Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   "Straffen" helpt/helpt niet ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105812)

Karma 14 mei 2008 20:48

"Straffen" helpt/helpt niet ...

Volgens vele psychologen helpen straffen niet echt.
Uw mening

Daimanta 14 mei 2008 20:50

Misschien is dat waar. Maar ik denk dat pappen en nathouden nog veel slechter werkt.

morgen 14 mei 2008 20:51

strafen helpt wel maar belonen helpt beter of zoiets.

Karma 14 mei 2008 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3423434)
Misschien is dat waar. Maar ik denk dat pappen en nathouden nog veel slechter werkt.

Vraag is of "straffen" een "verandering" in het gedrag teweeg brengen ... of is dit alleen maar een schijngedrag? En ... is een "schijngedrag" aanvaardbaar (want dit houdt dan toch in dat er een verandering in gedrag is, of het nu schijn is of niet)?

Karma 14 mei 2008 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morgen (Bericht 3423437)
straffen helpt wel maar belonen helpt beter of zoiets.

Dus ... om nu eens in het absurde te gaan ... iedereen die zich houdt aan de voorgeschreven snelheid op de autostrade moet beloond worden ....

Daimanta 14 mei 2008 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423450)
Vraag is of "straffen" een "verandering" in het gedrag teweeg brengen ... of is dit alleen maar een schijngedrag? En ... is een "schijngedrag" aanvaardbaar (want dit houdt dan toch in dat er een verandering in gedrag is, of het nu schijn is of niet)?

Maar wat zijn de alternatieven? Op een gegeven moment zal je toch moeten straffen. Ouders geven hun kinderen toch ook straf en die leren toch wel degelijk van hun fouten. Uiteraard moet je mensen toespreken op wat ze gedaan hebben. Ik heb niet het idee dat straffen een magische oplossing is waardoor alle criminaliteit verdwijnt. Maar het niet doen is het instemmen met fout gedrag. En dan loont het foute gedrag zich en dat moet je niet hebben.

morgen 14 mei 2008 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423458)
Dus ... om nu eens in het absurde te gaan ... iedereen die zich houdt aan de voorgeschreven snelheid op de autostrade moet beloond worden ....

hehe wie weet wat voor effect dat zou hebben, maar de overheid zal dat niet echt zien zitten denk ik.

Het hangt er van af wat voor gedrag je wilt bij of afleren denk ik.

Karma 14 mei 2008 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3423466)
Maar wat zijn de alternatieven? Op een gegeven moment zal je toch moeten straffen. Ouders geven hun kinderen toch ook straf en die leren toch wel degelijk van hun fouten. Uiteraard moet je mensen toespreken op wat ze gedaan hebben. Ik heb niet het idee dat straffen een magische oplossing is waardoor alle criminaliteit verdwijnt. Maar het niet doen is het instemmen met fout gedrag. En dan loont het foute gedrag zich en dat moet je niet hebben.

Dus pleit je eigenlijk voor "straffen"?

Daimanta 14 mei 2008 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423477)
Dus pleit je eigenlijk voor "straffen"?

Je moet het niet moedwillig ontwijken. Als andere dingen helpen, gaat uw gang, maar wees nooit bevreesd om mensen die zich hebben misdragen te straffen.

L. J. Brutus 14 mei 2008 21:14

Helpen straft ook niet.

Karma 14 mei 2008 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3423519)
Je moet het niet moedwillig ontwijken. Als andere dingen helpen, gaat uw gang, maar wees nooit bevreesd om mensen die zich hebben misdragen te straffen.

Dat druist toch wel in tegen alles wat de psychologen voorschrijven.

Karma 14 mei 2008 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3423529)
Helpen straft ook niet.

Nochtans ... sinds de invoering van de flitspalen .... veel minder snelheidsovertredingen ....

Mambo 14 mei 2008 21:45

Straffen helpt wel een beetje als "afschrikmiddel". Maar dan pas als je eerst al eens een straf ondergaan hebt.
Voor wie het nog niet heeft meegemaakt helpt dat geen donder, als afschrikmiddel.

Karma 14 mei 2008 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3423621)
Straffen helpt wel een beetje als "afschrikmiddel". Maar dan pas als je eerst al eens een straf ondergaan hebt.
Voor wie het nog niet heeft meegemaakt helpt dat geen donder, als afschrikmiddel.

En dat trek ik nu juist in twijfel ... Heel veel mensen hebben gewoon schrik voor wat "kan komen".
Het is eerder omgekeerd ... eens men de ervaring heeft dat er "niets komt" op bepaalde "overtredingen" is het hek van de dam en gaat men ... verder.

Mambo 14 mei 2008 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423641)
En dat trek ik nu juist in twijfel ... Heel veel mensen hebben gewoon schrik voor wat "kan komen".
Het is eerder omgekeerd ... eens men de ervaring heeft dat er "niets komt" op bepaalde "overtredingen" is het hek van de dam en gaat men ... verder.

Ha dat is natuurlijk ook juist.

Kim 14 mei 2008 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423432)
Volgens vele psychologen helpen straffen niet echt.
Uw mening

Een straf helpt als er over nagedacht is en de straf zijn doel niet mist.

En ze moet ook daadwerkelijk nageleefd worden. Dreigen met iets om dan uiteindelijk niets te doen, helpt natuurlijk niet.

Karma 14 mei 2008 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3423649)
Een straf helpt als er over nagedacht is en de straf zijn doel niet mist.

En ze moet ook daadwerkelijk nageleefd worden. Dreigen met iets om dan uiteindelijk niets te doen, helpt natuurlijk niet.

Klopt volkomen denk ik.

Kim 14 mei 2008 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423659)
Klopt volkomen denk ik.

Uit eigen ervaring:

Als kind heb je de neiging om je grenzen af te tasten en een "nee" van je ouders te negeren. Als ik die "nee" negeerde, mocht ik gegarandeerd een paar minuten in de hoek gaan staan of zo. Het stelt an sich niets voor, maar het zorgde er wel voor dat ik een volgende keer die "nee" niet meer negeerde, ik wist namelijk perfect wat de gevolgen waren en dat vond ik het niet waard. :-P

(ik vond in de hoek staan als kind niet echt leuk, maar dit gaat niet op voor alle kinderen... sommige kinderen maken daar echt een spelletje van dus moet je andere dingen verzinnen).

Karma 14 mei 2008 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3423679)
Uit eigen ervaring:

Als kind heb je de neiging om je grenzen af te tasten en een "nee" van je ouders te negeren. Als ik die "nee" negeerde, mocht ik gegarandeerd een paar minuten in de hoek gaan staan of zo. Het stelt an sich niets voor, maar het zorgde er wel voor dat ik een volgende keer die "nee" niet meer negeerde, ik wist namelijk perfect wat de gevolgen waren en dat vond ik het niet waard. :-P

(ik vond in de hoek staan als kind niet echt leuk, maar dit gaat niet op voor alle kinderen... sommige kinderen maken daar echt een spelletje van dus moet je andere dingen verzinnen).

Is het niet zo dat ze ... door in de hoek te moeten staan ... meer aandacht krijgen dan indien dit niet zo zou zijn? (Liever negatieve aandacht dan geen aandacht ....)

Kim 14 mei 2008 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3423703)
Is het niet zo dat ze ... door in de hoek te moeten staan ... meer aandacht krijgen dan indien dit niet zo zou zijn? (Liever negatieve aandacht dan geen aandacht ....)

Ik kreeg alleszins geen aandacht hoor, integendeel!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be