![]() |
Volgend stukje tekst komt uit NRC Handelsblad
[size=6]De moeizame verhouding tussen Belgische politici en de media [/size] Verschenen in NRC Handelsblad van 16/17 november 2002. Caroline de Gruyter "Politiek en pers zijn in België nauw verstrengeld. Premier Verhofstadt belt regelmatig journalisten om ze uit te foeteren of te sturen. Doen ze niet wat hij wil, dan dreigt uitsluiting. 'De druk om inschikkelijk te zijn is onder deze regering enorm', zegt Rik van, Cauwelaert van het Vlaamse opinieweekblad Knack. Op 5 juli verscheen de laatste column van Derk-Jan Eppink in de Vlaamse krant De Standaard. Die column ging over de leider van de Vlaamse liberale partij (VLD), een vrijmetselaar, die erop uit zou zijn om de macht van de katholieke kerk over het Vlaamse onderwijs en ziekenzorg te breken. De VLD-leider, Karel de Gucht, ontstak in woede toen hij dat las. Hij belde de hoofdredacteur van De Standaard met het verzoek om Eppink een toontje lager te laten zingen, maar dat haalde niets uit. Vervolgens nam de Belgische premier Guy Verhofstadt, ook een VLD'er, contact op met de voorzitter van de Europese Commissie, Romano Prodi. Want Derk-Jan Eppink, voormalig redacteur van De Standaard en NRC Handelsblad, werkt tegenwoordig op het kabinet van de Nederlandse eurocommissaris Frits Bolkestein - en is dus in dienst van de Commissie. Verhofstadt klaagde dat de column de relaties tussen België en de Europese Commissie schaadde. Daarop werd Eppink naar eigen zeggen door zijn werkgever voor het blok gezet: óf schrijven óf voor de Commissie werken. Eppink koos voor het laatste. Sommige mensen vroegen zich al af hoe het mogelijk was dat iemand die in dienst is van de Europese Commissie, al was het op persoonlijke titel, politieke columns in de krant schreef. Anderen vonden dat Eppink met zijn tirades over de schreef ging. Maar over de gebetenheid waarmee de Belgische politici in deze episode terugsloegen trok menigeen ook zijn wenkbrauwen op. Het was bovendien niet de eerste keer dat de premier probeerde een scribent het zwijgen op te leggen. Want dezelfde Verhofstadt die bij zijn aantreden in 1999 trots de `open-debatcultuur' in België predikte, staat erom bekend dat hij direct de telefoon grijpt als een artikel of tv-programma hem niet bevalt. "Hij belt me in de badkamer, op de wc en als ik een tongetje sta te bakken", zegt Luc van der Kelen, een van de invloedrijkste commentatoren in België, die met zijn dagelijkse column in de krant Het Laatste Nieuws ongeveer een miljoen lezers bereikt. "Hij probeert me op zaterdagavond om half twaalf nog te vertellen wat ik moet schrijven en wat ik niet moet schrijven." Van der Kelen werd ongeveer een jaar geleden bijna van zijn functie ontheven na hevige pressie van de VLD op de beheersstichting die over de koers van zijn krant waakt. Hij maakte dat openbaar - en de deining die dat veroorzaakte heeft hem gered, zegt hij zelf. Maar de telefonades gaan onverminderd door." Manipulaties met andere woorden door de premier op de pers... Blijkbaar moet het de pers wel hoog zitten, dit is al het zesde artikel die ik in een anderhalve maand tijd terugvind. Zo las ik ook eens dat de pers vroeger veel gemakkelijker was en veel liever over politiek schreef dan nu. Ook las ik eens dat de VLD via de pers gratis campagnes wil bekomen door positieve artikels over hen te doen verschijnen ... Hopelijk is dat niet waar, anders hebben we een bende maffia's die ons land besturen! |
niet veel reactie hierop ...
