Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   dienstplicht terug invoeren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105808)

Karma 14 mei 2008 20:05

dienstplicht terug invoeren?

Nu op één ... dienstplicht terug invoeren?

Uw gedacht ...

Jeronimo 14 mei 2008 20:12

Eens dat Vlaanderen onafhankelijk is ben ik voor een dienstplicht, om de bevolking wat burgerzin en nationalisme bij te brengen, en om het individualisme tegen te gaan. En natuurlijk zal de militaire slagkracht die we in oorlogssituaties hebben er ook wel bij varen.

Maar zolang België bestaat ben ik uiteraard tégen.

Karma 14 mei 2008 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 3423345)
Eens dat Vlaanderen onafhankelijk is ben ik voor een dienstplicht, om de bevolking wat burgerzin en nationalisme bij te brengen, en om het individualisme tegen te gaan. En natuurlijk zal de militaire slagkracht die we in oorlogssituaties hebben er ook wel bij varen.

Ik denk dat we toch iets ruimer moeten gaan denken nu Europa in opmars is.

Jeronimo 14 mei 2008 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423361)
Ik denk dat we toch iets ruimer moeten gaan denken nu Europa in opmars is.

Een Vlaams leger dat gedeeltelijk samenwerkt met de andere Europese volksstaten op bepaalde gebieden, zoals de ontwikkeling van wapentuig en het samenwerken van troepen uit verschillende streken zou ik denken.

Veel verder zou ik daar toch nog niet mee gaan, zeker niet in het huidige Europa waar ik maar bitter weinig vertrouwen in heb.

Karma 14 mei 2008 20:29

Soit ... vraag is ... waarom WEL dienstplicht ...
Mijn mening is dat de dienstplicht (als die goed wordt ingevuld) wel eens bepaalde waarden en normen zouden kunnen "herinstalleren", maw gewoon het respect, de beleefdheid en de gehoorzaamheid (en aan die waarden schort toch wel iets de dag van vandaag) terug een plaats geven.

filosoof 14 mei 2008 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 3423345)

Want toen de dienstplicht bestond bracht ze de bevolking wat burgerzin en nationalisme bij en ging tegen individualisme in?:lol::rofl: En de militaire slagkracht was helemaal een klucht. Het enige waar het leger goed voor was, was om een aantal mensen uit de werkloosheidstatistieken te houden en om aan college-dropouts een rijbewijs te bezorgen waar ze camionchauffeur mee konden worden. Dat kan goedkoper.
Ik zou bijna wedden dat jij nooit milicien was.;-)

filosoof 14 mei 2008 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423387)
Soit ... vraag is ... waarom WEL dienstplicht ...
Mijn mening is dat de dienstplicht (als die goed wordt ingevuld) wel eens bepaalde waarden en normen zouden kunnen "herinstalleren", maw gewoon het respect, de beleefdheid en de gehoorzaamheid (en aan die waarden schort toch wel iets de dag van vandaag) terug een plaats geven.

:-oDeed de dienstplicht dat dan?:lol:

Karma 14 mei 2008 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3423443)
:-oDeed de dienstplicht dat dan?:lol:

Misschien wel voor sommigen.
Zouden deze waarden niet voorop moeten staan bij de dienstplicht?

L. J. Brutus 14 mei 2008 21:03

Ja. En dan ook meteen Duitsland binnenvallen, of Frans Vlaanderen gaan annexeren. En kernwapens ontwikkelen! En ze uittesten in de Ardennen! En Venezuela binnenvallen om de olie op te eisen! En Congo herkoloniseren! Etc.

Karma 14 mei 2008 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3423490)
Ja. En dan ook meteen Duitsland binnenvallen, of Frans Vlaanderen gaan annexeren. En kernwapens ontwikkelen! En ze uittesten in de Ardennen! En Venezuela binnenvallen om de olie op te eisen! En Congo herkoloniseren! Etc.

