Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   In Vlaams-Brabant nu reeds meer aparte busbanen dan in de rest van Vlaanderen samen! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=105995)

Gun 17 mei 2008 15:17

In Vlaams-Brabant nu reeds meer aparte busbanen dan in de rest van Vlaanderen samen!
 
Aparte busbanen voor lege bussen

Aan de Ikea in Sint Pieters Leeuw vindt er sinds installatie van de busbanen elke dag een verkeeersinferno plaats.

Goed voor milieu, goed voor economie, goed voor de vrije tijd, ... :evil:



Citaat:

Lijst Dedecker Vlaams-Brabant deed naar aanleiding van een recente vraag voor aparte busrijstroken langs de Leuvense ring van vervoersmaatschappij de Lijn aan het Vlaams gewest, die hiervoor reeds de aanbesteding van een studie deed, een onderzoek naar de huidige locaties van exclusieve busbanen in Vlaanderen.

In Vlaams-Brabant zijn er vandaag reeds 27 locaties op de gewestwegen waar er aparte rijstroken voor bussen zijn, meer bepaald langs toegangswegen in Vilvoorde (N1), Zemst (N1), Diest (N2 – R26), Kortenberg (N2), Asse (N8 – N9), Kampenhout (N21 – N26), Halle (N6), Overijse (N4 – E411), Zaventem (N2), Drogenbos (N 261) en Zellik (N9).

Nergens makelijker dan in Vlaams-Brabant krijgt de Lijn haar goesting voor deze aparte busbanen ten koste van het andere wegverkeer.

Een vergelijking met andere provincies leert ons dat er in Antwerpen (7 locaties), Limburg (9 locaties waarvan 7 in Hasselt), Oost-Vlaanderen (3 locaties) en West-Vlaanderen (6 locaties) zijn.

In Vlaams-Brabant zijn er dus nu reeds meer exclusieve rijstroken voor bussen dan in de rest van de andere Vlaamse provincies samen. LDD Vlaams-Brabant is dan ook radicaal tegen dit nieuw verkeersfenomeen, omdat de aanleg van deze aparte rijstroken ten koste van het andere wegverkeer, een bijkomende rechtstreekse aanleiding is voor de dagelijkse files.

In een tijd dat we met zijn allen bijna stil staan is deze aanpak van de mobiliteit in Vlaams-Brabant dan ook ronduit absurd en een regelrechte schande, aldus Vlaams-Brabants LDD politicus Peter Reekmans. Zeker als je weet dat er voor elke rijstrook op een gewestweg waar er per uur 1100 voertuigen kunnen passeren, er om de 3 minuten een volle bus zou moeten passeren om dezelfde vervoerscapaciteit te behalen.

Hoelang moeten wij nog pikken dat we elke dag stil staan in het verkeer als sommige beleidsmakers met dit soort van voorstellen net files zelf creëren.

LDD fractieleider Jurgen Verstrepen zal in het Vlaams Parlement voorstellen neerleggen om deze absurditeiten van het huidig verkeersbeleid te stoppen. Ook wil LDD een eind maken aan de lange reeksen van dure studies die deze socialistische aanpak van het verkeersbeleid moeten rechtvaardigen.

Bertie 17 mei 2008 16:07

Onzin - dit is gewoon gezeik

Stap uit de auto en stap in de "lege" bus dan!

Das namelijk de bedoeling.

maarte 17 mei 2008 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 3429677)
Onzin - dit is gewoon gezeik

Stap uit de auto en stap in de "lege" bus dan!

Das namelijk de bedoeling.

owkee laten we allemaal het collectieve vervoer aaangeboden door een overheidsbedrijf gebruiken, mobiliteit en logistiek zijn voor ons vlamingen nu eenmaal ni zo belangrijk:lol:

De schoofzak 17 mei 2008 18:20

Ten eerste is het heel oneerlijk en bedrieglijk vanwege de partij van de brulkikker om de zaken voor te stellen zoals hierboven.
Want in dat plaatje moet je ook de trams meetellen. Die hebben vaak een eigen bedding, en zelfs een spesiaal statuut, vb. wat voorrang betreft.

Ten tweede, stellen ze niks van alternatief voor. Bijvoorbeeld in hun vizie: de bussen van het openbaar vervoer staan mee in de file tussen al de gewone auto's. Wat is daar het nut van???? Kan je ze beter afschaffen, want je zou goed gek moeten zijn om nog de bus te nemen.

Ten derde: draait of keert het, maar er is in onze steden en gemeenten teveel autoverkeer om het nog te kunnen doen zonder file. Wil je de zaken leefbaar houden, dan moeten er wel maatregelen komen die ergens pijn doen. Soms zien we ("we", de gewone mens, de iets minder vooruitziende mens, ook ikzelf en gij) het nut van sommige dingen niet in. Hoe werd er niet gereuteld toen de steden autovrije sentra begonnen in te voeren. Hoe reutelt men nu nog niet in elke boerengemeente, waar ook reeds tijdens spitsuren files zijn, als men iets invoert zoals een enkel richting, of betalend parkeren ..???

De LDD heeft goede kanten, o.a. hun republikeins karakter, o.a. hun zweepslagfunktie in de pollentiek, ... maar owee als ze er in zouden lukken om de openVLD te overtreffen als liberale partij ... (hetgeen er wel eens in zou kunnen zitten), dan krijgen we pas kiekens als ministers ....

maarte 17 mei 2008 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3429944)
Ten eerste is het heel oneerlijk en bedrieglijk vanwege de partij van de brulkikker om de zaken voor te stellen zoals hierboven.
Want in dat plaatje moet je ook de trams meetellen. Die hebben vaak een eigen bedding, en zelfs een spesiaal statuut, vb. wat voorrang betreft.