|
Citaat:
En dan verschiet je er nog van dat er zo weinig reacties zijn ook? Een giller! |
De relatie tussen de politiek en media is in ons Belgenlandje inderdaad problematisch. (en dit door politici van alle partijen, vrees ik)
een interessant boek over de relatie tussen politiek en media (en nog veel meer) is geschreven door Alain Eraly, Le pouvoir enchaîné: être ministre en Belgique. Een aanrader Peter |
Wanneer de CD&V na de kiezingen in de kont van Verhofstad kruipt om eventueel mee te regeren, dan maak ik een verzamelde post van alle briefjes van Kevin Devos, waarin hij tegen de paarsgroene regering fulmineert. :twisted:
Nóg fijner zou ik het vinden wanneer de kadodders eens te meer een electoraal pak rammel vangen, zodat er zelfs geen sprake kan zijn van mee te regeren. :twisted: |
Citaat:
En realistisch blijven, als het kan..... En ik weet dat dat veel gevraagd is... |
Citaat:
Citaat:
|
Van mij mogen ze allemaal eens flink op hun donder krijgen. Ook de partij met de meeste overlopers.
Wat het bespelen van de media betreft, wat Kevin beweert (en Bart ten stelligste ontkent) staat anders nog eens uitgebreid beschreven op blz. 19 van de "Knack" van 17/24 september l.l. Toch geen Blok-of rioolblaadje... Scheldkanonnades. Wie dacht dat Verhofstadt als premier beter met kritiek zou leren omgaan komt bedrogen uit. Hij kan zich nog steeds mateloos opwinden als er hem onwelgevallige stukken verschijnen. Meer dan één journalist onderging al eens zijn de scheldkanonnade van een in zijn wiek geschoten premier. Verhofstadt zou ook niet aarzelen bevriende instanties onder druk te zetten om bepaalde columnisten het zwijgen op te leggen. De rotsvaste overtuiging dat hij een belangrijke maatschappelijke opdracht te vervullen heeft, kan die overgevoeligheid gedeeltelijk verklaren. Kritiek wordt als een storende vertraging, ja zelfs als de sabotage van die opdracht ervaren. Na twaalf jaar te hebben gevochten om de macht te verwerven, moet Verhofstadt die macht nu zien te behouden.Wat bedreigt Verhofstadt het meest? Zelf ziet hij de hooggespannen verwachtingen die aan zijn regering worden gesteld-verwachtingen die hij mede gecreëerd heeft-als zijn grootste bedreiging. Anderen denken dat de grootste vijand van Verhofstadt in feite Verhofstadt zélf is. Hij belooft teveel aan teveel mensen, beloftes die hij niet kan nakomen, en hij heeft soms een utilitaire kijk op menselijke relaties. Op den duur zal men hem niet meer vertrouwen, zo wordt gewaaschuwd. |
Citaat:
|
"Als wij inderdaad in de kont van Verhofstadt kruipen bestaat paars-groen niet meer en zijn er slechts twee partijen nodig om een meerderheid te vormen! Dan zullen wij onze stempel weer kunnen drukken en een stabiele inkomsten-uitgaven resultaat bekomen in plaats van bekrompen belastinsverminderingen in te voeren die langs de gemeentes dan weer worden binnengetrokken! Gedaan met die vestzak-broekzak operaties!"
