Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waar gaan we vandaag eens voltanken? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105776)

Mambo 14 mei 2008 08:29

Waar gaan we vandaag eens voltanken?
 
Benzine en stookolie wordt alsmaar fors duurder, maar niet overal.
Oorlog, pijpleidingproblemen, dollarkoersen, etc…?
Duurste plaats om te tanken is Bosnië-Herzegovina met 1,86€/liter en de goedkoopste is Venezuela met 0,02€/liter.

Echte stijgingen zijn vooral te danken aan accijnzen en belastingen allerhande natuurlijk.

Ziehier het verschil.

Prijs benzine (euro per liter)
Bosnië-Herzegovina 1,86 Venezuela 0,02
Eritrea 1,64 Iran 0,07
Noorwegen 1,49 Saudi Arabië 0,08
Groot-Brittannië 1,43 Libië 0,09
Nederland 1,43 Swaziland 0,09
Monaco 1,42 Qatar 0,12
IJsland 1,42 Bahrein 0,14
België 1,41 Egypte 0,15
Frankrijk 1,38 Koeweit 0,15
Duitsland 1,34 Seychellen 0,17

België kan in het vervolg misschien beter gewoon in Venezuela gaan bijtanken aan de pomp. ;-)

Chipie 14 mei 2008 08:50

De Venezuelaan kan godzijdank zijn sigarettenaansteker spotgoedkoop vullen...

Van auto's hebben ze weinig last...;-)

Mambo 14 mei 2008 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3421902)
De Venezuelaan kan godzijdank zijn sigarettenaansteker spotgoedkoop vullen...

Van auto's hebben ze weinig last...;-)

Denk je?

Citaat:

Door de hoge liquiditeit van de Venezolanen worden meer auto’s dan ooit verkocht. ‘Wie een Seat wil kopen, moet drie tot vier maanden wachten’, vertelt verkoopster Mildred de las Salas in haar gekoelde showroom in Maracaibo. ‘Mensen willen vooral luxe modellen.’ Of klanten ook naar het benzineverbruik vragen? Om zo’n vraag kan ze alleen lachen. In Venezuela kost een liter benzine ongeveer 2 cent, dat is minder dan water.

De Venezolaanse autovloot is nog nooit zo sterk gegroeid als de afgelopen jaren. Terwijl in Caracas het aantal auto’s normaal gesproken met 100.000 per jaar toeneemt, kwamen er alleen in de afgelopen twee jaar al bijna een miljoen auto’s bij. Wie tegenwoordig een auto wil, moet minstens een half jaar op levering wachten. Dit jaar openen zes nieuwe Hummerdealers hun deuren in Venezuela. Daarmee is Venezuela het enige land in Zuid-Amerika met Hummerdealers. Door de toename van auto’s zit het toch al extreem hectische stadsverkeer in Caracas het grootste deel van de dag muurvast.

Thomas- 14 mei 2008 09:07

In Venezuela kuisen veel mensen hun huis met benzine, is veel goedkoper dan water ginder :-P

Chipie 14 mei 2008 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3421919)
Denk je?

Hummerdealers...

Milieubewust zijn die communisten ook niet...:-D

Mambo 14 mei 2008 09:17

Het dunkt me dat vooral Europese landen een pakt hebben gesmeed om hun eigen bevolking uit te persen als een citroentje.

Maar het sap is er nu toch bijna uit hoor.
En met een lege citroen doe je niet veel meer.

Niet voor het één of het ander maar onze economie zit niet alleen muurvast maar loopt ook razendsnel achteruit nu.
Lege citroenen dus.

Allee knijp het laatste er ook nog maar eens uit zou ik zeggen, we zijn er dan vanaf.

Mambo 14 mei 2008 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3421932)
Hummerdealers...

