Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Toppunt van Boeddhisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105781)

eno2 14 mei 2008 10:23

Toppunt van Boeddhisme

Toppunt van Boeddhisme:

Jezelf en de wereld oerstom vinden en denken, dat je door beide te ontvluchten (of te ontkennen) de VERLICHTING kan bereiken.

system 15 mei 2008 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3422089)
Toppunt van Boeddhisme:

Jezelf en de wereld oerstom vinden en denken, dat je door beide te ontvluchten (of te ontkennen) de VERLICHTING kan bereiken.

Een enigzins correcte maar oppervlakkige en weinig verlichtende benadering van het boeddhisme.

En zeker geen uitspraak van een bodisatva.

The_fat_bloke 15 mei 2008 20:20

Idd theravada-, maar geen mahayanaboeddhisme.

eno2 16 mei 2008 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3424895)
Een enigzins correcte maar oppervlakkige en weinig verlichtende benadering van het boeddhisme.

En zeker geen uitspraak van een bodisatva.

Bedoel je een bodhisattva?

Ik ben liever correct dan ziek van zelfbelang, zoals al die zelfuitgeroepen potentiële "verlichten", al hebben ze dan uit ziekelijke pretentie de verlichting geweigerd.

eno2 16 mei 2008 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke (Bericht 3425464)
Idd theravada-, maar geen mahayanaboeddhisme.

Mahayana is al even zelfingebeeld.

system 16 mei 2008 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3426589)
Bedoel je een bodhisattva?

Ik ben liever correct dan ziek van zelfbelang, zoals al die zelfuitgeroepen potentiële "verlichten", al hebben ze dan uit ziekelijke pretentie de verlichting geweigerd.

Neen, ik bedoel een bodisatva.

Taal Woord

Duits Bodhisattva
Engels bodhisattva
Nederlands bodisatva
Portugees bodisatva

system 16 mei 2008 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3426594)
Mahayana is al even zelfingebeeld.

Als u naar een huis kijkt en de vlieg op uw neus kijkt ook naar datzelfde huis, wat voor een huis staat er dan? Een vlieg heeft een andere perceptie van hetzelfde huis dat u ziet. Welk is het ware huis? Dat van de vlieg of het huis van uw perceptie? Dus, over illusie en zelfinbeelding gesproken...

roger verhiest 16 mei 2008 12:06

Verlichting zoeken is futiel. Begin je in iets te oefenen fietsen, boogschieten, met steentjes inn een meer gooien, kinderen maken en opvoeden, je brood verdienen, je tuin aanleggen,
op een forum berichten schrijven... en doe dat met de juiste ingesteldheid ttz. vol van de juiste ambitie om de daad zelf en niet om het resultaat (dat verborgen zal blijven)..

Er was eens een zen-meester met een leerling, die aan een vuur zaten te discuteren bij valavond. De meester haalde uit zijn tas een bundel geschriften en wilde die aan zijn leerling geven met de woorden :

"Beste leerling, ik voel mijn einde naderen, ik heb hier een verzameling van mijn meest uitnemende gedachten en die wil ik aan jou, mijn beste leerling doorgeven"

Waarop de leerling de bundel in het vuur wierp en de meester pogingen ondernam om dit te beletten..

De Meester : "Wat doe je nu ?"
De leerling : "Wat doe je nu ?"

(Of er iemand van beide effectief "verlicht " geraakte kan ik me met de beste wil niet herinneren, maar het doet eigenlijk weinig te re zake - het Bhoeddisme is voor ons een redelijk vreemde cultuur/religie & ik heb er grote twijfels over of er wel "westerse" Bhoeddisten bestaan)

system 16 mei 2008 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3426794)
Verlichting zoeken is futiel. Begin je in iets te oefenen fietsen, boogschieten, met steentjes inn een meer gooien, kinderen maken en opvoeden, je brood verdienen, je tuin aanleggen,
op een forum berichten schrijven... en doe dat met de juiste ingesteldheid ttz. vol van de juiste ambitie om de daad zelf en niet om het resultaat (dat verborgen zal blijven)..

Er was eens een zen-meester met een leerling, die aan een vuur zaten te discuteren bij valavond. De meester haalde uit zijn tas een bundel geschriften en wilde die aan zijn leerling geven met de woorden :

"Beste leerling, ik voel mijn einde naderen, ik heb hier een verzameling van mijn meest uitnemende gedachten en die wil ik aan jou, mijn beste leerling doorgeven"

Waarop de leerling de bundel in het vuur wierp en de meester pogingen ondernam om dit te beletten..

De Meester : "Wat doe je nu ?"
De leerling : "Wat doe je nu ?"

(Of er iemand van beide effectief "verlicht " geraakte kan ik me met de beste wil niet herinneren, maar het doet eigenlijk weinig te re zake - het Bhoeddisme is voor ons een redelijk vreemde cultuur/religie & ik heb er grote twijfels over of er wel "westerse" Bhoeddisten bestaan)

Toch wel, soms kan een doordenkertje je in een andere dimensie duwen.

Een andere Koan.

Een meester gaf een uiteenzetting voor een schare volgelingen. Een leerling die helemaal achteraan zat, vroeg de meester: "Meester, ik begrijp u niet." De meester antwoordde: "Kom wat naar voren zitten." De leerling voldeed aan dit verzoek, waarop de meester: "Zie je wel dat je me begijpt."

De leerling zweeg, hij had begrepen.

Scherven A. Mok 16 mei 2008 16:36

Zelfmoord is de ultieme verlichting.

system 16 mei 2008 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 3427282)

Dat weten we niet. Voor sommigen lijkt dit soms eerder een verzuchting dan een waarheid.

PollyCorrect 16 mei 2008 18:32

Nou ja zeg.

system 16 mei 2008 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3427481)
Nou ja zeg.

Niet dan? Kijk naar Palestijnse zelfmoordenaars. U wel bekend.

Cisalpina 16 mei 2008 22:14

Het is een bedrieger, die Boeddha. In zijn tijd was er nog geen verlichting.

eno2 17 mei 2008 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3426730)
Neen, ik bedoel een bodisatva.

Taal Woord

Duits Bodhisattva
Engels bodhisattva
Nederlands bodisatva
Portugees bodisatva

Bodisatva moet een heel recente schrijfontwikkeling zijn dan.

Ik hou er niet van het sanskriet zo te verminken.

eno2 17 mei 2008 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3426775)
Als u naar een huis kijkt en de vlieg op uw neus kijkt ook naar datzelfde huis, wat voor een huis staat er dan? Een vlieg heeft een andere perceptie van hetzelfde huis dat u ziet. Welk is het ware huis? Dat van de vlieg of het huis van uw perceptie? Dus, over illusie en zelfinbeelding gesproken...

Zelfingebeeld is zelfopgeblazen.
Jezelf opblazen tot bodhisattva bv

eno2 17 mei 2008 14:26

Citaat:

Verlichting zoeken is futiel.
Niet noodzakelijk.

Het kan een hoop zeer interessante nevenschade opleveren.

eno2 17 mei 2008 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 3428127)
Het is een bedrieger, die Boeddha. In zijn tijd was er nog geen verlichting.

Niemand weet wat verlichting is.

(behalve ik.
Zie hieronder)

eno2 17 mei 2008 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 3427282)

Nee.
Verlichting is de ultieme zelfmoord.

PollyCorrect 17 mei 2008 14:38

Gaan ze hier even pro-Chinese antiboedistische gekken scheppen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be