Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waarom hou jij van je vaderland? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105263)

Ongetemde Leeuw 1 mei 2008 17:40

Waarom hou jij van je vaderland?

-Ik hou van mijn vaderland Vlaanderen.

°Je bedoelt dat je van je vaderland houdt omdat God het gezegend heeft met vele vruchten, een grootse cultuur en onmetelijke rijkdommen?

-Omdat het mijn vaderland is.

Ongetemde Leeuw 1 mei 2008 17:41

Waarom hou jij van je vaderland?

Knuppel 1 mei 2008 17:45

Houden van is veel gezegd.
Houden aan je eigen plekje op deze aardkloot lijkt me beter.
Op dat vlak verschillen mensen niet van dieren. Die verdedigen hun eigen territorium ook.

Txiki 1 mei 2008 17:58

Ik hou van mijn vaderland omdat de mensen die er zijn, de cultuur, de taal, de natuur die er is, de moeite waard zijn. Omdat mijn vaderland onlosmakelijk deel uitmaakt van de wereld. En ik dus ook.

Zwartengeel 1 mei 2008 18:03

'Vaderland'... dat woord klinkt mij echt zo staatsnationalistisch in de oren. Een woord ook waar mensen als Patriot je hier op dit forum continu mee om de oren slaan. Iets dat ik dus eerder associeer met België en Belgicisten dan met Vlaanderen.

Txiki 1 mei 2008 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3397049)
'Vaderland'... dat woord klinkt mij echt zo staatsnationalistisch in de oren. Een woord ook waar mensen als Patriot je hier op dit forum continu mee om de oren slaan. Iets dat ik dus eerder associeer met België en Belgicisten dan met Vlaanderen.

De perceptie is natuurlijk subjectief. Maar België zou nooit mijn "vaderland" kunnen zijn, simpelweg omdat ik het niet aanvaard als "land".

Ook de perceptie van het woord "patriot" is subjectief: in Baskenland noemen de Baskische nationalisten zich "abertzaleak", patriotten.

Zwartengeel 1 mei 2008 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 3397053)
De perceptie is natuurlijk subjectief. Maar België zou nooit mijn "vaderland" kunnen zijn, simpelweg omdat ik het niet aanvaard als "land".

Ook de perceptie van het woord "patriot" is subjectief: in Baskenland noemen de Baskische nationalisten zich "abertzaleak", patriotten.

Daar zit het hem net. Bij het woord 'patriot' het eerste beeld wat mij in gedachten springt een rij met lintjes en eretekens beladen mannetjes, die onder de goedkeurende blikken van het staatshoofd en ondertussen een traantje wegpinkend de groet brengen aan de vlag op de tonen van het nationale volkslied, zie je. ;-)

Kim 1 mei 2008 18:22

-Ik hou van mijn vaderland België.

°Je bedoelt dat je van je vaderland houdt omdat God het gezegend heeft met vele vruchten, een grootse cultuur en onmetelijke rijkdommen?

-Omdat het mijn vaderland is.

En verder, relevantie van dit topic?

the outlaw torn 1 mei 2008 18:26

een vaderland kan ook je moederland zijn. voor mij is het hoe je het ook benoemt, vlaanderen. waarom? de mensen, de natuur, de cultuur, de sfeer, kortom alles aan vlaanderen mag er zijn.

vlaanderen uber alles !!!

Praetorian 1 mei 2008 18:29

Ik heb geen vaderland. Mijn subjectconstitutie wordt bepaald door ideologie, de integratie van mijn ego in de symbolische orde wordt voortgedreven door jouissance, surplus-genot. Er bestaat het sociale en het verlangen, niets meer.
8-)

Hiphoi voor Lacan, Deleuze en Althusser.

C2C mag gerust mijn visie aanvullen met een Zizekiaanse twist.

