Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De 3 gewesten moeten helaas samenwerken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105774)

azert 14 mei 2008 07:46

De 3 gewesten moeten helaas samenwerken
 
Door het creëren van 3 gewesten zal dat wellicht een lijdensweg worden van vele jaren.
Zonder die versnippering zou dat veel vlugger kunnen gaan.
Dat merk je ook bij de opstart van het GEN van de NMBS dat in 3 gewesten bouwvergunningen nodig heeft.

Vier gemeenten eisen ander Leonardkruispunt
Overijse, Hoeilaart, Rixensart en La Hulpe zijn gestart met een actie om de diverse betrokken overheden ertoe te brengen het Leonardkruispunt - de aansluiting van de E411 op de Brusselse ring - opnieuw in te richten. Daardoor moet een einde komen aan de files op de E411 en het sluipverkeer dat de betrokken gemeenten al geruime tijd teistert. De vier gemeenten willen ook andere buurgemeenten bij het initiatief betrekken.

Overleg sluipverkeer
"De vier gemeenten willen vooreerst meer onderling overleggen over de maatregelen die we zelf nemen tegen dat sluipverkeer, want in een aantal gevallen zijn we tegen mekaar bezig. Anderzijds willen we druk uitoefenen op het federale niveau en de drie gewesten om eindelijk werk te maken van de herinrichting van het Leonardkruispunt zodat het verkeer van de E411 vlotter op de Brusselse ring kan", aldus schepen van Mobiliteit Kristel Stouffs (OV2002-CD&V-N-VA) van Overijse.

Buurgemeenten uitnodigen
De vier gemeenten willen nu ook een aantal buurgemeenten bij het initiatief betrokken. Begin juni zijn Huldenberg, Tervuren, Lasne, Waver en Oudergem uitgenodigd op een informatievergadering. Bedoeling is dat de tien gemeenten, gelegen in drie verschillende gewesten, in de loop van juni een gezamenlijke convenant ondertekenen met beide hoger vermelde punten. Deze tekst zal vervolgens verstuurd worden naar alle betrokken administraties. (belga/eb)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ruispunt.dhtml

Anna List 14 mei 2008 07:52

net daarom dat Vlaanderen zich steeds heeft verzet tegen drie gewesten.

azert 14 mei 2008 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3421825)
net daarom dat Vlaanderen zich steeds heeft verzet tegen drie gewesten.

Zelfs 2 is dom.

Splitsen om beter te kunnen samenwerken; zoals nu weer blijkt met het wegenvignet waar de Walen verder willen gaan; maar de Vlamingen niet meewillen.

Anna List 14 mei 2008 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3421829)
Zelfs 2 is dom.

Splitsen om beter te kunnen samenwerken; zoals nu weer blijkt met het wegenvignet waar de Walen verder willen gaan; maar de Vlamingen niet meewillen.

da's flauwe kul

1 voorbeeld :

Vlaanderen heeft een tekort aan werkkrachten
Wallonië heeft teveel werklozen

dat probleem los je niet op met één beleid

van één Belgisch beleid (als dat er al was quod non) worden zowel Vlamingen als Walen slechter.

azert 14 mei 2008 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3421840)
da's flauwe kul

1 voorbeeld :

Vlaanderen heeft een tekort aan werkkrachten
Wallonië heeft teveel werklozen

dat probleem los je niet op met één beleid

van één Belgisch beleid (als dat er al was quod non) worden zowel Vlamingen als Walen slechter.

Toch wel; dan zou het openbaar vervoer alvast beter op elkaar afgestemd zijn.
Rond Brussel en de taalgrens is het een warboel van jewelste met een federale nmbs en 3 gewestelijke vervoersmaatschappijen.

Met de huidige brandstofprijzen, kun je niet meer verwachten dat voor de minder betaalde jobs (wat dat blijft over hé); de mensen met de auto komen.

Toen de Vlamingen in de Waalse mijnen werkten, waren er wel directe treinen tussen de Borinage en Vlaanderen. Nu afgeschaft.

Jan Meuleman 14 mei 2008 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3421840)
da's flauwe kul

1 voorbeeld :

Vlaanderen heeft een tekort aan werkkrachten
Wallonië heeft teveel werklozen

dat probleem los je niet op met één beleid

van één Belgisch beleid (als dat er al was quod non) worden zowel Vlamingen als Walen slechter.

ach, ons FDF-erke weet dat wel, maar moet weer provoceren.

