen donder schelen, maar je bent de eerste die ik verwijder uit mijn negeerlijstje.

Het achterhouden van kindergeld kan voor mijn part als stok achter de deur gehouden worden, voor gevallen waar duidelijk is dat de ouders onwillig zijn om mee het probleem te helpen oplossen of zicht er niets van aantrekken. Boetes kunnen uiteraard ook, bijvoorbeeld om materiële schade te vergoeden.
Met dat kindergeld denk ik wel dat je vooral de ouders treft en niet de jongeren. Die kunnen wel andere manieren verzinnen om aan geld te komen. Het lost dus denk ik het probleem niet echt op.

circe 19 april 2008 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 3370517)
Ik dacht "daar hebben we de islam" als ik je post zag verschijnen, en heb hem opengeklikt om te verifiëren, maar blijkbaar was dat een foute veronderstelling van mij.

Waarschijnlijk kan het je geen donder schelen, maar je bent de eerste die ik verwijder uit mijn negeerlijstje.

Het achterhouden van kindergeld kan voor mijn part als stok achter de deur gehouden worden, voor gevallen waar duidelijk is dat de ouders onwillig zijn om mee het probleem te helpen oplossen of zicht er niets van aantrekken. Boetes kunnen uiteraard ook, bijvoorbeeld om materiële schade te vergoeden.
Met dat kindergeld denk ik wel dat je vooral de ouders treft en niet de jongeren. Die kunnen wel andere manieren verzinnen om aan geld te komen. Het lost dus denk ik het probleem niet echt op.

Toch veel spannender om je telkens af te vragen: "klik ik even of klik ik niet" en dan verkeerd te gokken.... sh**** wéér fout geklikt! :lol: maar soit

Dat het kindergeld vooral de ouders treft is natuurlijk correct. Het zijn ook de ouders die moeten omgetuned worden zodat ze leren dat ze hun kinderen niet enkel moeten produceren doch ook OPVOEDEN. Niet goed opvoeden = geen kindergeld.

Boetes betalen is ook iets anders dan veroorzaakte schade terug te betalen. Indien ik 5 km te snel rijd dat hoef ik géén schade te berokkenen (die ik in voorkomend geval dan ook moet betalen) om een fikse boete aan mijn been gesmeerd te krijgen.

"jongeren" die flesjes van het derde verdiep naar beneden gooien moeten zwaar beboet worden, dit is nl. een regelrechte moordpoging.

lombas 19 april 2008 10:03

Ik was met Gaetan in Zuid-Afrika. Toen was-ie nog een kabinetsmedewerker - geloof ik.

Die is zó grappig eh. Ongelofelijk. Ik zag zijn foto in HLN, en ik lag krom.

daiwa 19 april 2008 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 3370461)
Het was natuurlijk een kwestie van tijd vooraleer dat schietincident op dit forum een thread zou krijgen. Bij deze is het gebeurd.

Wat me wel opvalt is dat er buiten de suggestie van longhorn om die jongeren maar meteen bont en blauw te ranselen deze keer eens niet (of tenminste nog niet) wordt opgeroepen tot wraak, en dat verwijzigingen naar de islam vooralsnog uitblijven. Er wordt zowaar door Savatage en daiwa verwezen naar een zeer relevant probleem dat zeker mede aan de basis ligt van dit soort geweld: het slecht functioneren van het gerecht.

Het probleem met die jongeren is dat ze opgroeien met een totaal gebrek aan structuur en perspectieven. Het ouderljk gezag faalt of ontbreekt, en naar school gaan ze niet meer. Rondhangen is dan het enige dat overblijft. Gefrustreerd dat ze zichzelf zienderogen gemarginaliseerd zien door hun eigen gedrag (spijbelen, etc.), beïnvloedbaar door kameraden die stoer zijn omdat ze al in de gevangenis hebben gezeten, of door extremistische prietpraat, slaat de verveling snel om in vandalisme of geweld. Als je dan een gerecht hebt dat slecht functioneert en dat zulke jongeren als ze iets uitspoken onmiddellijk en zonder straf terug op straat zet, dan krijgen die jongens bovenop hun frustratie ook nog eens een gevoel van boven de wet te staan, en dan is het hek helemaal van de dam.

Zelf reed ik twee weken geleden met de fiets door Molenbeek, en toen ik aan een kruispunt stilstond regende het opeens bierflesjes. Een paar jongeren waren die vanaf de 3de verdieping naar beneden aan het keilen op de straat. Dit soort van totaal onverantwoordelijk gedrag is een echte plaag in bepaalde buurten. Meer middelen voor justitie, maar ook meer middelen voor preventiewerk (ouders, school, omgeving, etc.) is volgens mij de enige remedie.

Het beschieten of aanvallen van politieagenten door eender wie zijn feiten die gewoon niet kunnen.
Ook burgemeester Gaétan van Anderlecht reageerd verontwaardigt omdat de daders al snel weer werden vrij gelaten. Daardoor krijgen die jongeren een gevoel van straffeloosheid zegt hij. Bovendien demotiveert het politiemensen omdat ze de indruk krijgen nutteloze risico's te nemen.

HAMC 19 april 2008 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3370686)
Het beschieten of aanvallen van politieagenten door eender wie zijn feiten die gewoon niet kunnen.
Ook burgemeester Gaétan van Anderlecht reageerd verontwaardigt omdat de daders al snel weer werden vrij gelaten. Daardoor krijgen die jongeren een gevoel van straffeloosheid zegt hij. Bovendien demotiveert het politiemensen omdat ze de indruk krijgen nutteloze risico's te nemen.

Dan hadden ze maar een stiel moeten leren.

forumspook 19 april 2008 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 3370298)

Maar dat was om te spelen...Die jongens vinden de agenten in feite zeer sympatiek, en willen graag wat tijd met hen doorbrengen, zoals kinderen met hun vaders:-) Dat is allemaal zeer gunstig, en bevordert integratie.8-)

forumspook 19 april 2008 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 3370461)

Ik heb eens gezien hoe een plastieken zak met pis & uitwerpselen vanuit een venster naar beneden gezwierd werd, en uitéénspatte op de voorruit van een auto, ook voor het rood licht. Lachen geblazen natuurlijk, die mensen zijn toch zo grappig, en speels.

forumspook 19 april 2008 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 3370517)

:-) Het vervelende met die negeerlijstjes is dat je dan niet kunt lezen wat de mensen schrijven, hé ? En dan komt uw typisch vrouwelijke nieuwsgierigheid u kwellen :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be