![]() |
Eisen van het goddelijke bier
Nu we toch met lullige draden bezig zijn over perfectie en hygiëne, mag deze niet ontbreken eh:
Welke eisen stel jij aan een pint? Ik vind het persoonlijk aangenaam dat het bier op perfecte temperatuur staat, en waarvan het schuim nog een beetje overloopt, zodat je het vocht al kunt voelen voor je een slok neemt ;-) Verder heb ik mezelf ook al betrapt dat het logo van het bier vlak voor mijn neus staat. Zelf eis ik het niet, maar onbewust doe ik het toch zelf. Oja, het begin en einde van het vat, laat ik over voor een ander ;-) En meerdere antwoorden mogelijk. Uiteraard ;-) |
Die enkele keren dat ik nog een pintje kap, stel ik zeer hoge eisen:
-uitgespoeld glas - ook een proper glas moet eerst afgespoeld worden, geen droge glazen dus; -geen schuimprop in het glas; -mooie kraag van minstens twee vingers - mag ook iets meer, ik heb graag grote kragen, ook al betekent dat minder bier; -afgeschuimd met spatel in de juiste richting (geen ingeduwde schuimbellen); -logo naar mij; -bierkaartje onder de pint. Temperatuur mag variëren binnen de grenzen van het smakelijke, hoeft dus niet ijskoud te zijn. Waar ik absoluut van walg: -bier in het foute glas; -lekkende tapkraan waaruit nog twee druppels in de pint vallen - het ergst hier is een tapkraan van ander bier dan hetgeen in uw pint; -spatels afgetikt tegen de zink of tap; -en tot slot, de hoofzonde: niet-afgeschuimde pinten! Dat laatste is weliswaar het enige waarvoor ik een nieuwe pint eis. |
Dat van die laatste en eerste pint lijkt me trouwens te evident om nog echt te vermelden. Vaten moeten behoorlijk afgetapt worden alvorens er pinten worden uitgedraaid.
|
Citaat:
Daar bedank ik toch feestelijk voor |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hypothetisch gesproken, weliswaar, want Duvel heb ik heel lang niet meer gedronken. |
Citaat:
|
Een deel van de keuzemogelijkheden vind ik in bepaalde mate wel belangrijk:
- een proper uitgespoeld glas (voor de eerste pint toch, daarna mag altijd in hetzelfde glas geschonken worden) - een goeie schuimkraag. een bier zonder schuimkraag is precies een plas afwaswater. - een goeie temperatuur, zodat je het bier echt proeft met een nasmaakje. behalve voor gewone pintjes, dat mag goed koud zijn. Dat mag net niet op temperatuur komen. - als het bijhorende glas er is, in dat bijhorende glas en anders in een glas zonder logo (in een glas met een ander logo vind ik vreselijk. stom eigenlijk) Een bierviltje hoeft niet. En "kermispinkes" mogen ze terug meenemen. Dat is zeker. |
Ik heb hier vlakbij gewoond.
In het dorpje aan het IJ. Sindsdien nooit meer bier gedronken. Wel af en toe een lekkere borrel uit Schiedam. ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Zelfs in Belgie! |
Citaat:
Tuurlijk, sommigen vinden Heineken goeie appelthee ;-) |
Heineken! Afwaswater!
Een anecdote: in Baskenland dronk ik, als het echt veel te warm was, bier met wat citroenlimonade erin, "lejia" noemen ze dat. Dat zorgde voor afkoeling. In een café waar ik voor het eerst binnenkwam, bestelde ik uit gewoonte zo'n "lejia". Een slok en ik spuwde het meteen uit. Is er iets mis, vroeg de barman. Tuurlijk, is uw bier over datum misschien, er is een ongelooflijk vieze smaak aan. Hij proefde er niks mis aan. Tot ik me omdraaide en zag welk merk het was... Heineken! |
Citaat:
Half Antwerpen drinkt dat tegenwoordig zonder dat ze het zelf weten...8-) |
Citaat:
|
Citaat:
1. Ik ben geen "Belg". Ik kan soms wel gebelgd zijn hoor 2. Ik drink het gewoon niet graag. Heeft niets met het Land van Maas en Waal te zien. |
Citaat:
8O Maar dronkoers toch, aan bier zijn toch geen eisen te stellen????:-o Ik wilde ook nog aanstippen dat ik telkens een nieuw vers glas moet hebben, maar dan niet voor bier. |
Goed gezelschap
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be