Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   doodstraf en onschuld : stelling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105082)

Steben 28 april 2008 08:50

doodstraf en onschuld : stelling

Is de doodstraf voor een onschuldige erger dan levenslang?

Bhairav 28 april 2008 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 3389176)

Uiteraard, levenslang betekent dat hij/zij nog vrij kan komen, ge kunt ni weten.

Johan217 28 april 2008 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3389184)
Uiteraard, levenslang betekent dat hij/zij nog vrij kan komen, ge kunt ni weten.

²
En daarmee een van de belangrijkste redenen waarom ik tegen de doodstraf ben. Het rechtssysteem is feilbaar. Iemand die onschuldig wordt opgesloten heeft tenminste nog de kans om vrij te komen en gecompenseerd te worden.

Steben 28 april 2008 09:30

Na 20 jaar vrijkomen is uiteraard iets anders dan een snoepje geven na een vingerwijzing. Ik vraag mij dus af of 20 jaar ten onrechte opsluiten wel menselijker is. Voor sommigen denk ik dat het op zichzelf een doodsteek is.

Men begrijpt wel waarom mijn vraag. De discussie omtrent de doodstraf voor een schuldige is anders.

AdrianHealey 28 april 2008 09:32

Kwestie voor psychologie... Niet iets wat je kan 'beargumenteren', denk ik.

Savatage 28 april 2008 10:20

Citaat:

Iemand die 60/70 jaar zit weg te kwijnen in een kleine cel is slechter af dan iemand die op een humane manier de doodstraf krijgt toegediend.

lombas 28 april 2008 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3389256)
Iemand die 60/70 jaar zit weg te kwijnen in een kleine cel is slechter af dan iemand die op een humane manier de doodstraf krijgt toegediend.

En gij beslist dat gezellig voor diene mens?

L. J. Brutus 28 april 2008 14:49

Citaat:

Het een is niet erger dan het ander. Op dat niveau zijn er geen comparatieven meer.

Johan Bollen 28 april 2008 15:11

Je kan die onschuldige minstens de keuze laten te proberen zijn onschuld te bewijzen in plaats wat in zijn/haar plaats te beslissen wat best is voor zijn 'welzijn'.

Vraag ook eens aan diegenen wat op death row zitten of ze willen hun 'lijden' verkort zien door direct een spuitje te krijgen. Je zal zien dat je redenering niet opgaat dat doodstraf op een of andere manier 'menselijker' is dan levenslang, onschuldig of niet.

Citaat:

Men begrijpt wel waarom mijn vraag.
Het lijkt me dat u probeert de doodstraf in te voeren en de argumenten tegen probeert te ontkrachten. In dit geval slaat u de bal grondig mis mijns inziens.

the_special_one 28 april 2008 15:12

subjectieve kwestie me dunkt

Steben 28 april 2008 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 3390057)
Je kan die onschuldige minstens de keuze laten te proberen zijn onschuld te bewijzen in plaats wat in zijn/haar plaats te beslissen wat best is voor zijn 'welzijn'.

het gaat hier wel over een situatie ná eerste aanleg, tweede aanleg en cassatie. Het vonnis wordt ook niet onmiddellijk uitgevoerd.

Citaat:

Vraag ook eens aan diegenen wat op death row zitten of ze willen hun 'lijden' verkort zien door direct een spuitje te krijgen. Je zal zien dat je redenering niet opgaat dat doodstraf op een of andere manier 'menselijker' is dan levenslang, onschuldig of niet.
Je stelt een keuze tussen dood nu of morgen. Dat is niet waar ik het over had.
Je kan ze vooral vragen of ze toch liever levenslang willen. Dan ga je in op mijn stelling.

Citaat:

Het lijkt me dat u probeert de doodstraf in te voeren en de argumenten tegen probeert te ontkrachten. In dit geval slaat u de bal grondig mis mijns inziens.
Wel, wat ik eigenlijk probeer is er uit te geraken voor mezelf. Ik zie zowel argumenten pro en contra. Pro gaat eerder in de richting het geval "schuldige", contra in de richting "onschuldige".

Savatage 28 april 2008 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3389994)
En gij beslist dat gezellig voor diene mens?

Dat is de bedoeling van deze thread, er wordt gepeild naar meningen omtrent de stelling:

Citaat:

C2C 28 april 2008 15:21

Waar is de stelling?

Ik zie enkel een vraag.

L. J. Brutus 28 april 2008 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 3389206)
²
En daarmee een van de belangrijkste redenen waarom ik tegen de doodstraf ben. Het rechtssysteem is feilbaar. Iemand die onschuldig wordt opgesloten heeft tenminste nog de kans om vrij te komen en gecompenseerd te worden.

Gecompenseerd? Monetair? Daar zou ik eens mee lachen. Dertig jaar van uw leven foetsjie, en dan? "Draad terug oppikken"? Vergeet het, maak me dan maar liever ineens dood.

Steben 28 april 2008 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3390077)
Waar is de stelling?

Ik zie enkel een vraag.

juist. De stelling is wel heel gemakkelijk te zien, he?
De doodstraf voor een onschuldige is erger dan levenslang.

C2C 28 april 2008 15:35

Wat een vreemde, onhandige stelling.

"De doodstraf voor een onschuldige is erger dan levenslang."

Dan levenslang voor wie? Voor diezelfde onschuldige?

Leer u eens uitdrukken, man.

Johan217 28 april 2008 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3390088)
Gecompenseerd? Monetair? Daar zou ik eens mee lachen. Dertig jaar van uw leven foetsjie, en dan? "Draad terug oppikken"? Vergeet het, maak me dan maar liever ineens dood.

Zoals ik ook zei: niks kan het leed goedmaken. Maar toch nog altijd liever dat dan doodgemaakt worden (voor mij dan).

lombas 28 april 2008 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3390075)
Dat is de bedoeling van deze thread, er wordt gepeild naar meningen omtrent de stelling:

Het enige zinnige antwoord is dan ook dat het afhangt van degene die het meemaakt.

Kazan 28 april 2008 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one (Bericht 3390059)
subjectieve kwestie me dunkt

Groot gelijk

Steben 28 april 2008 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3390102)
Wat een vreemde, onhandige stelling.
"De doodstraf voor een onschuldige is erger dan levenslang."
Dan levenslang voor wie? Voor diezelfde onschuldige?

Is dat dan zo onduidelijk?
Er zijn er hier al genoeg die die overbodige tussenvraag niet nodig hadden om een mening te formuleren.
Als het u niet zint, antwoord dan gewoon niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be