AdrianHealey |
12 mei 2008 13:27 |
Citaat:
niet echt. waardenvrij wetenschappelijk onderzoek is onbestaand. Goed ja, je kunt empirisch een causale relatie onderzoeken, zonder dat je daarbij liegt of opzettelijk partijdig bent. Dat betekent nog niet dat het waardenvrij is: waarom onderzoek je net die relatie tussen variabelen en niet een andere? waarom heb je net voor d�*t onderzoek geld gekregen (en van wie) en niet voor een ander?
|
Ja, dat is natuurlijk wel waar, maar is niet iets wat ik zou willen beschouwen als 'waarde nvol' onderzoek.
Citaat:
daar komt natuurlijk nog bij dat sociaal-wetenschappelijk onderzoek ook andere dan de zuiver empirische natuurwetenschappelijke methoden kan en moet gebruiken.
|
Ik zou zelfs zeggen dat de zuiver empirsche methode compleet waardeloos is, maar goed. Je kan niet 'zuiver' naar de werkelijkheid van het menselijk handelen kijken.
Citaat:
ik vraag me toch echt af hoe jij denkt ooit een stabiele 'echte' vrije markteconomie te bereiken: blijkbaar gooien nutsmaximaliserende wezens al zeer snel de regels die die markt mogelijk maken overboord...
|
Mij ga je nooit over 'nutsmaximaliserende' wezens horen praten, tenzij als ik spot met een economische benadering (de neo-klassieke, die je op school krijgt) waarvan ik vind dat die geen wetenschappelijke relevantie heeft. De neo-klassieke methode is leuk voor beleidsmensen (in de privé of bij de overheid) maar geeft niet al te veel zekere kennis. Dit in grote tegenstelling tot de praxeologische methode. Het nadeel van de praxeologie is dat ze niet met oeverloos veel cijfers werkt en dus ook niet exact kan 'berekenen' wat dit of dat beleid (alweer: privé of publiek) van gevolg heeft. Daar heb je weer de neoklassieke methode voor nodig, me dunkt.
Maar ik vind je opmerking intrigerend, omdat ik niet begrijp hoe die verwantschap heeft met wat ik zei? Kan je dat verder uitleggen?
Citaat:
alleen zijn methodologie en ideologie natuurlijk erg nauw verbonden. jouw methodologisch individualisme bv heeft toch alles te maken met ideologie, met je wereld- en mensbeeld. of gebruik je die methodologische assumptie omdat je vindt dat het 'objectief', 'wetenschappelijk' de enig juiste is?
|
Als ik het over groepen wil hebben, kan ik er niet van onderuit dat ik eerst naar individuen moet kijken, feitelijk.
Dat er genoeg discussie is over de rol van methodologie en de clash daarvan, is me wel bekend. Ze bijvoorbeeld Mises zijn boek 'Theory and history' dat daar integraal over gaat.
Citaat:
volgens mij is het zoeken naar de ideologie achter de methodologie juist wel nuttig. dat maakt deel uit van het ondergraven van de bewijskracht van een theorie: als je kunt aantonen dat een of ander onderzoek gebaseerd is op assumpties die verder op niets gebaseerd zijn (tenzij weer op verdere assumpties) of op verabsoluteerde assumpties, terwijl ze tijdelijk en historisch bepaald zijn, dan maakt dat die theorie een pak minder realistisch.
|
Dat gaat over methodologie, me dunkt?
|