Jazeker |
15 mei 2008 20:53 |
Ik heb nooit gevochten met mijn ouders. Ik heb mijn apejaren gehad zoals ieder kind en soms eens een klets gehad en soms wraak genomen door de tuinslang op mijn moeder te richten. Maar echte gevechten zijn er nooit geweest. De oorlogsvoering tijdens mijn apenjaren waren meer subtiel... dagen niet spreken. De trein nemen naar dezelfde school waar ik leerling was en mijn moeder lerares en toch niet het gemak van de auto nemen. Tja... puberteit soms.
Maar nee. Bij ons in het gezin was zowel tussen kinderen en ouders als tussen de ouders het zwijgen en elkaar negeren het ergste wat je kon doen. De cohesie breken. En dan is het vaak gebeurd dat mijn vader me kwam vragen om aub. weer met mijn moeder te spreken of zo. En als ik dan toegaf dan bleek ze met tranen in de ogen ergens achter een deur te staan. Nee... Wij hadden geen gezin waarin de klap rond de oren de norm was. Ik heb die soms wel gekregen, maar goed... bij mij was dat niet goed, sommige kids moeten dat wel hebben. Een klap rond mijn oren was voor mij het begin van een oorlog, maar ik kende toen ook kinderen waar een niet hard bedoelde klap (waar ik soms bij was) eerder een tik was... een teken van "gedraag je even" en ik weet dat die kinderen evengoed zijn opgegroeid als gezonde en goede mensen. Er is een afgrond zo diep als de oceaan tussen kindermishandeling en af en toe een tik geven. Het eerste zal voor meer problemen zorgen, het tweede is een vorm van zwakte als opvoeder, maar kan misschien toch nog zorgen voor een kind dat weet dat het niet te egoistisch mag zijn tegen speelkameraadjes, e.d. (en het is zeker in die laatste context dat ik dat heb gezien - toen ik kind was hadden zowel ik als mijn zus een speelkameraadje in de buurt. we speelden wat en zo, maar het was een enig kindje en uit een snel ontbonden huwelijk... hij mocht veel. De vader was de enige die voor het kind mocht opdraaien want de moeder was no good... we hebben daar vele uren gezamenlijk gespeeld... in de velden, met autootjes, enfin... al wat kids leuk vinden en de vader liet toe dat de kleine zijn mosseltjes met ketchup en mayo at. Maar als die jongen ineens heel ambetant tegen ons begon te doen dan kreeg die een mep van de krant waarin de vader aan het lezen was en toen zei de vader dat hij zich moest gedragen en zich niet aanstellen.)
Nu goed... Intussen heeft die alleenstaande vader een vriendin en ik denk intussen ook zijn vrouw en die jongen heeft zijn gescheiden-ouders periode doorgemaakt en daar is iets goed van gekomen ook. Dat is nu een man met een goede job en naar ik laatst hoorde ook een goede relatie. Hij heeft nooit geleden onder die klap met de krant van zijn vader.
Psychiaters e.d. mogen er zich over buigen. Geweld is niet goed.... maar een tikje nu en dan kan helpen.
|