Schrijft een van de volgers van de Vestzak-Broekzak operatieuitvindende partijen. De huidige regering verlaagt een paar belastingen met wat eurocenten, verhoogt de tegendraadse volksverlakker, FDF stemmentrekker aantrekkende vet CVP/CD&V v***ken van een Vilvoordse bugervader de gemeentebelasting met 2%. Ook beloofde deze een snelle oplossing voor het zonevreemd zijn van een aantal woningen in Vilvoorde,door middel van een BPA. Wijzelf zijn bij de gelukkigen die zo'n zonevreemde woning hebben overgekocht, nadat ie al een keer verkocht is geweest ,sinds 1928. Na 2j weten we nog niks meer. Oftewel Bedankt DeHaene. In alle geval ,laat mijn mening een zeer duidelijk zijn. Vanaf een politieker zijn kont in een van de pluche zetels van macht laat glijden stroomt het geld naar hun zakken toe.Hoe, dat maakt niet uit. |
Een regering zonder groen, een echte paarse regering dus zal zijn stempel véél meer kunnen doordrukken. Zoals Staaf hieral zei; als geruime tijd is er in Aalst een paars (VLD & S.P.A.) gemeentebestuur en ik heb mijn studentenjaren in Aalst doorgebracht en ik dacht dat de burger daar héél tevreden is met hun bestuur. Anders zouden ze al lang afgestraft geweest zijn; in mijn gemeente idem dito, sinds 1989 zit de VLD hier in de meerderheid, sinds 1994 de volsterkte meerderheid. En in 2000 zijn we dan nog eens vooruitgegaan. We moeten zowat de sterkste VLD afdeling zijn van West-Vlaanderen waar oranje nog altijd heer en meester is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit is wat "Knack" er vandaag over durft zeggen. En dat terwijl ze goed genoeg weten dat ze ervoor naar hun voeten zullen krijgen van de hooggeachte premier. Het gaat er zelfs over. Al de rest moet je tussen de regeltjes lezen. :wink: Naar "de zevende dag" kijken helpt ook al een beetje. Daar hadden ze het vanmorgen ook al over de goed-nieuws show van Verhofstadt en co. Waar het rookt is er iets loos, zeg ik maar. En als het al begint te roken op de staatstelevisie....dan ligt er zeker ergens een lont te branden die bijna op is. :lol: |
De regering blijft steeds weer zeggen dat het goed gaat. Maar het is een warboel, een chaos, een puinhoop. Je zou zo beginnen te denken dat een val van de regering vooraf verboden werd door sommigen.
Maar laten we maar wachten op de begrotingscontrole, het zou dan uiteindelijk toch zover kunnen zijn... |
Citaat:
|
Citaat:
Als de peilingen in verband met de verkiezingen er stevig naast kunnen zitten, (en dat was toch al meer dan één keer zo) dan kan dat evenzeer met de peilingen die de populariteit van politici meten. Nu pas goed begint door te sijpelen, dat ons al een tijdlang een goed-nieuws show van jewelste is gepresenteerd, zou ik ook die peilingen maar een beetje relativeren. Er wordt al een tijdlang gefluisterd dat er gegoocheld is met economische-en begrotingscijfers en dat die tegen de verkiezingen pas gaan boven komen omdat ze het niet veel langer kunnen blijven verstoppen. Er staan ons dus nog verrassingen te wachten, denk ik. |
Citaat:
Dat klinkt mij uiterst naief! Als jullie de belastingen verlagen, en daarbij nog eens een politie hervormen waardoor de steden en gemeenten de volledige kost moeten dragen van de politie, tja, dan moeten steden en gemeenten belastingen verhogen. Je kan toch moeilijk van aan twee kanten beginnen uitgeven ... Beste voorbeeld van het hypocriet schijngedoe die jij hier probeert weer te geven is Diksmuide. Daar is voor het eerst sedert vele jaren geen CD&V bestuur meer aan de macht! Daar is ook een soort mengeling paars-groen gekomen... Resultaat: zij hebben hun belastingen veel hoger moeten zetten dan een andere West-Vlaamse gemeente die door een CD&V bestuur bestuurd wordt (en dan nog met een ruime meerderheid voor CD&V alleen). Hier zijn de belastingen ook verhoogd, maar onze belastingen liggen nog altijd stukken lager dan andere gemeentes en er is bijlange niet zoveel industrie ... Dat bewijst nog maar eens dat deze regering zich zelf wil populair maken. 