Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Verkiezingen in de VS - deel zoveel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104857)

Jazeker 23 april 2008 19:53

Verkiezingen in de VS - deel zoveel

Citaat:

Clinton nog niet uitgeteld

PHILADELPHIA - Hillary Clinton heeft dinsdag de voorverkiezing in de staat Pennsylvania gewonnen met een kleine tien procent voorsprong op Barack Obama. Met 98 procent van de stemmen geteld, ziet het er niet naar uit dat de uitslag nog veel kan veranderen.
Ze blijft daarmee in de running om de Democratische nominatie voor het presidentskandidaat in de wacht te slepen.

Alles of niets

Deskundigen hebben uitgerekend dat de senator van New York minstens tien procent voorsprong moet hebben om nog in aanmerking te komen voor de nominatie. Voor de voormalige First Lady betekent de voorverkiezing dus ’alles of niets’. Volgens de resultaten van 98 procent van de stembureaus, haalt Clinton 54 procent van de stemmen tegen 46 procent voor Barack Obama.

'Het tij keert', zei Clinton dinsdagavond tegen haar dolenthousiaste aanhangers in Philadelphia. Ze wees erop dat er vanuit de Democratische Partij druk op haar is uitgeoefend uit de race te stappen omdat zij Obama niet meer zou kunnen inhalen. 'Maar het Amerikaanse volk geeft niet op en het verdient een president die ook niet opgeeft.'

It's the economy

In Pennsylvania was de economie het belangrijkste onderwerp. Meer dan 80 procent van de kiezers die bij de stembureaus werden geïnterviewd was van mening dat de Verenigde Staten al in een recessie verkeert. Clinton kreeg steun van arbeiders, vrouwen en blanken. Met haar ruime overwinning kan zij de supergedelegeerden die uiteindelijk de doorslag moeten geven erop wijzen dat zij kan winnen in de staten die er toe doen, al heeft Obama misschien meer kiesmannen op zijn naam.

Ondanks Clintons overtuigende zege in Pennsylvania blijft Obama de duidelijke koploper en wil Clinton haar plaats in de race bestendigen dan zal zij over twee weken opnieuw moeten zien te scoren in Indiana. In North Carolina, waar op dezelfde dag voorverkiezingen plaatsvinden, is Obama nu al de favoriet.

Harde woorden

In een toespraak waarin hij zijn verlies toegaf haalde Obama uit naar zijn tegenstandster, zonder haar naam te noemen. 'We kunnen onze standpunten berekenen en uittesten en iedereen precies vertellen wat zij willen horen', zei hij. 'Of we kunnen de partij zijn die niet alleen kijkt naar hoe we kunnen winnen, maar ook waarom we moeten winnen.'

Obama richtte ook zijn pijlen op de Republikeinse kandidaat John McCain. Wat McCain biedt is 'meer van hetzelfde’ beleid dat president George Bush voert, zei hij.

Terwijl Obama zijn pijlen reeds zelfverzekerd op de Republikeinen richt, lijkt Clinton uit het dal te klimmen. Ze is er nog lang niet en veel zal ook afhangen van de invloed die ze op de super-delegates gaat hebben.

Daarom dus nog maar eens een tussenstand.

Max van Dietschland 23 april 2008 20:24

Heer, spaar ons van die zionistische extremisten van een Mccain en een Clinton. Obama is ook een zionist (de heersende politieke klasse is dat) maar toch een iets minder dan de andere twee.

Bovendien is een wijf als president voor mij compleet onaanvaardbaar !

Jeronimo 23 april 2008 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3380033)
Heer, spaar ons van die zionistische extremisten van een Mccain en een Clinton. Obama is ook een zionist (de heersende politieke klasse is dat) maar toch een iets minder dan de andere twee.

Zeg alstublief dat dat een grapje is... :?

toccata 23 april 2008 21:39

Citaat:

Uhum
Obama heeft al expliciet gezegd dat hij pro-Israel is en ik denk dat hij zelfs ruime steun heeft vd Israel lobby

Metternich 23 april 2008 21:40

Als Clinton de Democratische kandidaat wordt, dan zal McCain winnen. Als Obama het wordt, dan heeft McCain volgens mij een groot probleem.

