![]() |
Waarom lukte het de Indo's wel ?
Vlak na WO II kwamen duizenden Indo's vanuit Indonesie (Nederlands Indie) naar Nederland.
Binnen 10 jaar waren zij volledig geintegreerd in de Nederlandse samenleving en hebben zelfs de Nederlandse cultuur verrijkt. Indo's stonden aan de wieg van de Nederlandse popcultuur. Natuurlijk waren er wel wat problemen in het begin, soms waren er vechtpartijen tussen de 'blanken' en de 'blauwen', maar die hadden zelden een rascistische achtergrond. Hollanders vielen vaak op die prachtige Indische vrouwen en Indo's op onze roomblanke dochters. Er zijn dan ook ontzettend veel halfbloedjes hier, een term die de Indo's zelf ook graag gebruiken. Met Ambonezen en Surinamers zie je eigenlijk hetzelfde, hoewel daar in het begin meer problemen mee waren. De meesten van hen hebben nu hun plek gevonden in de Nederlandse samenleving. Waarom lukt het de ene groep wel en de andere groep niet: opgenomen worden in de Nederlandse samenleving. Ik neem aan dat voor Belgie hetzelfde geldt met de immigranten uit Belgisch Congo. |
ik dacht dat de meeste problemen in Nederland veroorzaakt worden door Surinamers?
|
Misschien omdat ze al Nederlands praatten toen ze in Nederland aankwamen.
|
Inderdaad vreemd dat in Nederland Indonesiërs perfect geîntegreerd zijn, dat het bij Surinamiërs al wat moeilijker ging, en dat bv Antillianen (volgens het WODC) nogal zeer vaak in de criminele sfeer zitten.
Toont aan dat het niet de fout van de Nederlanders is, maar eerder de mentaliteit/cultuur/... van de betrokken immigranten ? In Belgie zijn bv Italianen en Chinezen perfect geintegreerd, maar Marokanen is meestal veel problematischer. (dit mag ook niet veralgemeend worden : op het werk heb ik hooggeschoolde Marokaanse en Tunesische collega's, die perfect geïntegreerd en toffe collega's zijn). Volgens mij is een probleem dat er nu een te grote immigratiegolf is (tot 90.000 per jaar), waardoor immigranten van dezelfde herkomst samenhokken in "getto's" en minder behoefte/stimulans tot integratie hebben ? Ik denk dat het voorbeeld van Congolezen dit eigenlijk bevestigt : meestal integreren Congolezen probleemloos in de Belgische maatschappij. Behalve in een specifiek deel van Brussel waar er een zeer grote concentratie is, en enkele congolese jongerenbendes voor overlast zorgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
en socio-economische situaties kunnen er echt niets mee te maken hebben?
|
Citaat:
Beiden (voor Suriname gedeeltelijk) afkomstig uit Afrika en toch enorme verschillen. |
Citaat:
Maar dat is altijd zo geweest! |
hmmm, halfbloedjes, k'heb mn deel ervan gehad. Zowel mollukse als surinaamse, lekker :p
|
Citaat:
Marokkanen gedragen zich meestal vreselijk onbeschoft en agressief. |
Citaat:
|
Citaat:
Ook nog een paar blanken en joden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Suriname |
Mijn inziens zijn alle mensen gelijk en pleit ik voor gelijke rechten en plichten ongeacht de afkomst, kleur, ...
Maar ik vraag mij vooral af waar een Belg het recht haalt om te beslissen of te bepalen hoe een ander mens moet leven. De vreemdeling is steeds de zonde bok en groot dutske en de frustratie van het mislukken van jullie maatschappijmodel, wordt afgeschoven op de vreemdeling... indien die er niet mochten zijn , wie zal dan de schuld krijgen.... Zijn de belastingen te hoog , de put in de SZ te groot, moet men huisvuilzakken betalen , tax op flessen water of batterijen betalen, ... het is altijd de vreemdeling , die niet werkt, in een BMW rijdt, 9 op 10 met een leren vest , haar vol van de gel , vol van goud,... komaan zeg , vinden jullie dat zelf nu niet achterhaald en belachelijk :roll: |
De Indo's en Surinamers spraken al Nederlands en ervoeren al de Nederlandse cultuur.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bijvoorbeeld de immigranten in Amerika in vorige eeuwen pasten zich niet aan aan de Indiaanse culturen (a good injun is a dead injun). |
Er spelen een paar zaken waarom de Indo's het goed deden:
1. Ze stonden vaak al dicht bij de Nederlandse cultuur, sterker nog de meeste Indo's waren van (gedeeltelijke) Nederlandse afkomst, spraken de taal en voelden zich al (of nog) Nederlander. Voor de Molukkers en andere KNIL-militairen die door de politionele acties tussen wal en schip vielen ging dit natuurlijk niet op en daar ging het dan ook duidelijk slechter mee in eerste instantie. 2. De migratiegolf was relatief klein en het waren geen arme ongeschoolde migranten die op een kluitje in de arme wijken belanden; van gettovorming was dus nooit spraken. De kampen vol met Molukkers laten we hier natuurlijk even buiten beschouwing. 3. Er was geen weg meer terug; de Indo's waren niet meer welkom in Indonesië en men koos dus niet voor Nederland, men werd verplicht tot Nederland. Het "tussen twee landen hangen" was dus geen optie en men moest zich wel vol storten op de Nederlandse maatschappij. |
Citaat:
Ik zie die gedwongen verhuizing naar Nederland meer als een nadeel dan een voordeel. Voor Surinamers geldt dat overgens al helemaal niet. En toch passen zij zich beter aan dan Antillianen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be