![]() |
UNIZO over gevolgen van de aangekondigde treinstaking
UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, is niet te spreken over de voor aanstaande dinsdag aangekondigde treinstaking georganiseerd door de spoorvakbonden. Voor de vele tienduizenden pendelaars en voor de bedrijven, berokkent dergelijke actie aanzienlijke economische schade en tast het vertrouwen van particulieren en bedrijven in het spoor danig aan, benadrukt de ondernemersorganisatie. Gezien de essentiële economische en maatschappelijke rol van de spoorwegen als door de belastingbetaler zwaar gefinancierde openbare dienst, wil UNIZO eindelijk een politieke beslissing over de noodzaak voor dit soort openbare diensten het stakingsrecht te beperken via een verzekerde dienstverlening voor de klanten.
Hoewel heel veel werkgevers en werknemers noodgedwongen het nodige zullen doen om alsnog op het werk te geraken en noodoplossingen te vinden, verwacht UNIZO behalve grote hinder voor het verkeer en voor het wegvervoer, veel miserie, verlies en schade voor de klanten van het spoor en voor de bedrijven. Niet alleen raken door dergelijke staking sommige medewerkers niet of erg moeilijk op het werk, bovendien raakt het autoverkeer nog meer in de war. Daardoor staan onder meer heel wat bouwondernemers op weg naar de werf met hun personeel nog langer in de files. Dat is ook het geval voor de sector van het wegtransport, handelsvertegenwoordigers enz.. Bovendien raakt de postbedeling, deels afhankelijk van het spoor, ontregeld. Ook dat is nadelig voor heel wat bedrijven. UNIZO betreurt het ontbreken van een beter sociaal klimaat in het spoorbedrijf “hoewel de vakbonden er heel dicht betrokken worden bij de bedrijfsvoering”. “Andermaal worden burgers en de bedrijven ten onrechte gebruikt als breekijzer en als gijzelaars.” UNIZO wil daarom voor belangrijke openbare diensten, zoals de spoorwegen, gefinancierd door de belastingbetaler, eindelijk een politiek debat gevolgd door beslissingen over de wijze waarop in dit soort diensten een staking wordt georganiseerd. Het stakingsrecht noemt UNIZO in een democratie een belangrijk recht, maar dat kan, volgens de ondernemersorganisatie, voor dit soort essentiële openbare diensten, niet absoluut zijn, gezien het stakingsrecht, zoals de spoorvakbonden het inzetten, een aantal rechten van de burgers op een basisdienstverlening in de weg staat. UNIZO roept de regering en alle politieke partijen op daarover dringend het debat , mede in het kader van de basismobiliteit te voeren en er de besluiten uit te trekken. Bron: politics.be |
Met alle begrip voor het stakingsrecht, maar gezien de economische schade waar de volledige gemeenschap voor opdraait zou er op z'n minst een minimum aan dienstverlening mogen zijn.
En het wordt tijd dat het monopolie van de NMBS wordt doorbroken. |
ze zouden eigenlijk nationaal moeten staken voor onbeperkte duur tot het land compleet plat ligt en de regering wordt gedwongen uit de EU en de WTO te stappen en alle liberaliseringsplannen op te bergen.
Ik wens de vakbondsmilitanten veel succes toe, schop dit land van egoïsten een geweten. Ik hoop dat de autowegen bomvol staan :cheer: |
In plaats van alles lam te leggen stel ik voor dat ze de mensen gratis laten reizen.
Ik denk dat ze daarmee ook niet opgezet zijn als drukkingsmiddel, maar dan heeft de man van de straat geen last van heel dat gedoe, integendeel. |
neen, dat voelt de politiek niet. De enige manier om iets af te dwingen is het grootkapitaal te raken waar het pijn doet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een communistische benadering is sowieso tot mislukken gedoemd wegens niet betaalbaar. Iemand moet uiteindelijk betalen, de ondernemende mens in de meeste gevallen. |
Citaat:
|
Citaat:
"Grootkapitaal" heeft helemaal geen last van stakingen in de gesubisidieerde diensten voor de gewone man... En zoals aangegeven in de thread,een "betaalstaking" zou veel beter zijn en echt hard aankomen daar waar het drukkingsmiddel moet aankomen,bij de directie waar er blijkbaar een ruzie mee is.het zou de directie mogelijk dwingen,om boekhoudkundige redenen een lock-out te proberen,waarmee meteen de tafels gedraaid zouden zijn :lol: Dinsdag bestrijden de vakbonden,vrees ik,hun klanten :-( "een minimale" dienst is bij de spoorwegen niet echt mogelijk,zodra er wat treintjes rijden gaan die overpropvol zitten(extra frustratie),en moet er bijna evenveel personeel opgetrommeld worden als bij volle dienst.... tijd voor een KLANT SYMPATHIEKE staking dus,vandaag moeten we jouw geld niet :-) |
Waar haalt UNIZO het lef vandaan om te spreken namens de zelfstandigen?! UNIZO is de verzameling van KMO bedrijfjes die graag wil opklimmen tot het VBO. Het would-be groot-kapitaal. Echte zelfstandigen vind je niet terug bij UNIZO.
Verder wens ik als zelfstandige én als treinreiziger de spoorbonden een geslaagde actie toe dinsdag! :thumbsup: |
Citaat:
Waarom geen andere, meer informatieve, acties voeren? Pamfletten uitdelen aan de reizigers, of de conducteur op de trein laten omroepen "U bevindt zich in de IR-trein met bestemming Oostende... Om deze trein te laten rijden moesten 20 arbeiders deze ochtend in regen en wind overuren kloppen, in onveilige omstandigheden en dat aan een gemiddeld loon van slechts xxx." Iets in die zin. Als de werkomstandigheden bij de NMBS werkelijk zo slecht zijn, zullen de reizigers, zelf arbeiders en bedienden, hier zeker begrip voor kunnen opbrengen. |
Citaat:
precies of we hebben hier nog nooit een algemene staking van de treinen gehad. de vorige keren was er telkens ook zo'n massahysterie vooraf om nadien te moeten zeggen dat het in feite al bij al meeviel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be