Milieubewust zijn die communisten ook niet...:-D

Zo zijn ze wel die mannen. :-P

Mambo 14 mei 2008 09:39

faq
persberichten
Fact Sheets
slides oil industry



Berekening en evolutie van de prijzen van de petroleumproducten in België

De hoge olieprijzen die de consument betaalt zijn een gevolg enerzijds van de significante stijging van de internationale quoteringen voor olieproducten en anderzijds van de politiek van verhoging van de accijnzen die de overheid de afgelopen jaren doorgevoerd heeft. Ondanks een aantal accijnsverlagingen op diesel in 2005 ten gevolge van de zogenaamde omgekeerde cliquet, is per saldo de accijns op diesel in 2005 toch wederom gestegen, met 8,4 €/m3. Voor benzine was de stijging zelfs 28 €/m3. Bovendien wordt 21% BTW geheven op de prijs, accijnzen inbegrepen, waardoor de Staat meerinkomsten genereert uit een verhoging van de olieprijs. Zo komt het dat, ondanks een fikse daling van het verbruik van benzine en diesel, geraamd op gemiddeld 5% in 2005 t.o.v. 2004, de Staat toch nog, volgens Inspectie Financiën, een meeropbrengst aan BTW en accijnzen van 212 miljoen € in de wacht heeft gesleept.

De totale inkomsten uit accijnzen op petroleumproducten bedroegen ruim 4 miljard € in 2005. Dit bedrag is hoofdzakelijk afkomstig van motorbrandstoffen: 2,5 miljard € op diesel en 1,3 miljard € op benzine.

Ondanks de forse stijging van de internationale quoteringen voor olieproducten waren BTW en accijnzen op 1 januari 2006 toch nog verantwoordelijk voor de helft van de maximumprijs van diesel en voor 62,5% van deze van benzine.

--------
En in 2008 zal dat wel weer ferm veel meer zijn natuurlijk. :?

BTW op accijnzen (belastingen) ...ge moet het maar durven nietwaar?

Mambo 14 mei 2008 09:50

Dus om eerlijk te blijven zou men in het vervolg bovenop uw belastingen ook nog eens BTW moeten heffen.
BTW op uw belastingen dus.

Ze doen dat wel op benzine en zo..

ah ja.
Of kan dat niet?
Maar langs de andere kant weer wel?

Allee wat is het nu?

Karma 14 mei 2008 19:11

't strafste van al was gisteren op het nieuws.

"De benzine- en dieselprijzen zijn gestegen omdat de dollar zich heel eventjes heeft hersteld tov de euro. De dollar is zelfs lichtjes gestegen"

Amaai, hebben wij dus geluk zeg dat de dollar de laatste jaren is blijven dalen.

Ze denken nu toch echt dat we van gisteren zijn zeker.

Chipie 14 mei 2008 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423224)
't strafste van al was gisteren op het nieuws.

"De benzine- en dieselprijzen zijn gestegen omdat de dollar zich heel eventjes heeft hersteld tov de euro. De dollar is zelfs lichtjes gestegen"

Amaai, hebben wij dus geluk zeg dat de dollar de laatste jaren is blijven dalen.

Ze denken nu toch echt dat we van gisteren zijn zeker.

Natuurlijk klopt dat Karma...

Of dacht U van niet? ;-)

Karma 14 mei 2008 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3423249)
Natuurlijk klopt dat Karma...

Of dacht U van niet? ;-)

Als men die redenering volgt zouden we de laatste drie, vier jaar heel veel dalingen hebben moeten zien van die prijzen. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

Chipie 14 mei 2008 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423319)
Als men die redenering volgt zouden we de laatste drie, vier jaar heel veel dalingen hebben moeten zien van die prijzen. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

Zijn de artikelen, die met dollars betaald worden, dan niet gedaald? :oops: ;-)

Karma 14 mei 2008 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3423330)
Zijn de artikelen, die met dollars betaald worden, dan niet gedaald? :oops: ;-)

Blijkbaar dan toch de naft en den diesel niet.

Chipie 14 mei 2008 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423354)
Blijkbaar dan toch de naft en den diesel niet.

Hoeveel zou de benzine kosten als 1 dollar = 1 euro? :oops: ;-)

Karma 14 mei 2008 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3423382)
Hoeveel zou de benzine kosten als 1 dollar = 1 euro? :oops: ;-)

Zuiver van uit die redenering dubbel zoveel ongeveer natuurlijk. Maar is het niet zo dat er al een hele tijd in euro's wordt betaald voor de olie?
En verklaar dan toch maar eens hoe het komt dat de benzine in Amerika zoveel goedkoper is dan hier.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be