Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Brussel - Herindeling van het gewest (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105415)

Breda 5 mei 2008 15:13

Brussel - Herindeling van het gewest

vind u dat Brussel minder gemeentes zou moeten hebben en er een paar versmelten zou moeten worden (bijv : Brussel-Elsene) ??

Breda 5 mei 2008 15:20

check deze blog even voor een nieuwe BXL indeling (vind u het wat??)

http://www.brusselblogt.be/2008/04/1...jk-gewest.html

vlijmscherp 5 mei 2008 15:21

1 stad, 1 gemeenteraad, simpel.

Kazan 5 mei 2008 16:31

1 gemeente is genoeg (met districtraden, zoals in A'pen?)

Den Dietsch 5 mei 2008 20:34

Brussel is te dichtbevolkt om gescheiden te blijven. Maar maak u geen illusies, de Vlaamse partijen zijn al een tijd vragende partij. De franstalige partijen weigeren dit totnogtoe, een eengemaakte gemeente doet het totale aantal Vlaamse zetels toenemen. Blijkbaar zijn ze hier bang voor.

Ongetemde Leeuw 5 mei 2008 21:26

19 gemeenten moeten één worden, 1000 maal simpeler, goedkoper, en beter voor de Brusselse bevolking! Stem LDD

Doki 5 mei 2008 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 3404851)
vind u dat Brussel minder gemeentes zou moeten hebben en er een paar versmelten zou moeten worden (bijv : Brussel-Elsene) ??

De gemeenten hervormen naar het model van de politiezones zou niet alleen duur zijn, het zou het probleem alleen maar verschuiven want die 6 nieuwe gemeenten zouden nog steeds moeten samenwerken. En dan nog niet gesproken van de monster-discussie die zou losbarsten over de grenzen, de besturen, enz. Bovendien lijkt het me een weinig logische idee om naar de verdeling van de politiezones te kijken. Politiezones zijn bepaald op basis van praktische overwegingen, om de politie sneller en doeltreffender te kunnen laten ingrijpen. Voor het bepalen van staatkundige grenzen lijken me heel andere criteria aan de orde.

Ik zie maar één oplossing waarmee Brussel op termijn uit het slop kan worden getrokken, en dat is het overhevelen van een heleboel bevoegdheden van de gemeenten naar het BG. Voor mijn part mogen die gemeenten dan blijven bestaan, en zich bezighouden met lokale aangelegenheden.

Jaani_Dushman 5 mei 2008 22:08

Citaat:

Net veel meer gemeenten! 308 extra gemeenten om precies te zijn!

flamingant 5 mei 2008 23:18

Citaat:

brussel verkleinen hoeft niet, dan is het de nam gewest niet waardig (brussel afschaffen is onrealistisch)

het beste zou zijn om alle brusselse gemeenten te fusioneren, en dus het gewest besturen op de volgende anier:

*alle bevoegdheden (gemeente, provincie, gewest) liggen bij het parlement/gemeenteraad, met aan het hoofd de minister-president/burgemeester
*de gemeenschapsbevoegdheden worden zoals nu uitgevoerd in de commisies
*paritaire samenstelling van het brussles parlement/gemeenteraad

edit: districtsraden zoals in antwerpen zou misschien een goed initiatief zijn om een opstapje te maken voor de gewone burger
maar deze raden mogen dan slechts heel beperkte bevoegdheden krijgen, echt lokale aangelegenheden

Jaani_Dushman 5 mei 2008 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flamingant (Bericht 3406201)
brussel verkleinen hoeft niet, dan is het de nam gewest niet waardig (brussel afschaffen is onrealistisch)

het beste zou zijn om alle brusselse gemeenten te fusioneren, en dus het gewest besturen op de volgende anier:

*alle bevoegdheden (gemeente, provincie, gewest) liggen bij het parlement/gemeenteraad, met aan het hoofd de minister-president/burgemeester
*de gemeenschapsbevoegdheden worden zoals nu uitgevoerd in de commisies
*paritaire samenstelling van het brussles parlement/gemeenteraad

En op welke manier zou dit een verbetering zijn??

flamingant 5 mei 2008 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3406206)
En op welke manier zou dit een verbetering zijn??

waar om is dit GEEN verbetering?

tistoch veel eenvoudiger, geen versnippering van bevoegdheden op zo een kleine oppervlakte met 'slechts' 1miljoejn inwoners

in vlaanderenhebben gemeenten zin, want wij hebben 6 miljoen inwoners, op een grotere oppervlakte

Jaani_Dushman 5 mei 2008 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flamingant (Bericht 3406214)
tistoch veel eenvoudiger, geen versnippering van bevoegdheden op zo een kleine oppervlakte

Ja, dat zie ik ook wel. En het zal waarschijnlijk ook een stuk goedkoper en efficiënter zijn. Maar hoe zou dat voor Vlaanderen een verbetering zijn?

Den Dietsch 6 mei 2008 11:17

Moet dat een verbetering zijn voor het Vlaamse Gewest? Ik zie niet echt in hoe de huidige situatie Vlaanderen schaadt. Volgens mij is het effect op Vlaanderen of de rest van belgië verwaarloosbaar. 1 Gemeente moet gewoon in het voordeel van de Brusselaars zijn en mag de anderen niet schaden.