2. Die demagogen beweren dat ze alles verminderen en dat ze goed zijn voor de jeugd ... Waarom betaald de Vlaamse overheid dan zelf niet SABAM en de billijke vergoeding? De Vlaamse overheid betaald toch ook het uitleenrecht aan bibliotheken om boeken uit te lenen? Waarom schenkt men dan de jeugd niet het recht om muziek te draaien als ze een fuif geven? Vroeger moest de billijke vergoeding niet betaald worden ... Das zo'n drog reden van deze regering waar mensen niet op letten maar die wel financieël graven in de zakken van verenigingen, dat veelbesproken middenveld waar Dewael en Verhofstadt zo achter zitten te jagen om ze aan hun kant te krijgen. Gelukkig zijn de maskers van deze regering aan het vallen. De mensen zien in dat ze verkeerd hebben gestemd. Ze zien dat deze regering bestaat uit beloftes die ze maar voor de helft nakomen en waardoor veel schade wordt gemaakt aan de staatskas! 'Nog maar eens een begroting in overschot!' zegt Verhofstadt alsof hij er zelf van verwonderd is tijdens zijn beruchte 'Goed-nieuws-show'. Meneer Verhofstadt vergeet er wel bij te zeggen dat Vlaanderen (welvarendste regio in België) slecht 80% haalden van de economische bloei in 2000 in vergelijking met al onze buurlanden! Das dan een goed bewind ... Dehaene scoorde altijd beter dan zijn buurland en Verhofstadt??? tja, die is al blij als hij voor het vogeltje zijn verhaal mag doen en daarna een rijkhalmend applaus krijgt door zijn meerdeheid in het parlement ... |
Ela Kevin, ik weet niet hé, maar kan het niet zijn dat het gemeentebestuur van Diksmuide niet anders kon dan de belastingen te verhogen, dat gebeurde zelfs al direct na de vorige gemeenteraadsverkiezingen toen de CD&V naar de oppositiebanken werd verwezen. Corrigeer me als ik fout ben hé, maar het huidige bestuur heeft zelfs al voor zijn aantreden, eind 2000 dus, al gezegd dat er een belastingsverhoging zal komen mede dank zij het bestuur van de vorige jaren. Corrigeer me als ik fout ben, maar dat is toch wat ik her en der heb gehoord.
|
Zou je de kranten niet eens gaan lezen als je ons toch niet gelooft?
Laat maar. Ik weet het al. Die liegen ook al. In dit geval dan toch. :lol: |
Wat de goed nieuws show betreft die hier wordt aangehaald daar kan ik alleen maar kort over zijn, de resultaten zijn er we hebben na een belastingsverlaging die vanaf 2003 een feit is nog steeds een begroting in evenwicht cijfers van de oeso tonen dat aan. België loopt mee op kop van de welvarendste landen van Europa en zo hoort het ook, de werkloosheid is afgenomen evenals de criminaliteit, we zeggen niet dat ze is opgelost verre van zelfs maar er is vooruitgang en dat hebben we onder het CD&V bewind nooit meegemaakt die vooruitgang, waarom is CD&V afgestraft de vorige verkiezing? Denkt iedereen nu echt dat dat alleen maar door invloed van de Dioxine crisis is gebeurd?
De resultaten van vier jaar paars-groen zijn positief en dat mag ook wel eens gezegd worden, er zijn nog zoveel zaken waaraan moet gewerkt worden maar ik heb het volle vertrouwen dat dit lukt en de volgende verkiezingen moet VLD 25 % van de stemmen trachten te halen dat is een groei van 3 % en dan kan het land niet zonder ons bestuurd worden en als er dan toch met CD&V zou gepraat worden dan gaat CD&V mooi mogen luisteren en niet zoals Kevin het zegt, de touwtjes terug in handen nemen, CD&V is voorbij, het is over en uit met die klucht dus maak u geen illusies CD&V zal nooit nog worden wat het ooit was en dat is maar goed ook. VLD heeft wel degelijk een open debat cultuur gecreërd niet via de media maar met de mensen zelf, hoorzittingen gebeuren meer en meer in gemeenten onder druk van het VLD bewind, alles word bespreekbaar gemaakt denken we maar aan euthanasie, dat is open debat cultuur en niet de media, en wanneer er gelogen wordt dan mag dat gezegd worden en dan mag men eisen om dat te schrappen uit het dag- of weekblad. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be