Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   UNIZO over gevolgen van de aangekondigde treinstaking (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105977)

Politics.be 17 mei 2008 00:50

UNIZO over gevolgen van de aangekondigde treinstaking
 
UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, is niet te spreken over de voor aanstaande dinsdag aangekondigde treinstaking georganiseerd door de spoorvakbonden. Voor de vele tienduizenden pendelaars en voor de bedrijven, berokkent dergelijke actie aanzienlijke economische schade en tast het vertrouwen van particulieren en bedrijven in het spoor danig aan, benadrukt de ondernemersorganisatie. Gezien de essentiële economische en maatschappelijke rol van de spoorwegen als door de belastingbetaler zwaar gefinancierde openbare dienst, wil UNIZO eindelijk een politieke beslissing over de noodzaak voor dit soort openbare diensten het stakingsrecht te beperken via een verzekerde dienstverlening voor de klanten.

Hoewel heel veel werkgevers en werknemers noodgedwongen het nodige zullen doen om alsnog op het werk te geraken en noodoplossingen te vinden, verwacht UNIZO behalve grote hinder voor het verkeer en voor het wegvervoer, veel miserie, verlies en schade voor de klanten van het spoor en voor de bedrijven. Niet alleen raken door dergelijke staking sommige medewerkers niet of erg moeilijk op het werk, bovendien raakt het autoverkeer nog meer in de war. Daardoor staan onder meer heel wat bouwondernemers op weg naar de werf met hun personeel nog langer in de files. Dat is ook het geval voor de sector van het wegtransport, handelsvertegenwoordigers enz.. Bovendien raakt de postbedeling, deels afhankelijk van het spoor, ontregeld. Ook dat is nadelig voor heel wat bedrijven.

UNIZO betreurt het ontbreken van een beter sociaal klimaat in het spoorbedrijf “hoewel de vakbonden er heel dicht betrokken worden bij de bedrijfsvoering”. “Andermaal worden burgers en de bedrijven ten onrechte gebruikt als breekijzer en als gijzelaars.” UNIZO wil daarom voor belangrijke openbare diensten, zoals de spoorwegen, gefinancierd door de belastingbetaler, eindelijk een politiek debat gevolgd door beslissingen over de wijze waarop in dit soort diensten een staking wordt georganiseerd. Het stakingsrecht noemt UNIZO in een democratie een belangrijk recht, maar dat kan, volgens de ondernemersorganisatie, voor dit soort essentiële openbare diensten, niet absoluut zijn, gezien het stakingsrecht, zoals de spoorvakbonden het inzetten, een aantal rechten van de burgers op een basisdienstverlening in de weg staat. UNIZO roept de regering en alle politieke partijen op daarover dringend het debat , mede in het kader van de basismobiliteit te voeren en er de besluiten uit te trekken.

Bron: politics.be

Rudy 17 mei 2008 11:16

Met alle begrip voor het stakingsrecht, maar gezien de economische schade waar de volledige gemeenschap voor opdraait zou er op z'n minst een minimum aan dienstverlening mogen zijn.

En het wordt tijd dat het monopolie van de NMBS wordt doorbroken.

Pelgrim 17 mei 2008 12:44

ze zouden eigenlijk nationaal moeten staken voor onbeperkte duur tot het land compleet plat ligt en de regering wordt gedwongen uit de EU en de WTO te stappen en alle liberaliseringsplannen op te bergen.

Ik wens de vakbondsmilitanten veel succes toe, schop dit land van egoïsten een geweten. Ik hoop dat de autowegen bomvol staan :cheer:

Positiefke 17 mei 2008 13:27

In plaats van alles lam te leggen stel ik voor dat ze de mensen gratis laten reizen.
Ik denk dat ze daarmee ook niet opgezet zijn als drukkingsmiddel, maar dan heeft de man van de straat geen last van heel dat gedoe, integendeel.

Pelgrim 18 mei 2008 01:32

neen, dat voelt de politiek niet. De enige manier om iets af te dwingen is het grootkapitaal te raken waar het pijn doet.

Johan217 18 mei 2008 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3430640)
neen, dat voelt de politiek niet. De enige manier om iets af te dwingen is het grootkapitaal te raken waar het pijn doet.

En het tijd/geldverlies voor de duizenden arbeiders en bedienden die hierdoor worden getroffen is dan maar collateral damage die we erbij moeten nemen zeker? In de strijd tegen het grootkapitaal zijn net die mensen je potentiële bondgenoten, je zou er beter aan doen hen eerst aan jouw kant te krijgen.

Rudy 18 mei 2008 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3430640)
neen, dat voelt de politiek niet. De enige manier om iets af te dwingen is het grootkapitaal te raken waar het pijn doet.

Concurrentie creëren volstaat.

Een communistische benadering is sowieso tot mislukken gedoemd wegens niet betaalbaar. Iemand moet uiteindelijk betalen, de ondernemende mens in de meeste gevallen.

Rudy 18 mei 2008 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3429169)
ze zouden eigenlijk nationaal moeten staken voor onbeperkte duur tot het land compleet plat ligt en de regering wordt gedwongen uit de EU en de WTO te stappen en alle liberaliseringsplannen op te bergen.

Ik wens de vakbondsmilitanten veel succes toe, schop dit land van egoïsten een geweten. Ik hoop dat de autowegen bomvol staan :cheer:

Mei 68 is voorbij. Je spreekt als een van de grootste studentikoze communistisch propaganderenderend prominenten uit dit tijdvak die uiteindelijk tot de grootste kapitalisten behoren. Maar het oogt wel goed.

kelt 18 mei 2008 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3430640)
neen, dat voelt de politiek niet. De enige manier om iets af te dwingen is het grootkapitaal te raken waar het pijn doet.

euh......UNIZO is "het grootkapitaal" niet...zoek dat eerder bij VBO ed...