Je bent precies een beetje tegen die dienstplicht. Heeft die dienstplicht dan geen enkele waarde voor jou. Het leger wordt bijvoorbeeld ook ingeschakeld bij natuurrampen of om de internationale "vrede" juist te bewaren ipv te laten escaleren.

Another Jack 14 mei 2008 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3423419)
Want toen de dienstplicht bestond bracht ze de bevolking wat burgerzin en nationalisme bij en ging tegen individualisme in?:lol::rofl: En de militaire slagkracht was helemaal een klucht. Het enige waar het leger goed voor was, was om een aantal mensen uit de werkloosheidstatistieken te houden en om aan college-dropouts een rijbewijs te bezorgen waar ze camionchauffeur mee konden worden. Dat kan goedkoper.
Ik zou bijna wedden dat jij nooit milicien was.;-)

Waarom wou jij dan onderluitenantje spelen in die klucht?

Mambo 14 mei 2008 21:10

Laat die jonge gasten maar eens springen.
Ze zullen er sterker uitkomen.

(zullen ze misschien hun strand zo vuil niet achterlaten, wie weet)

Another Jack 14 mei 2008 21:13

Terzake,

Een dienstplicht is een totaal verouderd concept, we hebben een flexibel, prima uitgerust en gemotiveerde krijgsmacht nodig.
Iemand er tegen zijn zin in plaatsen is zinloos.

Waarden en normen worden in de eerste plaats door de ouders meegegeven.

longhorn 14 mei 2008 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3423514)
Waarom wou jij dan onderluitenantje spelen in die klucht?

Filou was KRO???8O Logistiek of kanonboer zeker?

Daimanta 14 mei 2008 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3423526)

Correctie, "werden".

Karma 14 mei 2008 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3423526)
Terzake,

Een dienstplicht is een totaal verouderd concept, we hebben een flexibel, prima uitgerust en gemotiveerde krijgsmacht nodig.
Iemand er tegen zijn zin in plaatsen is zinloos.

Daar kan ik het enkel maar mee eens zijn maar ... wat als die hebben "gefaald"?

L. J. Brutus 14 mei 2008 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423512)
Je bent precies een beetje tegen die dienstplicht. Heeft die dienstplicht dan geen enkele waarde voor jou.

Ik hou niet zo van dergelijke "plichten", niet in het minst omdat legers nutteloos en voorbijgestreefd zijn (of zouden moeten zijn).

Citaat:

Het leger wordt bijvoorbeeld ook ingeschakeld bij natuurrampen

Daar hoeft het geen leger voor te zijn.

Citaat:

of om de internationale "vrede" juist te bewaren ipv te laten escaleren.

Een afgedwongen vrede is geen vrede.

Another Jack 14 mei 2008 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423541)
Daar kan ik het enkel maar mee eens zijn maar ... wat als die hebben "gefaald"?

Of die 'gefaalden' de keuze laten tussen 10 maanden vrijwilliger of Leuven centraal.
Is trouwens niets nieuws: Vroeger bestonden er 'disciplinaire' een heden (5de linie was er zo één)

Karma 14 mei 2008 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3423548)
Ik hou niet zo van dergelijke "plichten", niet in het minst omdat legers nutteloos en voorbijgestreefd zijn (of zouden moeten zijn).

Geschiedenis leert ons dat nikske "nutteloos" of "voorbijgestreefd" is. Wat vandaag de dag "nutteloos of voorbijgestreefd" lijkt kan morgen terug geïnstalleerd worden en zijn waarde terug bewijzen.

Citaat:

Daar hoeft het geen leger voor te zijn.
Klopt voor een stuk maar vraag is of dat niet juist de goede invulling van een leger zou kunnen zijn waardoor het terug een waarde krijgt.

Citaat:

Een afgedwongen vrede is geen vrede.
Nee, maar het kan wel heel wat mensenlevens redden.

Karma 14 mei 2008 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3423558)
Of die 'gefaalden' de keuze laten tussen 10 maanden vrijwilliger of Leuven centraal.

Ja, dan is de keuze hopelijk snel gemaakt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be