![]() |
Wanneer stopt u met auto-rijden als gevolg van de hoge brandstofprijzen?
Een vat ruwe olie kost nu al meer dan $117. Binnenkort stijgen diesel en benzine dus weer een stuk. En dit is nog maar het begin.
De vraag naar brandstof is zeer inelastisch, omdat mobiliteit de kern is van moderne economieën. Toch zijn er grenzen en zullen mensen na een tijdje de auto thuislaten om meer het openbaar vervoer te nemen. Waar ligt voor u die grens? Ik kies zelf al voornamelijk voor het openbaar vervoer, maar dat is enkel zo omdat ik een Verlicht, Verstandig en Goed mens ben. Het openbaar vervoer is relaxed, efficiënt (vele malen efficiënter dan dat gepruts in de file), luxueus (ik kan mijn benen strekken, een babbelke doen, een krantje lezen, etc...), goedkoop, en milieuvriendelijk. Ik heb nochtans niks tegen mensen die écht de auto of een truck nodig hebben; ik begrijp dat het soms niet anders kan. Dus ik bekijk enkel de Irrationele, Domme, Slechte medemens met dédain - zij die weten dat ze beter het openbaar vervoer nemen, maar het toch niet doen. Okay, hoe hoog moet een litertje gaan voor u, vooraleer u de auto laat linksliggen? |
Ik rijd op kosten van het bedrijf. Het maakt me dus eerlijk gezegd niet zoveel uit. Ik weet wel dat ik de auto in het weekend wat meer op stal zou laten staan als ik het zelf zou moeten betalen.
De inelasticiteit zit hem vooral in het woon werkverkeer. Voor velen is het gewoonweg niet haalbaar om het openbaar vervoer te nemen. |
Ik heb een treinabonnement via het werk (dagelijkse rit h/t naar Brussel), dus afgezien van het weekend komt mijn auto sowieso niet vaak de garage uit. Ik heb wel het geluk dat ik op een goeie 100 meter van een station woon en bovendien verlies ik in Brussel zelf ook niet veel tijd: ik zit vlakbij de Wetstraat, dus vanaf Centraal Station slechts 2 haltes met de metro. Op iets meer dan een uur ben ik bijgevolg op het werk/thuis. Thuis vertrekken om 7u 's morgens en terug thuis om 17u30. Zeer doenbaar dus.
|
Citaat:
Maar door de vertraging en het feit dat ik van 8h00 tot 19h00 werk en ik vaak 40 - 45 min moet wachten op een trein, waarna ik dan nog eens + 1,5 uur op de trein moet zitten, ga ik nu met de auto. 's Morgens 1h20 min in de auto en 's avonds iets minder dan een uur. |
Openbaar vervoer om op mijn werk te geraken? Kan ik beter te voet gaan, dan ben ik er binnen de 2 uur.
Maar ritjes gewoon om ritjes te maken , dat zit er al lang niet meer in. |
Citaat:
Roger that HQ |
Citaat:
Ik erger me niet meer aan de files, ben er sneller, beter humeur, kan iets nuttigs doen en vooral ook een stuk goedkoper ! Mijn auto ga ik echter nooit wegdoen, zoveel gebruik ik die trouwens niet. |
Ik verplaats me enkel per voet, fiets, of tram. Ik heb nooit een wagen gehad, wel een rijbewijs.
|
Citaat:
Auto buitengooien,zit er waarschijnlijk niet in,maar het ding rijdt eigenlijk maar 3 keer om de 7 dagen meer.Behalve mijn tankstation,dat mij inmiddels maar eens om de anderhalve maand meer ziet,zullen ook mijn dierbare verzekeraar en garagist meeboeten met de hoge brandstofprijzen Voor de rest...de fiets :-) |
't Voordeel aan een bedrijfswagen +tankkaart is natuurlijk dat je je geen zorgen moet maken over de prijzen, maar zelfs zonder zou ik gewoon verder blijven rijden. Veel te veel inefficiëntie in het openbaar vervoer om aan mijn eisen te voldoen.
|
Denk dat ik mij maar een paar oliefutures ga aanschaffen. Ben ik tenminste zeker van een constante prijs voor de rest van mijn leven.
