Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
(Bericht 3427371)
ge kunt ook gewoon een andere krant lezen.
dat bespaart u vast een hoop ergernis.
|
En naar een andere nieuwszender luisteren die niet blijkt te bestaan. Qua landelijke uitzendingsvergunningen voor commerciele zenders is er zwaar gezocht naar het platste. Iets dat de actua-liefhebber liever bij radio 1 houdt maar wel met een gegronde bron van ergernis, zeker wetende dat hij nog voor die staatszenders betaalt terwijl die commerciele zenders op reclame draaien en daar bestaat een uit-knopje voor eens je weet hoeveel minuten zo'n reclameblok duurt.
Kom Mitgard, ik heb je verdediging van Kathleen Cools ook gelezen en die houdt wat mij betreft ook geen steek. Het gilde der journalisten (de naam van die vereniging voor het vlaamse land ontschiet me even) heeft neutraliteit en objectiviteit (en natuurlijk vrijheid van spreken) als hoogste waarden in hun vereniging. Maar amper een journalist stoort zich daar aan.
De door jou zo gewaardeerde Spruyt hebben ze moeten ontheffen van het akkefietje om een paar beurscijfers te lezen want uit protest tegen die kapitalistische dingen las ze de meeste cijfers steeds verkeerd voor. Dyslexie of onwil? Nou... iemand met dyslexie zou ik geen nieuwslezer met autocue laten worden. En ze geeft trouwens grif toe dat ze het doet omdat ze het niet wil. Zulke mensen moeten dan maar van hun taak worden ontheven. Maar ze is intussen wel van het scherm weg... wegens allergie aan cosmetica.
Dan heb je nog Martine Thange. Ere wie ere toekomt, de dame kent haar taal als weinige anderen en heeft veel talent. Maar waarom moet ik na elke reportage op haar gezicht lezen of ze het leuk al dan niet verfoeilijk vond? Is er ergens een vakbondsstaking dan kijkt ze van haar monitor op met een gelukzalige glimlach, is er een congres van N-VA of (nog erger) het Vlaams Belang geweest, dan zie je die bittere en wrange gezichtsuitdrukking en soms zelfs nog een opmerking die totaal niet past. Het lukt haar maar net niet om niet te zeggen "Bedankt Ivan, we zijn al blij dat er geen doden zijn gevallen". Hoewel ik het VRT nieuws al een tijdje niet meer heb gezien, zou het me niet verbazen dat ze dat intussen al niet gedaan heeft.
Ivan de Vadder. Nog zo'n objectieve moderator/reporter. We switchen naar de verkiezingen van 2007.
Martine T.: "Ivan, het lijkt erop dat Vlaanderen aan het verrechtsen is, niet?"
Ivan DV: "
Ik vrees ervoor, Martine"
Het blijft gewoon natuurlijk objectieve nieuwsgaring en duiding natuurlijk. Betaald door de burger die links of rechts stemt op een overheidszender.
Och kom... nog eentje om het af te leren. De koning (bij mijn weten nooit verkozen) beslist voor de zoveelste keer wie (Dehaene of E. Van Rompuy) Leterme aan de leiband moet leggen inzake de regeringsvorming. Wie bellen ze als enige op om daar zijn licht over te laten schijnen? De donker-blauwe liberale koningsneuker bij uitstek, Herman Decroo. Meningen van andere mensen moet je niet weten... die van Herman Decroo is wel genoeg.
Zeg Mitgard, als zelfs de rode VRT zich gaat nestelen bij Decroo. Voel je je dan niet ietsje bedrogen of zo? Hebben ze niet ietsje een andere agenda dan de rol van vierde macht? Denk er eens over na, zou ik zeggen.