Jaani_Dushman 6 mei 2008 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Dietsch (Bericht 3406618)
Moet dat een verbetering zijn voor het Vlaamse Gewest? Ik zie niet echt in hoe de huidige situatie Vlaanderen schaadt. Volgens mij is het effect op Vlaanderen of de rest van belgië verwaarloosbaar. 1 Gemeente moet gewoon in het voordeel van de Brusselaars zijn en mag de anderen niet schaden.

Wie praat er hier over het Vlaams Gewest? Ik had het over "Vlaanderen", en niet over het "Vlaams Gewest".
Brussel is niet "slechts een gemeente". Het is een hoofdstad. En dus moet zij zich ten dienste stellen van de hele natie. Het Brussels Gewest heet ook niet het "Brussels Gewest", maar het "Brussels Hoofdstedelijk Gewest". Zeer belangrijk verschil. Brussel is immers geen autonoom gewest (zoals het Vlaamse en het Waalse er wél zijn), maar een hoofdstedelijk gewest: zij krijgt geld en bevoegdheden om haar hoofdstedelijke taken uit te voeren. En niet louter aan het belang van haar 1 miljoen inwoners te denken.
Ik heb dus geen enkele interesse in de consolidatie Brussel als mogelijk derde autonoom gewest. De uitbouw van haar autonome instellingen zijn niet in het voordeel van de Vlaamse belangen.
En ook niet van de Brusselaars! Brussel is immers niet beperkt tot Brussel-19. Brussel is veel groter. En de gewestgrenzen zijn een wurging voor haar economisch beleid. Er moet een politiek gevoerd worden voor de Brusselse economie die zich niet beperkt tot Brussel-19 maar ook grote delen van Vlaams-Brabant omvat. Tot aan de poorten van Aalst, Mechelen en Leuven! Daarom dat deze economische hefbomen bij de instantie moet liggen die best overeenkomt met het Brusselse hinterland, en dat is Vlaanderen. De Brusselse Ring ligt grotendeels in Vlaanderen. De Brusselse luchthaven ligt in Vlaanderen. De bedrijven halen hun zetel weg uit Brussel-19 en trekken naar de Vlaamse Rand. Het is duidelijk dat de Brusselse regering niet in staat is om een beleid voor Brussel te voeren. De enige manier waarop je Brussel leefbaar kan maken, is door het zover uit te breiden (met héél Vlaams-Brabant, het zuiden van Antwerpen en het oosten van Oost-Vlaanderen) dat Vlaanderen als natie genekt wordt. En daar heb ik geen interese in.
De Vlamingen moeten hun slavenmentaliteit achterwege laten, en resoluut de integratie van Brussel in de rest van Vlaanderen nastreven. En iedere communautaire zet moet tegen die doelstelling overwogen worden. En een verdere uitbouw van het Brussels Gewest dient dat doel niet.

Rob Roy 6 mei 2008 11:50

Jaani heeft gelijk.

Montalcino 6 mei 2008 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3404872)
1 stad, 1 gemeenteraad, simpel.

Dat lijkt me de meest logische oplossing.

janPieter 6 mei 2008 19:14

Overal op de wereldbol groeien de hoofdsteden en fusioneren zij met hun randgemeenten. Enkel in belgie kan dat niet, omdat dan ook de tweetalige brusselse grens opschuift.
En dat past natuurlijk niet in het kraam van de ééntalige vlaggezwaaiende taalfundamentalisten die hun bevolking liever ééntalig en --- houden.

Zwartengeel 6 mei 2008 19:28

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door janPieter (Bericht 3407602)
Overal op de wereldbol groeien de hoofdsteden en fusioneren zij met hun randgemeenten. Enkel in belgie kan dat niet, omdat dan ook de tweetalige brusselse grens opschuift.
En dat past natuurlijk niet in het kraam van de ééntalige vlaggezwaaiende taalfundamentalisten die hun bevolking liever ééntalig en --- houden.

Bijlage 32615

DebianFox 6 mei 2008 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door janPieter (Bericht 3407602)

Zeg mij eens hoeveel Franstalige politici en instanties:

1) Brussel als een Franstalige (hoofd)stad beschouwen en de tweetaligheid aan hen laars lappen.
2) De verdere verfransing van Brussel en omstreken stimuleren.
3) De dubbele meerderheid van de Vlamingen in Brussel ter discussie hebben gesteld.

kelt 6 mei 2008 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Dietsch (Bericht 3405864)
Brussel is te dichtbevolkt om gescheiden te blijven. Maar maak u geen illusies, de Vlaamse partijen zijn al een tijd vragende partij. De franstalige partijen weigeren dit totnogtoe, een eengemaakte gemeente doet het totale aantal Vlaamse zetels toenemen. Blijkbaar zijn ze hier bang voor.

mja....in het licht van de demografie kan "de Vlaamse faktor" in Brussel gerust genegeerd worden...(en dan vooral omdat er geen partij van de Vlaamse Brusselaars is )

Belangrijker echter is dat al die kleine "baronien" de mogelijkheid geven om lekker veel "baronnetjes" een postje te geven!

DAT is het echte probleem,dat bijvoorbeeld in Antwerpen al veel minder gespeeld heeft.... :?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be