Maar een nog leukere vraag is "Bij welke stookolieprijs gaat ge stoppen met Uw huis te verwarmen ?" |
Citaat:
Er zal altijd een meerderheid zijn voor de auto, ik zie geen degelijk alternatief in zicht. Vergeet ook niet dat als de autoinkomsten voor de staat drastisch gaan verminderen, ze het geld ergens anders zullen moeten gaan halen... |
Geen alternatief !
Citaat:
:cheer::cheer::cheer: Vergeet niet dat we in een van de rijkste regio's ter wereld wonen: we kopen alleen minder Ron 98 benzine ten voordele v.d. Ron 95. Verder: betalen en wegrijden. :-);-):-D:?:lol::-P8-) |
Ik heb geen rijbewijs.
Openbaar vervoer is chill. Kunt ge u nog aan iets ergeren. Een auto is nooit leuk om u aan te ergeren, want ge ergert u alleen aan uw eigen auto. Buiten stukdinges en brandstofprijzen valt er niet veel collectief te ergeren, en die onderwerpen zijn niet fijn. Aan het openbaar vervoer kunt ge u ten minste samen ergeren. |
4 jaar geleden de auto weggedaan.
|
Ik geraak met het openbaar vervoer niet op mijn werk. Enfin, ik kan het wel als het echt moet maar het is dan 's morgens tweeënhalf uur en 's avonds nog eens opnieuw. Plus het feit dat ik tijdens de werkdag vaak naar klanten moet. Met het openbaar vervoer gaat dat gewoon niet.
Wanneer ik stop met autorijden? Wanneer het zo duur wordt dat mijn job meer kost dan opbrengt. Kan nog wel even duren. |
Citaat:
De meeste mensen hebben gewoon niet de optie om de auto weg te doen. Tenzij ze heel wat tijd willen verliezen. Een pak méér tijd dan gewoon in de file te staan (ook al doet niemand dat voor zijn plezier). |
Ik rijd bijna uitsluitend met de motor voor woon/werk verkeer. In de winter ben ik verplicht van de auto te nemen want ijzel en sneeuw is geen pretje met de motor.
Plezier ritten met de wagen is nooit iets wat ik gedaan heb en privé rijden we nog geen 10000 km/jaar dus we zullen nog wel even kunnen ook met de dure olie. |
het openbaar vervoer bied aan een bepaalde groep mensen een goed alternatief. deze groep zijn mensen die dichtbij een station (tram-bus-trein) wonen en werken. als men verschillende manieren van openbaar vervoer dient te gebruiken moet dit al al goed op elkaar afgestemd zijn. deze groep mensen is dus beperkt maar chapeau voor degenen die op deze manier kunnen te werk gaan en dit ook doen.
het openbaar vervoer is me dunkt veel te onberekenbaar, mijn buurvrouwtje is afgelopen weekend naar een beurs in nederland geweest. van Gent sint-pieters moest ze de trein nemen naar antwerpen en daar overstappen op de trein richting bestemming (die me nu ontgaat). volgens de uren van deze treinen had ze twintig minuten speling tussen deze treinen. toen ze met vertraging aankwam in Antwerpen bleek de trein richting eindbestemming geen vertraging te hebben en reeds vertrokken. twee uur heeft ze moeten wachten op een volgende trein. bij het naar huis rijden komt ze toe in het Antwerpse station, daar zag ze de vermelding: trein naar Gent afgeschaft" daar stond ze dan en is haar man haar dan maar gaan halen naar Antwerpen. dit is maar één simpel voorbeeld maar zo zijn er ongetwijfeld nog een heel pak te vinden. ikzelf kan beroepsmatig mijn voertuig niet missen en zal dus, met enige tegenzin, de hoge brandstofprijzen moeten aanvaarden. |
De eerste tegenstanders van biobrandstoffen komen op het schouwtoneel. Vorig jaar gebruikten de Amerikanen 25 % van de maïsproduktie voor het maken van biobrandstoffen. Vijf jaar geleden was dat nog maar 10 %. En je mag het zeker zijn : in de VS wordt er véél maïs geteeld !
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be