Herr Oberst 23 april 2008 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3380335)
Uhum
Obama heeft al expliciet gezegd dat hij pro-Israel is en ik denk dat hij zelfs ruime steun heeft vd Israel lobby

Interessant! Kan u een link geven naar uw bron?

L. J. Brutus 23 april 2008 21:48

Citaat:

Is een neger wel aanvaardbaar, Max?

toccata 23 april 2008 22:17

http://www.hln.be/hln/nl/2002/Verkie...schermen.dhtml
Ik vind even het artikel in DS niet maar hier is er een van het laatste nieuws

Dr. Strangelove 24 april 2008 14:48

Citaat:

Uhum

Ik denk dat je hier verkeerd bent, Toccata.
De reden dat Obama expliciet moet zeggen dat hij 'alles zal doen om Israel te beschermen' is natuurlijk juist omdat hij helemaal geen steun heeft van de pro-israelische lobby. Deze vinden dat hij veel te veel bereid is om te onderhandelen, en ook sommige van zijn buitenlandse adviseurs worden gewantrouwd, omdat die al hebben geschreven dat een gesprek met Hamas niet moet worden uitgesloten.

Als een politicus het nodig vindt om iets 'expliciet' te zeggen, dan is dit meestal omdat iedereen het tegenovergestelde denkt.
Bvb: als Sarkozy bij de Queen op bezoek gaat, dan zal hij de hartelijke vriendschappelijke relaties tussen Britten en Fransen benadrukken. Als er werkelijk hartelijke relaties zouden zjn tussen beide landen, dan was het helemaal niet nodig om hier de nadruk op te leggen.

In de Amerikaanse presidentsverkiezingen proberen de kandidaten hun 'zwakke punten' af te dekken, en zich aanvaardbaar te maken bij segmenten van de bevolking die anders niet op hen zouden stemmen.
Soit, de neoconservatieve Amerikaanse joden stemmen op de Republikeinen, de progressieve Amerikaanse joden zijn al jarenlang trouwe Clinton-aanhangers.
Doen alsof Obama de kandidaat van de pro-israelische lobby is, lijkt mij niet correct.

Het is trouwens niet Obama, maar Clinton die heeft gedreigd Iran 'van de kaart te vegen', terwijl McCain 'Bomb Iran' zong op de tonen van de Beach Boys.

Akufen 24 april 2008 15:29

Obama is anders niet schuw om in dezelfde gedachtengang te treden:

http://blogs.suntimes.com/sweet/2007...ext_as_pr.html

Gun 24 april 2008 15:35

Clinton wordt gewoon de nieuwe president ...

fox 24 april 2008 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 3381759)

Bron?

longhorn 24 april 2008 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 3381759)

Voor hoeveel (bier) wil je wedden?

Max van Dietschland 24 april 2008 18:55

Citaat:

Uhum

Zoals reeds gesteld zijn het alle drie zionisten, al is de één wat erger dan de andere. Mijn indruk is/was dat hij de minst erge is van de drie.

Een neger als president is daar niet zo erg, want de VS is per definitie een multikul mengelmoes. De oorspronkelijke inwoners die zijn zo goed als uitgemoord.

De VS is ook geen grondgebied van de Arische volkeren.

100% VLAMING 24 april 2008 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3382379)
Zoals reeds gesteld zijn het alle drie zionisten, al is de één wat erger dan de andere. Mijn indruk is/was dat hij de minst erge is van de drie.

Een neger als president is daar niet zo erg, want de VS is per definitie een multikul mengelmoes. De oorspronkelijke inwoners die zijn zo goed als uitgemoord.

De VS is ook geen grondgebied van de Arische volkeren.

Dus hier, in Vlaanderen, zou het wél erg zijn?

Gun 25 april 2008 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3381820)

Drink geen bier ...;-)

Gun 25 april 2008 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 3381812)
Bron?

W8&C

exodus 25 april 2008 09:16

Het is toch wel spannend hé...

Clinton zal het zijn.

Gun 25 april 2008 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 3381820)

Ik wil je niet onnodig in de kosten jagen!

barfo 25 april 2008 11:19

maakt het eigenlijk iets uit wie de president wordt?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be