Another Jack 1 mei 2008 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3397061)
Daar zit het hem net. Bij het woord 'patriot' het eerste beeld wat mij in gedachten springt een rij met lintjes en eretekens beladen mannetjes, die onder de goedkeurende blikken van het staatshoofd en ondertussen een traantje wegpinkend de groet brengen aan de vlag op de tonen van het nationale volkslied, zie je. ;-)

Die 'met eretekens en lintjes beladen mannetjes' waren ooit jonge mannen die voor iets streden (letterlijk dan) waar ze nog steeds in geloven.

De grote kleppen hier, hun strijd beperkt zich tot veel lawaai maken en al wie niet zoals hen denkt belachelijk te maken.
En voor ik het vergeet: bij elke verkiezing met rode kleurpotloodjes grijnzend voor het belang kiezen.

Elke idioot kan zich lintjes aanmeten, ga maar eens naar een nsv-cantus, eretekens echter worden tegenwoordig aan mannen van eer uitgereikt, ik begrijp dus jullie frustratie.

Zwartengeel 1 mei 2008 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3397071)
Die 'met eretekens en lintjes beladen mannetjes' waren ooit jonge mannen die voor iets streden (letterlijk dan) waar ze nog steeds in geloven.

De grote kleppen hier, hun strijd beperkt zich tot veel lawaai maken en al wie niet zoals hen denkt belachelijk te maken.
En voor ik het vergeet: bij elke verkiezing met rode kleurpotloodjes grijnzend voor het belang kiezen.

Elke idioot kan zich lintjes aanmeten, ga maar eens naar een nsv-cantus, eretekens echter worden tegenwoordig aan mannen van eer uitgereikt, ik begrijp dus jullie frustratie.

Ik heb echt geen lintjes of eretekens nodig om mij goed in mij vel te voelen, jongetje.

Another Jack 1 mei 2008 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3397074)
Ik heb echt geen lintjes of eretekens nodig om mij goed in mij vel te voelen, jongetje.

En daarvoor zijn diegene die er wel hebben belachelijk in uw ogen?

Hou uw 'jongetje' voor uzelf.

Zwartengeel 1 mei 2008 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3397075)
En daarvoor zijn diegene die er wel hebben belachelijk in uw ogen?

Waar zeg ik dat precies?

Citaat:

Hou uw 'jongetje' voor uzelf.
Hou jij misschien je 'jullie' voor jezelf.

Gargamel 1 mei 2008 18:50

Er is er maar ene en gans zijn bende die van het fatherland houd.Den bibberaar.

De rest houd van onze grond met name Vlaanderen.Is van ons en van niemand anders :-D

Crochettie 1 mei 2008 18:50

Is dat een vraag voor asielzoekers?

Gargamel 1 mei 2008 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Crochettie (Bericht 3397084)
Is dat een vraag voor asielzoekers?

Die houden van de gespekte kassa's allerhande.
Die zoeken geen "asiel" meer,wel het ocmw .

Kim 1 mei 2008 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3397083)
Er is er maar ene en gans zijn bende die van het fatherland houd.Den bibberaar.

Fout. Er zijn er al minstens twee: reken ondergetekende daar ook maar bij. 8-)

Citaat:

De rest houd van onze grond met name Vlaanderen.Is van ons en van niemand anders :-D
Ja, tot de ene of de andere er een atoombommetje opgooit en daar sta je dan met je "is van ons en van niemand anders".

Het is maar grond hoor...

Knuppel 1 mei 2008 19:00

Citaat:

eretekens echter worden tegenwoordig aan mannen van eer uitgereikt
:lol:

Eretekens werden nooit anders dan uitgereikt aan verdienstelijke regimeslaven.
Ze zijn net als eredoctoraten en ander nepdiploma's waardeloos.

Causescu en zijn vrouw hingen er zichzelf mee vol. Mandela staken ze in de bak inplaats van hem lintjes op te spelden. Lumumba verdient er een maar werd vermoord. Leopold II hing er vol mee maar had eigenlijk het schavot verdient.

Knuppel 1 mei 2008 19:01

Citaat:

Het is maar grond hoor...
Daarom dat de Franstaligen zo graag Vlaamse grond willen inpikken....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be