![]() |
Gezag uitstralen.
Mensen hebben de mond vol van jongeren die geen gezag meer aanvaarden. En sommige mensen wijten het onderandere aan de ouderen die niet meer oud willen zijn en zoals de jongeren "hip" willen blijven. Hierdoor zouden de ouderen over het algemeen er alles aan doen om jong te blijven; door bijvoorbeeld minder gezag uit te stralen. Doet een oudere dat wel is de kans groot dat hij/zij niet meer serieus word genomen en als een ouwe zaag bestempeld word. Een teken van sociale verwarring dus.
Dus mijn vragen zijn: -Moeten ouderen per se gezag uistralen? -Hoe straalt men gezag uit? Door streng te kijken? -Hoe maakt men dat jongeren terug onder de indruk geraken van iemand die gezag uistraalt (of dat dus probeert...)? -Of gelooft u geen reet in "gezag uistralen"? |
Citaat:
Ik denk dat er wel degelijk manieren bestaan waarop ouders of leerkrachten anno 2008 nog gezeg kunnen uitstralen. Alleen is het zoeken, vallen en opstaan, je kan nooit op je lauweren rusten. Wat het recept is, kan ik niet in een vaste formule gieten maar volgende ingrediënten lijken me alvast onontbeerlijk: - eerlijkheid en authenticiteit - bereid zijn je handen en je ziel vuil te maken - een duidelijk en quasi onvoorwaardelijk engagement - durven kwaliteitseisen stellen - zeer concrete grenzen stellen - onvoorwaardelijke en onbaatzuchtige liefde - niet bang zijn om "belachelijk" gevonden te worden |
Citaat:
Kan waar zijn, maar mensen hebben ook de mond vol over theorieën hoe het wel moet. En daar zal het altijd bij blijven, aangezien we in een tijd leven waar verantwoordelijkheden worden afgeschoven naar anderen. Voor mij is dat een teken dat mensen voor zichzelf denken, gecombineert met een gezonde assertiviteit van "dat hoef ik niet te pikken", volgens hun individuele normen en waarden, niet die van de samenleving. We streven enerzijds naar zich ontplooien en ontwikkelen, maar eens wat opver nagedacht zijn die keuzes nep en dienen die gewoon om mensen te "lokken" om in het systeem mee te draaien. |
Van in het begin duidelijke regels stellen en vooral toepassen zonder te overdrijven en eventueel die gaandeweg iets versoepelen. eerlijk en duidelijk stellen en communiceren over waarom iets en waarom iets niets.
daarop baseer ik mijn gezag als jeugdtrainer. charisma helpt natuurlijk ook, spijtig dat ik dat wat mis.... |
Citaat:
Meestal kiezen jongeren daar niet voor, op school en thuis bvb... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
leerkrachten zeggen mij trouwens hetzelfde, duidelijke regels van in het begin en eerlijk zijn, helpt al veel. te streng is niet goed en te los ook niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gezag uitstralen in deze maatschappij. Probeer maar eens.
Er zijn 2 methodes om gezag te hebben. 1) de simpelste, De sterkste te zijn, en die macht effectief gebruiken. 2) Door kunde. Een bekwaam leider heeft zowiezo gezag. 1) Democratie eigent zich dit toe door te zeggen dat de meerderheid de sterkste is. Maar na korte tijd word die macht misbruikt om een meerderheid te creëren. 2) Er zijn een beperkt aantal verlichte dictaturen geweest in de geschiedenis, maar geen enkele heeft het langer dan een generatie uitgehouden. |
Citaat:
|
Citaat:
en dat op elk niveau, ook op het werk is dat zo trouwens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
gezag vloeit voort uit engagement, rechtvaardigheid en consequentie. Mensen verlenen gezag aan iemand waar ze op kunnen rekenen.
Kinderen naar ouders toe is net hetzelfde. Je moet er staan. Als je er staat, heb je gezag. Dat is de reden waarom goede ouders gezag blijven hebben tot hun dood, alhoewel ze fysiek niets meer waard zijn. Consequentie betekent dat je op het juiste moment ook moet tonen slechts mens te zijn en daarom ook gezag nodig hebt gehad enz... gezag en "voorbeeld-stellen" gaan hand in hand. Uit de psychologie (partner is psycholoog) weet ik dat de effectieve voorbeeld-stelling minder belangrijk is dan het idee erachter. Mooi voorbeeld is het klassieke vader-verhaal, waarbij de moeder het gezag projecteert op de vader: "vader gaat gaan werken, vader is goed, vader is verantwoordelijk, vader zorgt voor ons brood, wat gaat vader daarvan zeggen vriend?..." Zonder "vader" te zien, verlenen de kinderen gezag aan "vader". In feite is het de moeder die het gezag in handen heeft, zij heeft "vader" gecrëerd. Vervang vader door "wet, politie, rechter, ..." enz... en je bent er. Opvoeding en ouders zijn dus sterk verantwoordelijk voor gezagsbegrip bij kinderen. Al de rest is angst. Angst is geen basis voor gezag. Angst is de basis voor de verwerping van gezag. Het wordt tijd dat de Godfather-serie nog eens doorgenomen wordt.:lol: Politiek en de staat heeft vandaag weinig gezag meer, enkel angst-uitstraling. ten eerste heeft de staat veel te veel zand in de ogen gestrooid, waardoor de bevolking te veel is beginnen rekenen op de staat. Die kan dat allemaal niet meer beantwoorden, dus "staat" de staat er niet meer. gedaan met gezag. Correcte beloftes geven gezag: weet wat je kan. |
Citaat:
|
Dus iemand zijn/haar gezag dat ondermijnt word; verdient niet beter?
Moeten dan ook niet afkomen met straffen. |
Citaat:
|
Citaat:
als in een klas iemand zijn huiswerk niet maakt en hij wordt daar niet voor gestraft dan zullen de anderen op den duur ook niet meer dat huiswerk willen maken, of ze nu veel of weinig gezag hebben voor die leerkracht. wat natuurlijk niet wilt zeggen dat die straf redelijk moet zijn en vooral consequent toegepast. bv: 1 x huiswerk niet gemaakt ==> onmiddellijk strafstudie zal als onredelijk gepercipieerd worden en zal een averechts effect hebben. de ene straffen met 5 lijntjes schrijven en de andere straffen met 5 pagina's schrijven, zal ook geen goed effect hebben. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be