![]() |
Oproep aan (regering) Leterme: Laat stemming BHV doorgaan!
Beste premier Yves Leterme (en partners),
U staat voor de lastige keuze om de stemming over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde door te laten gaan, zoals de Vlaamse partijen en het Vlaamse volk willen, al dan niet eenzijdig, met als risico dat de Franstalige partijen uw regering Leterme-I zullen laten vallen, óf te proberen dit te verhinderen door uw Franstalige coalitiepartners te vragen bij het Waals Gewest een nieuw belangenconflict in te roepen om zo de stemming uit te stellen en uw regering te redden. Mijn dringende boodschap aan u is het eerste te doen. Immers, BHV moest eigenlijk al opgelost zijn vóórdat u tot de regering toetrad. Ten tweede gaat het hier om principe; BHV had allang gesplist moeten zijn. Als uw regering hierdoor ten val komt, dan is dat niet erg, want dan heeft u aangetoond geen ontoelaatbare toegevingen te doen. Als de Franstalige partijen uw regering laten vallen, is het hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er grondwettelijke verkiezingen kunnen worden gehouden, niet de uwe. Langs welke weg dan ook, BHV moet vroeg of later worden gesplist om België bestuurbaar te houden. Bovendien heeft u uw kiezers een belofte gedaan; het is in het belang van de Vlamingen dat BHV gesplist wordt, en dat is belangrijker dan het behouden van uw regering. Ten slotte wil ik u wijzen op uw eigen principes; u bent toch een christen-democraat? Dan moet u de democratie laten gelden door middel van de stemming in de Kamer, en uw christelijke waarden door de spreuk: ''Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus''. Ik hoop dat u dit alles wel overweegt, en de stemming over het dossier BHV in de Kamer van Volksvertegenwoordigers door zult laten gaan. Vriendelijk groeten, Nederlandse Leeuw |
Citaat:
JPB |
Citaat:
|
Leterme is een tsjeef geworden, hij zal er alles aan doen om een stemming te voorkomen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben heel achterdochtig ten aanzien van mensen die met collectieve termen zoals volk en klasse redeneren, vooral als ze ook nog beweren te weten wat die willen, denken of voelen. Vergelijk met de radicale linkse partijen van vroeger: die beweerden ook dat alles wat ze deden het uitvoeren van de wil van de arbeidende klasse was. Ik denk dat veel mensen ook in Vlaanderen gewonnen zijn voor het bewandelen van de weg van de gezamenlijkheid, en het zoeken van een eerbaar compromis. Al was het maar omdat de meerderheid van de mensen wil dat België als land blijft bestaan. Dat is de afgelopen maanden al vaak uit opinieonderzoek gebleken. |
Citaat:
En dan draagt die meerderheid nog enorm veel af aan die minderheid, die uit dankbaarheid haar 'rechten' op het Vlaamse grondgebied wil verbreden.... Wat een gezever... De Vlamingen moeten alles... en de Franstaligen staan eendrachtig achter hun NON... Ik ben ook niet per se voor een splitsing van het land, maar de Franstaligen moeten echt niet veel langer met mijn voeten spelen.. ;-) |
Citaat:
Citaat:
|
Volgens de poll op DS zijn meer dan 80% Vlamingen voorstander van de stemming op 8 mei!
|
Een poll onder de lezers van DS? Of een echt publiek-opinieonderzoek met een representatieve steekproef.
Het eerste heeft 0,0 betrouwbaarheid, zegt alleen iets over de opinie van die lezers zelf, zonder dat je kunt extrapoleren naar de publieke opinie in Vlaanderen als geheel. Het tweede zou wel een belangrijke indicatie kunnen zijn.... |
Citaat:
|
Citaat:
80% kun je niet zomaar onder de mat vegen. Ik vraag me wel af hoeveel mensen eraan hebben meegedaan. Goe weere heeft wel enigzins gelijk als hij zegt dat dit niet volledig representatief is. Het is algemeen bekend dat mensen die niet zoveel kranten lezen, internetfora bezoeken of anderszins betrokken zijn met actualiteiten, eerder voor een status quo zijn dan een verandering (bovendien zijn velen van hen onverschillig). Mensen zoals wij daarentegen, die al het nieuws nauwkeurig volgen (en dientengevolge een beter beeld hebben van de politieke sitautie) zullen eerder voor verandering zijn. Ik denk dat het daarom ook zo is dat de meerderheid van de mensen op dit forum voor verandering is (Vlaams-nationalist, Grootneerlandist of anderszins tegen de status quo) en een minderheid voor behoud van de huidige Belgische politieke situatie (Belgicisten). Dit heeft tot gevolg dat peilingen op internet, waaraan natuurlijk alleen mensen meedoen die zich ervoor interesseren, een pro-Vlaamse afwijking krijgen. Dus het werkelijke percentage zal lager liggen bij ALLE Vlamingen. Maar stel dat we een volksraadpleging zouden houden over de splitsing van BHV (of Vlaamse onafhankelijkheid), dan denk ik dat veel mensen die niet dagelijks het nieuws volgen uit onverschilligheid thuisblijven, en dat men dus zoals op dit forum een pro-verandering uitslag zullen krijgen. Wat ik probeer te zeggen is dat het percentage telt van de mensen die politiek-geïnteresseerd zijn, niet dat van alle Vlamingen (een relatieve meerderheid volstaat). |
Citaat:
http://www.baarlewerkgroep.org/doc/v...nuitgelegd.htm B-H-V in 3 minuten uitgelegd. Zelfs ik, als nederlander, snap het. B-H-V is een ongrondwettelijk kiesdistrict. Het druist tegen de grondwet in. Het is discriminerend !!!!! Mét B-H-V zijn nieuwe verkiezingen zelfs onmogelijk. Elke uitgeschreven verkiezing kan met een simpele rechtsgang geblokkeerd worden. Vlaanderen en Nederland samen ! :grootned: |
Overigens bedenk ik mij nou opeens wat. 8-)
Volgens mij kunnen EU-ingezetenen een ongrondwettelijke verkiezing in elke EU-lidstaat aanhangig maken. to-the-point ; Als er in België een ongrondwettelijke situatie bestaat en er worden op basis van een dergelijke situatie ongrondwettelijke verkiezingen uitgeschreven dan heeft een nederlander volgens mij het recht een bodemprocedure te beginnen, waarbij verkiezingen geen plaats kunnen hebben vóór uitspraak ? (kan natuurlijk ook door een Belgisch staatsburger ;-) ) is dit zo ? Is er soms een forumlid jurist, die dit geheel belangeloos wil nagaan ? |
Citaat:
Is deze spreuk een Christelijke waarde? En als Christus nu eens supportert voor de Franstaligen? De taal van de Kerk is toch Latijn en Frans staat toch dichter bij het ... juist ja. Is er al eens iemand die gevraagd heeft wat Christus dacht van die spreuk? Lijkt me niet erg Christelijk, getuigt van weinig naastenliefde. |
Citaat:
|
Citaat:
wel in het nederlands dan hè ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be