Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   berichtgeving over Tibet, zwaar vertekent ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104733)

araneus 21 april 2008 15:40

berichtgeving over Tibet, zwaar vertekent ...

Dit blijkt het geval te zijn na het bekijken van volgende pagina:

http://http://i.love.china.homepage.googlepages.com/anti-cnn.html

Dit geeft alleszins toch een andere kijk op onze berichtgeving en wat er aan de hand is.

Een verdeling van China lijkt op het verlanglijstje te staan van enkele Westerse mogendheden. Een China zoals rond 1900, wat verzwakt is, lijkt beter te passen in deze landen hun wereldbeeld. Het manipuleren van de media is een wapen dat hier duidelijk voor gebruikt wordt.

Sodomis 21 april 2008 15:56

Er was gewoon geen Stock-Footage beschikbaar van de Chinese soldaten die op de monniken sloegen op het moment dat het gebeurde...
Echte GSM beelden doken pas op een week na de feiten.

Nu is het niet omdat de Mainstream Media Nepalese beelden gebruikten,
dat er niks gebeurde in Tibet hé !

We moeten hier niet klagen, in China horen ze niks van dit alles...

Thorsten 21 april 2008 15:59

I love China homepage. Dat is pas onafhankelijk.

araneus 21 april 2008 21:03

Als men over geen beelden beschikt van Lhaza is dit nog geen excuus om beelden te gebruiken van andere conflicten die zelfs niet in Tibet plaatsvonden. Het uitsnijden van foto's om een totaal andere boodschap over te brengen is ook op geen enkele manier goed te praten.

Onze media is duidelijk niet betrouwbaar en laat zich maar al te makkelijk voor de kar spannen van de Dailai Lama en zijn door de CIA gesponsorde bende.

Sodomis 21 april 2008 21:16

Citaat:

Onze media is duidelijk niet betrouwbaar en laat zich maar al te makkelijk voor de kar spannen van de Dailai Lama en zijn door de CIA gesponsorde bende.
- Beelden van Nepal werden uitdrukkelijk vermeld in het nieuwsbericht.
- Heb zelf Tibet gezien, spreekt boekdelen.
- In dit geval vond ik de verslaggeving toereikend.

Bolsjewiek 21 april 2008 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 3374532)
Er was gewoon geen Stock-Footage beschikbaar van de Chinese soldaten die op de monniken sloegen op het moment dat het gebeurde...
Echte GSM beelden doken pas op een week na de feiten.

Nu is het niet omdat de Mainstream Media Nepalese beelden gebruikten,
dat er niks gebeurde in Tibet hé !

We moeten hier niet klagen, in China horen ze niks van dit alles...

Er zijn ook foto's te zien van Tibetaanse monniken met zwaarden die half Lhasa afbrandden.
De politie deed eerst niks, uit vrees voor inetrnationale vergelding, maar uiteindelijk toen het eigenlijk al te laat was, zijn ze gedwongen wegens de woedende menigte inwoners van Lhasa, die het niet zagen zitten dat hun huizen werden afgefikt door een meute religieuze fanatici. In het geweld zijn er toe slachtoffers gevallen, overigens aan beide kanten.

Chipie 21 april 2008 21:51

Die mannen van de pvda...
hahahaha...

toccata 21 april 2008 22:00

CIA sponsert de Dali Lama echt
Voor de rest is het moeilijk uitspraken te doen vind ik

araneus 21 april 2008 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3375500)
Die mannen van de pvda...
hahahaha...

Heb je ook nog argumenten die deze discussie vooruit helpen ?

Brandaan 22 april 2008 00:00

Ik begin mij toch serieus af te vragen waar men een vertekender beeld van Tibet voorgeschoteld krijgt; Hier of in China.

araneus 22 april 2008 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 3375759)
Ik begin mij toch serieus af te vragen waar men een vertekender beeld van Tibet voorgeschoteld krijgt; Hier of in China.

Dat is inderdaad de kernvraag ! Vertrouwen we meer op onze media die heel duidelijk vertekent is, of vertrouwd men op de officiële chinese media.

In de praktijk lijkt het dat de beschikbare informatie op het internet (youtube, fora, blogs, ...) de balans zeker niet laat uitslaan naar de Westerse media.

Extra probleem hierbij is, dat men de chinezen in het harnas jaagt tegen het westen. Ondertussen hebben de meeste van mijn chinese vrienden in hun msn (i) China toegevoegd. De chinezen staan er nu werkelijk als één volk (trouwens veelal met inbegrip van de Taiwanezen);

Sodomis 22 april 2008 01:26

Citaat:

Dat is inderdaad de kernvraag ! Vertrouwen we meer op onze media die heel duidelijk vertekent is, of vertrouwd men op de officiële chinese media.
Ik vertrouw onze media ook voor geen haar (en dat is een gezonde houding)
Maar de Westerse media vergelijken met de Chinese media is als appels & citroenen...

