Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben
(Bericht 3380787)
Het is ten zeerste de vraag of de mens de eerste was. ook in een groep gorilla's of leeuwen is er een wet.
|
Nee, dat noemt men natuurlijke wetten. Dat zijn beesten hé. De mens is meer dan een beest, en overstijgt dan ook de natuur.
Maar ik begrijp uw punt; vele autoritair-fascistoïde mensen beroepen zich op de natuurwet en het recht van de sterkste. Deze regimes eindigen daarom niet voor niets ook steeds in
beestachtigheid. De link is nogal voordehandliggend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben
(Bericht 3380787)
organisatie en solidariteit misschien wel. Maar dat "collectieve"... gebruik je het als versterking van de zin, of als ideologische hint? Wat was er van in den beginne dan "collectief" noodzakelijk (naast "organisatie")?
|
Niet in ideologische zin, louter evolutionair en biologisch gezien.
De mens is een een door en door sociaal wezen. Een groepsdier. Zonder andere mensen overleeft de mens niet. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de individualistische mestkever, die perfect overleeft zonder andere mestkevers.
De mens organiseert zijn groep dus, en verheft het collectieve belang boven het individuele belang.
Wat ge wel ziet is dat de mens dit collectief belang dikwijls in negatieve zin uit ("negatief" hier in de dialectische zin, niet in moralistische zin) - door ten oorlog te trekken tegen andere groepen bijvoorbeeld. En positieve invulling van dit groepsbelang vindt men bijvoorbeeld in de institutie genaamd Wet.
Er is dan nog het bijzondere en cruciale geval van de universele wet van het incestverbod. Die vindt men terug in *alle* culturen, en is de enige tot hiertoe bekende universele wet. Dat is ook logisch, want door die wet overstijgt de mens de natuur, en instaureert hij de cultuur.
De doelstelling, of de consequentie, van het universele incestverbod is de uitwisseling van individuen tussen exogene groepen, om de groep te laten voortbestaan. Individuen moeten huwen buiten hun directe genenpoel. Hierdoor overleeft de groep, en ontstaat de cultuur en de economie (i.e. uitwisseling van goederen - in dit geval vrouwen - tussen groepen).
Deze universele wet toont hoe wetten werken: ze doen twee dingen tegelijkertijd: (1) ze creëeren het sociale en definiëren het; en (2) ze garanderen het voorbestaan van het sociale en collectieve belang.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben
(Bericht 3380787)
De regels kunnen opgesteld zijn om het individu te laten overleven.
|
Maar de mens is totaal een collectief, sociaal wezen hé. De mens kan niet als individu overleven. Sommige eencelligen zijn individualistisch; bepaalde wormsoorten ook; vele andere dieren, waaronder de mens, zijn sociale dieren en sterven zonder de groep.
Dit komt uiteraard volledig tot uiting in onze cultuur (cultuur is altijd een collectivistische aangelegenheid - de taal spreekt ge niet alleen hé; taal is iets dat ge meekrijgt van de groep, een taal wordt gecreëerd en gecommuniceerd door altijd meer dan één individu, anders is het geen taal hé.)
Maar dit door en door sociale karakter van de Homo sapiens komt zelfs tot uiting in onze lichamelijkheid en biologie. Zwangerschap bij onze vrouwen duurt opmerkelijk lang; die lange periode dient om mannen te binden. Eens geboren, is ook de zogeling is opmerkelijk lang afhankelijk van de moederborst; dit dient om gezinnen bijeen te houden; bij vele andere dieren zijn de babies dikwijls onmiddellijk onafhankelijk en vrij om als mestkever of worm alleen verder te leven. Onze vrouwen dragen ook meestal slechts één kind, in tegenstelling tot andere zoogdieren, die dikwijls met hopen tegelijk nakomelingen baren; ook deze spreiding en deze duur is gericht op het samenhouden van de groep.
Uiteraard is ook ons brein volledig sociaal gekleurd. Dat ziet men heel mooi op hersenscans. Taalontwikkeling en taalvermogen (een door en door sociaal, collectivistisch gegeven), is de cruciale doorslag voor de ontwikkeling van het brein.
Etcetera, nietwaar?