Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Pinksteren niet ruilen voor islamitisch feest (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105675)

circe 10 mei 2008 20:52

Pinksteren niet ruilen voor islamitisch feest

zoek de vaut:

Pinksteren niet ruilen voor islamitisch feest
van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Moslims in Nederland hopen nog steeds op een islamitische feestdag. Maar ze vinden het niet wenselijk daarvoor een christelijke feestdag te laten sneuvelen.
Drie jaar geleden baarde oud-bisschop Tiny Muskens opzien door zijn oproep tweede pinksterdag in te ruilen tegen een islamitische feestdag. Het kwam hem op forse kritiek te staan. Het idee verdween geruisloos naar de achtergrond.

Toch zijn islamitische organisaties het nooit vergeten. Tot een grootscheepse lobby is het alleen nog niet gekomen. ,,We hebben andere dingen aan ons hoofd'', zegt Alper Alasag, coördinator van de Stichting Islam en Dialoog. ,,Bijvoorbeeld uitleggen dat niet iedere moslim een terrorist is.'' Of reageren op de film van Geert Wilders.

De tijd is er nu niet naar aan moslims te vragen hoe zij zich voelen in Nederland en wat hun wensen zijn, denkt Alasag. Zo'n islamitische feestdag stuit nu nog op te veel weerstand. Ook zijn moslimorganisaties volgens hem nog te veel versplinterd om een vuist te kunnen maken. Wanneer de politieke situatie in binnen- en buitenland weer wat rustiger is, kan het idee weer uit de ijskast, hoopt Alasag.

Driss el Boujoufi, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) denkt daar anders over. Feestdagen moeten niet tegen elkaar ingeruild worden, vindt hij. Een islamitische feestdag: prima, maar niet ten koste van Pinksteren.

Een christelijke feestdag inleveren zet kwaad bloed. Een aparte dag is beter, het Suikerfeest bijvoorbeeld, als afsluiting van de vastenmaand ramadan. Dat feest wordt traditioneel met veel eten en niet-moslims gevierd en is ook vrij bekend. El Boujoufi gelooft niet in een lobby van islamitische organisaties. Het moet uit de samenleving komen en niet uit de koker van moslims. ,,Iedereen moet er profijt van hebben.’’

Moslims liggen niet wakker van wel of geen islamitische feestdag, zegt directeur Ibrahim Spalburg van de islamitische koepelorganisatie Spior. Als ze willen, kunnen ze vrij krijgen op islamitische feestdagen. Dat wordt volgens hem bijna nooit geweigerd. ,,En net als de niet-christelijken onder ons vinden wij het ook wel lekker, zo’n lang weekend vrij.’’

-----------------------

vrijheid blijheid.

Mogen ook niet-moslims een "lang-weekend-vrij" naar aanleiding van islamitische feesten? Of mogen enkel moslims meevieren met onze heidense feesten en dan tevens een lang weekend krijgen?

Wordt het geen tijd dat iedereen gelijk wordt voor de wet? Als niemand in het zomerseizoen meer dan drie weken verlof mag nemen, waarom moet Mohammed dat dan nog steeds wèl kunnen?

sus antigoon 10 mei 2008 21:09

ik toch al heel jaar vakantie hebben :lol:

circe 10 mei 2008 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon (Bericht 3415624)

nee, jij niet. jij regelmatig op kontrol moeten.
Mo heel het jaar vrij hebben - behalve voor zijn zwartwerk.

Bolsjewiek 10 mei 2008 21:56

Intellectuele discussie zeg.

circe 10 mei 2008 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3415694)
Intellectuele discussie zeg.

gelukkig dat jij je verstandige mening én beter voorstel wil komen ventileren.

Bolsjewiek 10 mei 2008 22:14

Ik heb geen problemen met een vrije islamitische feestdag. Ze mogen van mij part alle moslimfeestdagen vrij hebben, op voorwaarde dat ze dan geen vrije dag hebben op christelijke feestadagen.

morgen 10 mei 2008 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3415663)

wtf

Ongetemde Leeuw 11 mei 2008 01:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3415720)
Ik heb geen problemen met een vrije islamitische feestdag. Ze mogen van mij part alle moslimfeestdagen vrij hebben, op voorwaarde dat ze dan geen vrije dag hebben op christelijke feestadagen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3415609)
Driss el Boujoufi, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) denkt daar anders over. Feestdagen moeten niet tegen elkaar ingeruild worden, vindt hij. Een islamitische feestdag: prima, maar niet ten koste van Pinksteren.