"Grootkapitaal" heeft helemaal geen last van stakingen in de gesubisidieerde diensten voor de gewone man...

En zoals aangegeven in de thread,een "betaalstaking" zou veel beter zijn en echt hard aankomen daar waar het drukkingsmiddel moet aankomen,bij de directie waar er blijkbaar een ruzie mee is.het zou de directie mogelijk dwingen,om boekhoudkundige redenen een lock-out te proberen,waarmee meteen de tafels gedraaid zouden zijn :lol:


Dinsdag bestrijden de vakbonden,vrees ik,hun klanten :-(


"een minimale" dienst is bij de spoorwegen niet echt mogelijk,zodra er wat treintjes rijden gaan die overpropvol zitten(extra frustratie),en moet er bijna evenveel personeel opgetrommeld worden als bij volle dienst....


tijd voor een KLANT SYMPATHIEKE staking dus,vandaag moeten we jouw geld niet :-)

Jaani_Dushman 19 mei 2008 01:49

Waar haalt UNIZO het lef vandaan om te spreken namens de zelfstandigen?! UNIZO is de verzameling van KMO bedrijfjes die graag wil opklimmen tot het VBO. Het would-be groot-kapitaal. Echte zelfstandigen vind je niet terug bij UNIZO.

Verder wens ik als zelfstandige én als treinreiziger de spoorbonden een geslaagde actie toe dinsdag! :thumbsup:

Johan217 19 mei 2008 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3431863)
tijd voor een KLANT SYMPATHIEKE staking dus

Heel juist. Nu is het echter de NMBS en niet de vakbonden die de sympathieke uithangt door een Sorry-pass aan te bieden aan de abonnees.

Waarom geen andere, meer informatieve, acties voeren? Pamfletten uitdelen aan de reizigers, of de conducteur op de trein laten omroepen "U bevindt zich in de IR-trein met bestemming Oostende... Om deze trein te laten rijden moesten 20 arbeiders deze ochtend in regen en wind overuren kloppen, in onveilige omstandigheden en dat aan een gemiddeld loon van slechts xxx." Iets in die zin. Als de werkomstandigheden bij de NMBS werkelijk zo slecht zijn, zullen de reizigers, zelf arbeiders en bedienden, hier zeker begrip voor kunnen opbrengen.

vlijmscherp 19 mei 2008 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3429169)
ze zouden eigenlijk nationaal moeten staken voor onbeperkte duur tot het land compleet plat ligt en de regering wordt gedwongen uit de EU en de WTO te stappen en alle liberaliseringsplannen op te bergen.

Ik wens de vakbondsmilitanten veel succes toe, schop dit land van egoïsten een geweten. Ik hoop dat de autowegen bomvol staan :cheer:

mobanee, heel die hysterie is mooi georchestreerd. veel mensen gaan carpoolen, pakken de bus ipv de trein, gaan thuiswerken of vinden andere alternatieven. uiteraard zal er een pak meer ambras zijn op de wegen, maar het land zal niet stilstaan.

precies of we hebben hier nog nooit een algemene staking van de treinen gehad. de vorige keren was er telkens ook zo'n massahysterie vooraf om nadien te moeten zeggen dat het in feite al bij al meeviel.

vlijmscherp 19 mei 2008 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke (Bericht 3429252)
In plaats van alles lam te leggen stel ik voor dat ze de mensen gratis laten reizen.
Ik denk dat ze daarmee ook niet opgezet zijn als drukkingsmiddel, maar dan heeft de man van de straat geen last van heel dat gedoe, integendeel.

de meeste treinreizigers hebben een abonnement, die hebben er dus niets aan.

Positiefke 19 mei 2008 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3433386)
de meeste treinreizigers hebben een abonnement, die hebben er dus niets aan.

En aan treinen die niet rijden hebben ze wél iets aan?

vlijmscherp 19 mei 2008 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke (Bericht 3433410)
En aan treinen die niet rijden hebben ze wél iets aan?

dan voelen ze (we in feite, ik neem ook elke dag de trein met een abonnement) wel de staking, een betaalstaking heeft totaal geen effect.

Johan217 19 mei 2008 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3433462)
dan voelen ze (we in feite, ik neem ook elke dag de trein met een abonnement) wel de staking, een betaalstaking heeft totaal geen effect.

En waarom zouden wij (ben ook treinanbonnee) het moeten voelen? Als je de treingebruikers een geweten wilt schoppen om ze voor je zaak te winnen, zoek je toch beter een manier om ze niet tegen je op te zetten.

vlijmscherp 19 mei 2008 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 3433539)
En waarom zouden wij (ben ook treinanbonnee) het moeten voelen? Als je de treingebruikers een geweten wilt schoppen om ze voor je zaak te winnen, zoek je toch beter een manier om ze niet tegen je op te zetten.

de treingebruiker is dan ook niet het doel, het doel van de staking is de top van de NMBS. en als ze wat minder inkomsten hebben, dan krijgen ze het wel van de overheid, dus je kan ze niet raken met een betaalstaking.

StevenNr1 19 mei 2008 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3428884)
een minimum aan dienstverlening

dat is al de dagelijkse praktijk en mede de reden waarom men dus staakt


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be