![]() |
Bestaat multiculturaliteit?
Jonathan de Guzman is een talentvolle Nederlandse voetballer. Maar hoe Nederlands is hij? Hij werd geboren en heeft zijn jeugd doorgebracht in Canada. Is hij dus eigenlijk Canadees? Zijn vader is Filippino en zijn moeder is Jamaicaanse. Een aardig zooitje is die gast.
Er komen steeds meer mensen die een niet te identificeren mix zijn van verschillende culturen. Moeten we dat toejuichen? En indien we daar op zijn minst onverschillig onder blijven, moeten we dan wel zo trots zijn op eigen cultuur? Moeten we bijvoorbeeld trots zijn op Verdonk? |
Citaat:
Wat is het verband van dit wazig verhaal over een voetballer met Verdonk? |
Citaat:
Citaat:
|
Multikul, heeft nog nooit in de wereldgeschiedenis gewerkt, het "probleem" zorgde vroeger en nu voor ontelbare doden, als er hier genoeg multikul is zullen etnische zuiveringen schering en inslag zijn, maar het zullen (zoals het er nu uitziet) wij de Belgen, Christenen, Vlamingen en beschaafden niet zijn die het uitvoeren.
|
Wat heeft U daar een probleem mee Sjaax? Willen mensen zich identificieren met iets of iemand, dan doen ze dat maar. Willen ze niet, dan niet.
Iedereen beslist dat voor zichzelf. |
De ene cultuur past zich beter aan dan de andere.
In het Caribisch gebied is de mix van Spaanse macho cultuur met Afrikaanse culturen vaak funest. Dat verklaart waarom Afrikanen en Surinamers zich beter aanpassen dan Antillianen. Een Antilliaan zit er niet mee dat hij 5 kinderen bij vijf verschillende vrouwen heeft verwekt en er er geen zorg voor draagt! In Rotterdam is dat bv een groot maatschappelijk probleem. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook! |
Nee, dat bestaat niet.
|
iedereen heeft meerdere "identeiten" afhankelijk van de context: soms voel ik mij Gentenaar, soms voel ik mij Vlaming, sinds 10 juli voel ik mij vooral Belg, in het buitenland voel ik mij altijd Belg, op andere continenten voel ik mij Europeaan, soms voel ik mij vooral vrouw, soms links, soms ben je partner, soms ben je ouder, soms ben je collega,...
meestal ben je een heleboel van deze dingen samen en dat maakt dat iedereen een unieke mens. Hoe meer identiteiten hoe interessanter de persoon vind ik, op alle vlak. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Multikultuur is een feit in Europa.
In Brussel en Antwerpen leven meer dan 150 nationaliteiten vreedzaam naast elkaar, en de mensen worden dat nu eenmaal gewoon, tijden veranderen en terug naar vroeger gaat helaas niet meer. Hoe langer die multikul duurt, hoe meer de mensen eraan wennen, en hoe minder verzet er tegen komt. Zie ook maar eens de vele gemengde koppels, tussen Belgen en allochtonen, honderden baby's die geboren worden voortkomend uit twee verschillende nationaliteiten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
begin al eens met een goede omschrijving te vinden van "cultuur"....
in de enge betekenis is het zowat alles wat te maken heeft met je etnische achtergrond, in ruime zin met alles wat van dicht en ver een invloed heeft op je gedrag op je normen en waarden Cliché voorbeeld:2 Vlamingen: een laaggeschoolde arbeider uit de Muide (kansarme wijk in Gent) en een hooggeschoolde advocaat in Sint -Martens Latem: wat is hun gemeenschappelijke cultuur? Zullen zij zich met elkaar verwant voelen door die cultuur? Neem daarbij een laageschoolde Marokkaanse arbeider en een hooggeschoolde Marokkaanse manager: waar vind je de meeste gelijkenissen? tussen de landgenoten of tussen dezelfde sociale klasse? Wie zou met wie willen optrekken in zijn vrije tijd? Wat zouden ze uberhaubt doen in hun vrije tijd? |
Citaat:
En nu is onze metropool het perfecte bewijs dat multicul niet kan. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat zou verdorie ne rijken arabier met ne rijke Belg binden, niks, wat zou nen armen Belg met nen arme marocaan binden? Juist ja niets |
Citaat:
ik deel bv veel van mijn interesses met een goede marokkaanse vriendin. Bindt dat ons dan niet meer dan onze zogezegd verschillende culturen? |
Mensen, wees niet zo gefixeerd op de huidskleur en zeker niet op de meest beschaafden van de 'gekleurden': de halfbloedjes.
Het gaat duidelijk om een verschil in cultuur, en niet om ethnie. Multicultuur is geen synoniem aan multi-ethnisch. Snap je? Waarom dat gehuiver als je merkt als een voetballer Afrikaanse en Aziatische roots heeft? Hij identificeert zichzelf toch als westerling? Problemen moet je ook niet opzoeken als ze zich niet voordoen, zoals bijvoorbeeld met de islamitische doctrine, die WEL een probleem is in onze samenleving. Door het feit dat je halfbloedjes verafschuwt duw je ze van je af en maak je dat ze zich moeilijker identificeren als westerling. Het doel is toch dat ze zich naar onze maatschappij kunnen schikken en eraan bijdragen? Apartheid kan ik best wel missen, ja. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be