Een christelijke feestdag inleveren zet kwaad bloed. Een aparte dag is beter, het Suikerfeest bijvoorbeeld, als afsluiting van de vastenmaand ramadan. Dat feest wordt traditioneel met veel eten en niet-moslims gevierd en is ook vrij bekend. El Boujoufi gelooft niet in een lobby van islamitische organisaties. Het moet uit de samenleving komen en niet uit de koker van moslims. ,,Iedereen moet er profijt van hebben.’’

Katoenveld 11 mei 2008 07:49

Citaat:

Ze mogen er "van mijn part" (wat mij betreft, mijns inziens, volgens mij) allemaal uitgetrapt worden.

:snipersm::pvda::spaspiri::lsp::vldvivan::cdvnva:: belg:

Brandaan 11 mei 2008 09:18

Citaat:

Dat kan natuurlijk niet werken, veel bedrijven kunnen slechts draaien als nagenoeg alle werkplekken gevuld zijn. Je kan niet op één dag (laten we zeggen) 80% vrij geven en een week later de andere 20% een vrije dag geven. Veel bedrijven zouden dan op beide dagen de deuren moeten sluiten.

duveltje382 11 mei 2008 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3415663)

:lol:

Havana 11 mei 2008 10:23

Citaat:

Moslims liggen niet wakker van wel of geen islamitische feestdag, zegt directeur Ibrahim Spalburg van de islamitische koepelorganisatie Spior.

... dus komt ie er niet, zeker?

circe 11 mei 2008 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 3416184)
... dus komt ie er niet, zeker?

natuurlijk niet. Joden wonen hier al eeuwenlang en de joodse feesten zijn toch evenmin vrije dagen.

morgen 11 mei 2008 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3416209)
natuurlijk niet. Joden wonen hier al eeuwenlang en de joodse feesten zijn toch evenmin vrije dagen.

voor de orthodoxe joden echt wel hoor, die hebben gewoon een gesloten gemeenschap binnen onze gemeenschap vandaar dat ge dat niet merkt.

Bolsjewiek 11 mei 2008 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 3416035)
Dat kan natuurlijk niet werken, veel bedrijven kunnen slechts draaien als nagenoeg alle werkplekken gevuld zijn. Je kan niet op één dag (laten we zeggen) 80% vrij geven en een week later de andere 20% een vrije dag geven. Veel bedrijven zouden dan op beide dagen de deuren moeten sluiten.

Het is inderdaar praktisch onhaalbaar.

circe 12 mei 2008 02:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morgen (Bericht 3417692)
voor de orthodoxe joden echt wel hoor, die hebben gewoon een gesloten gemeenschap binnen onze gemeenschap vandaar dat ge dat niet merkt.

het staat toch iedereen vrij om op bepaalde dagen een verlofdag te nemen? ook moslims kunnen dat toch?

Winterhamer 12 mei 2008 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon (Bericht 3415624)

Bedankt voor het bewijzen van de vooroordelen.

Rudy 12 mei 2008 10:33

Citaat:

Wordt het geen tijd dat iedereen gelijk wordt voor de wet? Als niemand in het zomerseizoen meer dan drie weken verlof mag nemen, waarom moet Mohammed dat dan nog steeds wèl kunnen?

Het onderwijzend personeel heeft minstens 2 maanden verlof tijdens de zomer.

Rudy 12 mei 2008 10:35

Citaat:

Mogen ook niet-moslims een "lang-weekend-vrij" naar aanleiding van islamitische feesten? Of mogen enkel moslims meevieren met onze heidense feesten en dan tevens een lang weekend krijgen?

De erkende feestdagen zijn er voor iedereen.

circe 12 mei 2008 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3418214)
Het onderwijzend personeel heeft minstens 2 maanden verlof tijdens de zomer.

het zal je misschien verbazen, maar er zijn nog andere mensen die niét in het onderwijs staan.

en als Mohammed dan twee maanden verlof wil hebben, dan moet hij maar in het onderwijs gaan werken zeker. Frank Vandenbroucke wil zelfs de normen een pak verlagen om maar meer bruingezichten te kunnen werven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be