Johan217 14 mei 2008 08:48

Herfederaliseren dus? Laten we dan beginnen met de wapenexport, geluidsnormen en tabaksreclame. 't Zal rap gedaan zijn :twisted:

azert 14 mei 2008 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 3421897)
Herfederaliseren dus? Laten we dan beginnen met de wapenexport, geluidsnormen en tabaksreclame. 't Zal rap gedaan zijn :twisted:

Ik zou beginnen met verkeer; waar iedereen ongeacht zijn taal mee te maken heeft.
en dat is net wat de Vlamingen in het eerste pakket nog meer willen opsplitsen.
Elk gewest zal bijv. de autokeuring moeten organiseren. Alsof er nu geen taalgrensoverschrijdende automarkt is.
Nog meer desintegratie ipv van (Europese) integratie.

Garry 14 mei 2008 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3421829)
Zelfs 2 is dom.

Splitsen om beter te kunnen samenwerken; zoals nu weer blijkt met het wegenvignet waar de Walen verder willen gaan; maar de Vlamingen niet meewillen.

Men vergeet dat in Frankrijk, Spanje, Italië de betalende wegen gelegd en onderhouden zijn door privé bedrijven. De andere zijn vrij te gebruiken. Hier betalen wij dit via onze blastingen. Zwitserland eist ook een wegentaks. Wanneer nederland , Duitsland, België, Noorwegen, Zweden, Finland, Oostenrijk enz, dit ook gaan doorvoeren ddan mag Spanje, Italië en Frankrijk ook nog een vignet uit brengen voor het gebruik van zijn staatsbanen. Dan gaan ze toch auto's moeten bouwen met grotere voorruiten anders rijden we straks overal tegenaan bij gebrek aan goede zichtbaarheid door al die vignetten die op onze voorruit gaan plakken
.

Nyquist 14 mei 2008 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3421829)
Zelfs 2 is dom.
Splitsen om beter te kunnen samenwerken; zoals nu weer blijkt met het wegenvignet waar de Walen verder willen gaan; maar de Vlamingen niet meewillen.

Je stelt de kwestie weer zeer subjectief voor, hoor, Azert. Wallonie wil een een wegenvignet voor alle verkeer. Dat mag niet van Europa, geen kwestie van 'Vlamingen die niet meewillen'.

Door dat standpunt will men in Wallonie niet mee in de kilometerheffing voor zwaar vervoer, wat in Nederland en Frankrijk wordt ingevoerd, en waar ook Vlaanderen vragende partij voor is. Straks zijn we het enige land aan de Noordzeekust zonder zo een heffing, met resulterend verkeersinfarct.

Wat betreft samenwerking tussen de gewesten, in een normale situatie zou dat geen probleem zijn. Andere (con)federale staten hebben geen problemen met grensoverschijdende wegwerkzaamheden. Het euvel moet hem in de politieke onwil gezocht worden.

vlijmscherp 14 mei 2008 09:14

dus, azert, volgens jou kan een federaal land nooit goed werken?

azert 14 mei 2008 09:22

Door al die splitsingen is het een warboel van jewelste aan het worden:

Raad van State hekelt eerste pakket staatshervorming

http://nieuws.skynet.be/index.html?l...=De%20criticus

vlijmscherp 14 mei 2008 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3421942)
Door al die splitsingen is het een warboel van jewelste aan het worden:

Raad van State hekelt eerste pakket staatshervorming

http://nieuws.skynet.be/index.html?l...=De%20criticus

een stukje daaruit, idd. dus omdat er 1 foutje in staat, moeten we maar het hele pakket niet uitvoeren?

azert 14 mei 2008 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3421945)
een stukje daaruit, idd. dus omdat er 1 foutje in staat, moeten we maar het hele pakket niet uitvoeren?

Als je in Zele woont, zal er geen probleem zijn; maar voor wie in Brussel en rond taalgrens alsmaar meer Kafka of Magritte in de wetgeving door de versnippering.

Garry 14 mei 2008 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3421931)
dus, azert, volgens jou kan een federaal land nooit goed werken?

Jawel, men kan ook verschillende vissoorten samen zetten in één aquarium maar niet alle vissoorten. Er zijn er nu eenmaal een groot aantal die nooooooooooit in vrede met elkaar zullen kunnen samenleven. Dat is niet alleen bij vissen zo het geval, dat is bij andere diersoorten eveneens zo, ook bij de mensen en wie er anders over denkt mag gerust gaan experimenteren met herten en leeuwen, valken en mussen en ga zo maar voort.

