![]() |
De Oliemafia
Dit is een straf verhaal uit de Telegraaf !!
Voor elke autobezitter is het zeer belangrijk dit te blijven opvolgen. Dit artikel suggereert dat we al jaren op flessen zijn getrokken, om nog maar niet over de consequenties voor het milieu te spreken. http://www.telegraaf.nl/autotelegraa...__.html?p=14,1 |
Amai mijn kloten. Nu kom ik toch wel uit de lucht gevallen. Niet. We weten al langer dan vandaag dat om de economie groeiende en sterk te houden we beter af zijn zonder degelijke produkten. Anders kan er niet gekocht en verkocht worden. Afzetterij is de olie die de economische motor doet draaien. Beter tien keer sleuremeubelen kopen dan 1 of twee keer goede. Wie daar tegen is is tegen de vooruitgang.
|
Artikel was er al.
Is ook weerlegd trouwens. |
Citaat:
|
De weerlegging. Kort samengevat.
Olie die je verhit, en in een verbrandings/ontploffingsmotor verhit je de olie zeker wel, veranderd van struktuur. Dat is een ongecontroleerd proces, en sommige veranderingen leveren nadelige soorten smeervloeistof op. Ook, bij het minste er water in je olie terecht komt, krijg je nog meer ongewenste veranderingen. Nu wat dat artikel beweert kan zelfs niet fysiek. Als je 500 cc olie verbruikt op 10 000 km, wil dat zeggen dat je elke 70 000km zowiezo alle olie hebt vervangen(naar gelang volume van het carter), en dat gaat zelfs sneller als je de oliefilter op de gezette intervals vervangt(ga jij de garantie van je wagen verneuken? ik niet), want dan ben je zowiezo een halve liter kwijt. |
Vroeger was het elke 5000,nu zowat een gemiddelde van 20.000 km.En is steeds dezelfde olie,en is steeds dezelfde hitte ;-)
En niet vergeten...firma's zoals M..waar ze je aanraden van een busje grafiet in je benzine te kappen,kwestie smering van de zuigers en andere kopkleppen :-P:-P |
Alhoewel mijn vrouws audi zuipt wel 2liter op 5.000km, en geraakt niet eens aan zijn normaal interval zonder een scheutje erbij te doen. Dus volgens mij na 40.000km heb je vanzelf al de olie ververst.
De schande is eerder dat het zo ongeveer de duurste olie is die verkocht wordt: 5-20 euro per liter bvb, terwijl ze vermoedelijk maar dubbel zo duur kost als diesel om te produceren en dus aan 1euro per liter wel opde markt zou kunnen zijn. De schande is ook dat alle garagisten als een monopolist bepalen welke olie jij erindoet, zonder full disclosure of ze nu wel het advies volgen van de fabrikant of de grootste brol eringooien, of precies bvb diedaar genoemde Castrol aan supercondities erinkappen. Finaal verwarmen de meeste garages zich gewoon gratis met de afgetapte olie;.. |
Citaat:
Mijn 1300 turbo dieseltje (ook Fiat) vraag of jaarlijks een onderhoud of elke 30000Km, wat het eerste komt. Op jaarbasis/km brandstof verbruik is die €40 voor de 4 liter olie peanuts. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be