![]() |
Toppunt van Boeddhisme
Toppunt van Boeddhisme:
Jezelf en de wereld oerstom vinden en denken, dat je door beide te ontvluchten (of te ontkennen) de VERLICHTING kan bereiken. |
Citaat:
En zeker geen uitspraak van een bodisatva. |
Idd theravada-, maar geen mahayanaboeddhisme.
|
Citaat:
Ik ben liever correct dan ziek van zelfbelang, zoals al die zelfuitgeroepen potentiële "verlichten", al hebben ze dan uit ziekelijke pretentie de verlichting geweigerd. |
Citaat:
|
Citaat:
Neen, ik bedoel een bodisatva. Taal Woord Duits Bodhisattva Engels bodhisattva Nederlands bodisatva Portugees bodisatva |
Citaat:
|
Verlichting zoeken is futiel. Begin je in iets te oefenen fietsen, boogschieten, met steentjes inn een meer gooien, kinderen maken en opvoeden, je brood verdienen, je tuin aanleggen,
op een forum berichten schrijven... en doe dat met de juiste ingesteldheid ttz. vol van de juiste ambitie om de daad zelf en niet om het resultaat (dat verborgen zal blijven).. Er was eens een zen-meester met een leerling, die aan een vuur zaten te discuteren bij valavond. De meester haalde uit zijn tas een bundel geschriften en wilde die aan zijn leerling geven met de woorden : "Beste leerling, ik voel mijn einde naderen, ik heb hier een verzameling van mijn meest uitnemende gedachten en die wil ik aan jou, mijn beste leerling doorgeven" Waarop de leerling de bundel in het vuur wierp en de meester pogingen ondernam om dit te beletten.. De Meester : "Wat doe je nu ?" De leerling : "Wat doe je nu ?" (Of er iemand van beide effectief "verlicht " geraakte kan ik me met de beste wil niet herinneren, maar het doet eigenlijk weinig te re zake - het Bhoeddisme is voor ons een redelijk vreemde cultuur/religie & ik heb er grote twijfels over of er wel "westerse" Bhoeddisten bestaan) |
Citaat:
Een andere Koan. Een meester gaf een uiteenzetting voor een schare volgelingen. Een leerling die helemaal achteraan zat, vroeg de meester: "Meester, ik begrijp u niet." De meester antwoordde: "Kom wat naar voren zitten." De leerling voldeed aan dit verzoek, waarop de meester: "Zie je wel dat je me begijpt." De leerling zweeg, hij had begrepen. |
Zelfmoord is de ultieme verlichting.
|
Citaat:
|
Nou ja zeg.
|
Citaat:
|
Het is een bedrieger, die Boeddha. In zijn tijd was er nog geen verlichting.
|
Citaat:
Ik hou er niet van het sanskriet zo te verminken. |
Citaat:
Jezelf opblazen tot bodhisattva bv |
Citaat:
Het kan een hoop zeer interessante nevenschade opleveren. |
Citaat:
(behalve ik. Zie hieronder) |
Citaat:
Verlichting is de ultieme zelfmoord. |
Gaan ze hier even pro-Chinese antiboedistische gekken scheppen?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be