Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   creationisme versus evolutie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105078)

Ambiorix 27 april 2008 21:49

creationisme versus evolutie

Ik heb de laatste dagen met ontzetting een andere topic gevolgd over evolutie en creationisme. Het verbaast mij hoeveel onwetendheid hieromtrent heerst; creationisme is helemaal géen valabel alternatief van de wetenschap!

De aarde is niet op zeven dagen geschapen;
De mens is niet geboetseerd uit klei;
De zondvloed heeft niet heel de wereld buiten éen bergtop overspoeld;
De dinosauriërs hebben niet samengeleefd met de mens (en al zeker niet samen op Noah's ark gezeten);
De aarde is geen 6000 jaar oud maar >4.5 miljárd (4.500.000.000) jaar oud.

Blijkbaar is dat geen basiskennis.. merk ik hier? ongelooflijk maar waar.

Daarom hier deze poll om eens te peilen naar jullie mening hierover.

Een wetenschappelijke discussie is steeds welkom, ik ben bereid;-)

Ambiorix 27 april 2008 21:53

Even een korte toelichting: "evolutie" daarmee wordt lang niet alleen de ontwikkeling der diersoorten op lange termijn mee bedoeld, maar ook op kosmologische (uitdeining heelal bv.) en geologische (platentektoniek: ontstaan land en zee bv.) evolutie.

Svennies 27 april 2008 21:55

@Ambiorix , Uw poll werkt niet....

Edit, nu wel ....sorry...

Goldband 27 april 2008 22:42

Het is geen kwestie van voorkeur of keuze. De evolutietheorie klopt, de rest niet.

L. J. Brutus 27 april 2008 22:50

En als je nu gelooft dat de Aarde een computer voor muizen is?

Rob Roy 27 april 2008 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3388866)

:rofl:

Scarabaeida 27 april 2008 23:33

Zonder te willen lachen op creationisten vind ik het voor�*l ridicuul dat ze, zoals Genesis hen vertelt, geloven dat het licht en de Aarde er waren vóór de Zon en de andere sterren. Best gek.

Visjnu 27 april 2008 23:33

3 en 4 sluiten elkaar niet uit.

Scarabaeida 27 april 2008 23:35

Goed punt Visjnu, ik had dat ook in gedachten. Er zijn mensen die geloven dat er een Oerknalgod is, eerder dan een aardgod, zonnegod of maangod.

freespirit 27 april 2008 23:58

Geloven in een schepper sluit niet uit dat men alle mogelijke evolutietheorieën niet kan aanhangen. Zulke mensen worden vaak deïsten genoemd, ze geloven in een 'deus ex machina' of een 'dieu horlogier'. Bekende namen hierbij, uit de wetenschapsgeschiedenis en filosofie, zijn Newton, Rousseau, Voltaire, Hume, enz. Het zijn in feite niet-dogmatische christelijken, die wel in een opperkracht geloven maar God niet bekijken als een werkelijk individu en ook niet in de truut van De Bijbel geloven. Ikzelf ben een zuivere 'atheïst', maar heb het volste respect voor deïsten omdat ze het wetenschappelijk autonoom denken van de mensen niet belemmeren. Wat van creationisten en dogmatische moslims of katholieken niet kan gezegd worden.

Esperanza 28 april 2008 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3388930)
En als je nu gelooft dat de Aarde een computer voor muizen is?

Zolang je maar je handdoek bijhebt : geen paniek.

driewerf 28 april 2008 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3388870)
Even een korte toelichting: "evolutie" daarmee wordt lang niet alleen de ontwikkeling der diersoorten op lange termijn mee bedoeld, maar ook op kosmologische (uitdeining heelal bv.) en geologische (platentektoniek: ontstaan land en zee bv.) evolutie.

Daar vergis je je in, beste Ambiorix. Meer nog, het is een toegift aan de creationisten. De Evolutietheorie beschrijft het ontstaan en de onderlinge verwantschap tussen de soorten (door middel van natuurlijke selectie). Niet meer niet minder.