In de Westerse media krijg je van elke gebeurtenis een licht gekleurde "visie".
Maar op zijn minst kom je de gebeurtenis te weten...

Dat zou ik niet van de Chinese media durven zeggen...
(1 minuut delay op elke "LIVE" uitzending :roll: )
Daar is er geen kat die beseft dat de "Olympische vlam" gedoofd is hoor :lol:

Als je twijfelt aan de goede bedoelingen van Chinesen of Tibetanen:
Boek je een ticket... je gaat je ogen uitkijken ;-)

Scherven A. Mok 22 april 2008 07:23

Nationalisme en religie. Dame gerechtigheid is geblinddoekt. Objectiviteit bestaat niet. Niemand heeft de waarheid in pacht. Macht, daar draait het om. Vrijheid ligt binnen elk systeem, onder elke vlag binnen handbereik voor de denkende mens.

Chipie 22 april 2008 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 3375819)

In de praktijk lijkt het dat de beschikbare informatie op het internet (youtube, fora, blogs, ...) de balans zeker niet laat uitslaan naar de Westerse media.

Extra probleem hierbij is, dat men de chinezen in het harnas jaagt tegen het westen. Ondertussen hebben de meeste van mijn chinese vrienden in hun msn (i) China toegevoegd. De chinezen staan er nu werkelijk als één volk (trouwens veelal met inbegrip van de Taiwanezen);

Als men de site van de PVDA mag geloven is de Westerse berichtgeving omtrent Noord-Korea ook allesbehalve correct... En is het mensonterend communistisch regime in dat land allesbehalve mensonterend... ;-)

araneus 22 april 2008 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 3375849)
Als je twijfelt aan de goede bedoelingen van Chinesen of Tibetanen:
Boek je een ticket... je gaat je ogen uitkijken ;-)

Je kan gerust zijn, dat is geboekt, in september zit ik voor een maand in China (niet de eerste keer). Er is inderdaad ook een uitstap naar Lhaza gepland, per trein van Xi'an naar Lhaza, per vliegtuig terug. Mijn kennis over China is me niet ingelepeld door de vertekende westerse pers. Veelvuldige contacten met Chinezen, reizen naar China en kennis van de Chinese taal geven me een helderder beeld dan mogelijk zou zijn via onze vertekende pers.

Ik ben zeer goed ingelicht over wat de Chinezen in China te zien krijgen en weten van de rellen in Tibet. Dat de vlam uitgegaan is in Parijs weten ze daar wel degelijk (ze zijn er trouwens woedend om). De befaamde Chinese firewall laat meer door dan men ons wil doen geloven. Dat heb ik zelf al enkele keren kunnen merken. De site van 'De Standaard' was volledig te bereiken, zelfs toen de Dailai Lama in Brussel was en hier uitgebreide artikels werden aan gewijd.
Bovendien hebben veel chinezen een netwerk van familie en vrienden die hen doorgeven wat er in het westen over China wordt verteld. Niet omdat ze niet aan deze bronnen kunnen in China, maar eerder voor de vertaling.

Chipie 22 april 2008 08:33

:lol:

Wautd 22 april 2008 09:28

Men vergeet dat voor China binnenviel, Tibet een feudale theocratie was (maw, toen was het ook al een hellegat voor het gewone volk)

Sodomis 22 april 2008 09:57

Citaat:

Men vergeet dat voor China binnenviel, Tibet een feudale theocratie was (maw, toen was het ook al een hellegat voor het gewone volk)
Dat is nog altijd geen excuus voor een invasie & bezetting.
Wie weet gooiden de Tibetanen na verloop van tijd wel zelf dat juk van zich af.

Ik kan niet zeggen hoe Tibet was voor de bezetting; 5 jaar geleden was het alleszins één groot hellegat.

Wautd 22 april 2008 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 3376106)
Dat is nog altijd geen excuus voor een invasie & bezetting.

Tja, das waar. Het wordt nochtans nog veel gedaan (Amerikanen die de arme Irakezen ging bevrijden?)

araneus 22 april 2008 13:07

China heeft nochtans serieuze grond om aanspraak te maken op Tibet. Begin jaren 1900 was een zwakke periode, China viel uit elkaar en vooral de Engelsen hebben hier aan geholpen. Het was ook in die periode dat ze bijvoorbeeld Hong-Kong konden 'huren' van de Chinezen. De engelsen hadden rond die tijd ook hun invloed op Tibet. Bij de creatie van de PRC is men China terug gaan consolideren, met inbegrip van Tibet.
Er zijn geschreven bronnen die aantonen dat Tibet in de Yuan dynastie (1362) onderdeel was van China. Hierna zijn er meerdere verwijzingen die aantonen dat Tibet deel van China was.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be