Vlamingen en Walen kunnen best wel goede vrienden zijn, mijn beste vriend is trouwens een Waal, maar wij blijven sterk verschillen van elkaar op gebied van opvattingen. Wij zijn wel goede vrienden waarschijnlijk omdat we niet samen hoeven te wonen. Stel dat we in het zelfde huis zouden samen wonen dan zou de bom rap barsten.

azert 14 mei 2008 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 3421955)
Jawel, men kan ook verschillende vissoorten samen zetten in één aquarium maar niet alle vissoorten. Er zijn er nu eenmaal een groot aantal die nooooooooooit in vrede met elkaar zullen kunnen samenleven. Dat is niet alleen bij vissen zo het geval, dat is bij andere diersoorten eveneens zo, ook bij de mensen en wie er anders over denkt mag gerust gaan experimenteren met herten en leeuwen, valken en mussen en ga zo maar voort.

Vlamingen en Walen kunnen best wel goede vrienden zijn, mijn beste vriend is trouwens een Waal, maar wij blijven sterk verschillen van elkaar op gebied van opvattingen. Wij zijn wel goede vrienden waarschijnlijk omdat we niet samen hoeven te wonen. Stel dat we in het zelfde huis zouden samen wonen dan zou de bom rap barsten.

Lees vandaag in De Standaard

Weet Geert Wilders wel waar hij het over heeft?

stukje eruit:

Citaat:

Als Geert Wilders de moeite had genomen om eerst bij de internationaal meest geciteerde Nederlandse wetenschapper Geert Hofstede te rade was gegaan, dan had hij waarschijnlijk nooit zoiets geroepen. Hofstede publiceerde al in de jaren tachtig literatuur over de cultuurverschillen tussen onder andere Nederland, België, Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk. Daaruit blijkt dat de verschillen tussen vooral Noord en Zuid immens zijn.

Hij vergelijkt de culturen en nationaliteiten op vier dimensies: machtsafstand, individualisme, masculiniteit en onzekerheidsvermijding. Wat blijkt? De gemiddelde Belg lijkt in zijn manier van denken, doen en beleven meer op de gemiddelde Fransman dan op de gemiddelde Nederlander. Alleen voor het individualisme liggen de scores van Belgen en Nederlanders wat dichter bij elkaar, al ben ik van mening dat ook hier de Belg zijn individualiteit wezenlijk anders invult dan de Nederlander. En het meest opvallende is dat de gemiddelde Vlaming veel meer gelijkenissen heeft met de Walen dan met de Nederlanders.

Jan Meuleman 14 mei 2008 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 3421929)
Je stelt de kwestie weer zeer subjectief voor, hoor, Azert. Wallonie wil een een wegenvignet voor alle verkeer. Dat mag niet van Europa, geen kwestie van 'Vlamingen die niet meewillen'.

Door dat standpunt will men in Wallonie niet mee in de kilometerheffing voor zwaar vervoer, wat in Nederland en Frankrijk wordt ingevoerd, en waar ook Vlaanderen vragende partij voor is. Straks zijn we het enige land aan de Noordzeekust zonder zo een heffing, met resulterend verkeersinfarct.

Wat betreft samenwerking tussen de gewesten, in een normale situatie zou dat geen probleem zijn. Andere (con)federale staten hebben geen problemen met grensoverschijdende wegwerkzaamheden. Het euvel moet hem in de politieke onwil gezocht worden.

Voor ons FDF-erke pesten de Vlamingen weer de franstaligen.

vlijmscherp 14 mei 2008 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3421952)
Als je in Zele woont, zal er geen probleem zijn; maar voor wie in Brussel en rond taalgrens alsmaar meer Kafka of Magritte in de wetgeving door de versnippering.

ik kom meer in Brussel dan dat je denkt hoor.

trouwens, als ik onze Franstalige vrienden mag geloven, zou de grens van Brussel tot aan mijn deur moeten komen.

azert 14 mei 2008 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3421983)
ik kom meer in Brussel dan dat je denkt hoor.

trouwens, als ik onze Franstalige vrienden mag geloven, zou de grens van Brussel tot aan mijn deur moeten komen.

ze kunnen maar proberen hé.

zou ook leuk zijn als heel de ardennen Nederlands spreken. Misschien voor jij niet; maar veel Vlamingen in Durbuy en omstreken ,wel, zouden daar geen bezwaar tegen hebben.

vlijmscherp 14 mei 2008 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3422018)
ze kunnen maar proberen hé.

zou ook leuk zijn als heel de ardennen Nederlands spreken. Misschien voor jij niet; maar veel Vlamingen in Durbuy en omstreken ,wel, zouden daar geen bezwaar tegen hebben.

geen enkel Vlaming vraagt faciliteiten in de ardennen, geen enkele Vlaming vraagt dat de ardennen geannexeerd worden bij Vlaanderen. domme Vlamingen zeker?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be