Esperanza 28 april 2008 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3388866)
Ik heb de laatste dagen met ontzetting een andere topic gevolgd over evolutie en creationisme. Het verbaast mij hoeveel onwetendheid hieromtrent heerst; creationisme is helemaal géen valabel alternatief van de wetenschap!

De aarde is niet op zeven dagen geschapen;
De mens is niet geboetseerd uit klei;
De dinosauriërs hebben niet samengeleefd met de mens (en al zeker niet samen op Noah's ark gezeten);
De aarde is geen 6000 jaar oud maar >4.5 miljárd (4.500.000.000) jaar oud.

Blijkbaar is dat geen basiskennis.. merk ik hier? ongelooflijk maar waar.

Daarom hier deze poll om eens te peilen naar jullie mening hierover.

Een wetenschappelijke discussie is steeds welkom, ik ben bereid;-)

Een prijzenswaardige poging, doch ook in déze topic zullen de zogenaamde creationistische "argumenten" gewoonweg herhaald worden. M.a.w. citaten uit de bijbel en koran zullen weer overvloedig aan bod komen.

KrisKras 28 april 2008 09:35

Ik vind de laatste optie vrij pretentieus eerlijk gezegd. Ik kan me zeker niet vinden in de eerste 3, maar de laatste optie klopt zeker ook niet. Kosmologisch zit volgens mij de theorie nog steeds niet juist, integendeel zelfs. Dit kan ook niet als men gaat blijven claimen dat het universum electrisch neutraal is.

Zelfs NASA heeft vrij recent de Birkeland stromen ontdekt tss aarde en zon:

Citaat:

NASA's fleet of THEMIS spacecraft, launched less than 8 months ago, has made three important discoveries about spectacular eruptions of Northern Lights called "substorms" and the source of their power. The discoveries include giant magnetic ropes that connect Earth's upper atmosphere to the Sun and explosions in the outskirts of Earth's magnetic field.
http://science.nasa.gov/headlines/y2...dec_themis.htm

De big bang in nog niet zo een zekerheid hoor.

Ambiorix 28 april 2008 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 3389127)
Daar vergis je je in, beste Ambiorix. Meer nog, het is een toegift aan de creationisten. De Evolutietheorie beschrijft het ontstaan en de onderlinge verwantschap tussen de soorten (door middel van natuurlijke selectie). Niet meer niet minder.

idd.
Dat doet "de" evolutietheorie.

Maar dat was mijn punt niet, als IK het heb in deze topic over "evolutie" bedoel ik dit op elke tijd en ruimteschaal: maw niet alleen biologisch, maar ook de evolutie van onze aarde: lithologische evolutie dus bv.

Ambiorix 28 april 2008 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3388981)
3 en 4 sluiten elkaar niet uit.

idd;
khad er een meerkeuze van moeten maken!

ps: we kunnen de oorzaak van de oerknal niet precies achterhalen (allesins niet wat er aan vooraf ging), dus ik sluit ook niet uit dat er een god zou bestaan;-)

Libro 28 april 2008 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 3388979)
Zonder te willen lachen op creationisten vind ik het voor�*l ridicuul dat ze, zoals Genesis hen vertelt, geloven dat het licht en de Aarde er waren vóór de Zon en de andere sterren. Best gek.

En in het ene hoofdstuk schiep God de mens om er later een rib uit te halen om een vrouw te maken en in het andere schiep hij hen meteen man en vrouw. Gewoon de chronologie van het verhaal bekijken en je moet geen groot licht zijn om te zien dat Genesis een verzameling van verhalen is, die zeker niet letterlijk kan genomen worden.

Jarno 28 april 2008 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3389106)

Inderdaad!

L. J. Brutus 28 april 2008 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3389106)

Om het hier nog even interessant te maken: ik heb Douglas Adams nog ontmoet. Toffe kerel, ook een overtuigd atheïst trouwens. R.I.P. :-(

Esperanza 28 april 2008 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3389978)
Om het hier nog even interessant te maken: ik heb Douglas Adams nog ontmoet. Toffe kerel, ook een overtuigd atheïst trouwens. R.I.P. :-(

Je hebt me zopas r�*zend jaloers gemaakt... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be