1.Het gaat hier wel degelijk over Busbanen en niet over tramsporen

Citaat:

Ten tweede, stellen ze niks van alternatief voor. Bijvoorbeeld in hun vizie: de bussen van het openbaar vervoer staan mee in de file tussen al de gewone auto's. Wat is daar het nut van???? Kan je ze beter afschaffen, want je zou goed gek moeten zijn om nog de bus te nemen.
2.Het alternatief is geen busbanen zoals op zoveel wegen en ja de bussen zullen dan ook moeten aanschuiven zoals op tal van andere wegen en zoals dat altijd al het geval is geweest. Het is trouwens raar dat groenen en socialisten voor meer openbaar vervoer zijn terwijl dat toch wel een zeer inefficiënte en vervuilende vorm van mobiliteit is.

Citaat:

Ten derde: draait of keert het, maar er is in onze steden en gemeenten teveel autoverkeer om het nog te kunnen doen zonder file. Wil je de zaken leefbaar houden, dan moeten er wel maatregelen komen die ergens pijn doen. Soms zien we ("we", de gewone mens, de iets minder vooruitziende mens, ook ikzelf en gij) het nut van sommige dingen niet in. Hoe werd er niet gereuteld toen de steden autovrije sentra begonnen in te voeren. Hoe reutelt men nu nog niet in elke boerengemeente, waar ook reeds tijdens spitsuren files zijn, als men iets invoert zoals een enkel richting, of betalend parkeren ..???
Dus maken we maar busbanen bij die extra files creeëren en bestaande files extra lang maken. Niemand heeft trouwens beweert dat het mobiliteitsprobleem makkelijk op te lossen zou zijn. Het is al goed dat men doorheeft dat er een probleem is nu nog met de juiste maatregelen afkomen.

Citaat:

De LDD heeft goede kanten, o.a. hun republikeins karakter, o.a. hun zweepslagfunktie in de pollentiek, ... maar owee als ze er in zouden lukken om de openVLD te overtreffen als liberale partij ... (hetgeen er wel eens in zou kunnen zitten), dan krijgen we pas kiekens als ministers ....
De VLD is allang geen liberale partij meer.

toccata 17 mei 2008 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3430070)

2.Het alternatief is geen busbanen zoals op zoveel wegen en ja de bussen zullen dan ook moeten aanschuiven zoals op tal van andere wegen en zoals dat altijd al het geval is geweest. Het is trouwens raar dat groenen en socialisten voor meer openbaar vervoer zijn terwijl dat toch wel een zeer inefficiënte en vervuilende vorm van mobiliteit is.

En waar is bewezen dat dat inefficient is? de bussen die ik neem (en het zijn er heel wat) zijn altijd nogal vol, zo vol dat ik zelfs pleit voor méér openbaar vervoer.
Het is net goed dat bussen niet in de file staan, de tijdwinst is een incentive om het openbaar vervoer te nemen

kelt 18 mei 2008 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3429944)
Ten eerste is het heel oneerlijk en bedrieglijk vanwege de partij van de brulkikker om de zaken voor te stellen zoals hierboven.
Want in dat plaatje moet je ook de trams meetellen. Die hebben vaak een eigen bedding, en zelfs een spesiaal statuut, vb. wat voorrang betreft.

Ten tweede, stellen ze niks van alternatief voor. Bijvoorbeeld in hun vizie: de bussen van het openbaar vervoer staan mee in de file tussen al de gewone auto's. Wat is daar het nut van???? Kan je ze beter afschaffen, want je zou goed gek moeten zijn om nog de bus te nemen.

Ten derde: draait of keert het, maar er is in onze steden en gemeenten teveel autoverkeer om het nog te kunnen doen zonder file. Wil je de zaken leefbaar houden, dan moeten er wel maatregelen komen die ergens pijn doen. Soms zien we ("we", de gewone mens, de iets minder vooruitziende mens, ook ikzelf en gij) het nut van sommige dingen niet in. Hoe werd er niet gereuteld toen de steden autovrije sentra begonnen in te voeren. Hoe reutelt men nu nog niet in elke boerengemeente, waar ook reeds tijdens spitsuren files zijn, als men iets invoert zoals een enkel richting, of betalend parkeren ..???

De LDD heeft goede kanten, o.a. hun republikeins karakter, o.a. hun zweepslagfunktie in de pollentiek, ... maar owee als ze er in zouden lukken om de openVLD te overtreffen als liberale partij ... (hetgeen er wel eens in zou kunnen zitten), dan krijgen we pas kiekens als ministers ....


idd

Sfax 18 mei 2008 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3430141)
En waar is bewezen dat dat inefficient is? de bussen die ik neem (en het zijn er heel wat) zijn altijd nogal vol, zo vol dat ik zelfs pleit voor méér openbaar vervoer.
Het is net goed dat bussen niet in de file staan, de tijdwinst is een incentive om het openbaar vervoer te nemen

Dus mensen voor wie de diensten van het openbaar vervoer inefficiënt en onvoldoende zijn, moeten maar afgestraft worden?

Sfax 18 mei 2008 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3430141)
En waar is bewezen dat dat inefficient is? de bussen die ik neem (en het zijn er heel wat) zijn altijd nogal vol, zo vol dat ik zelfs pleit voor méér openbaar vervoer.
Het is net goed dat bussen niet in de file staan, de tijdwinst is een incentive om het openbaar vervoer te nemen

Dus mensen voor wie de diensten van het openbaar vervoer inefficiënt en onvoldoende zijn, moeten maar afgestraft worden?

maarte 18 mei 2008 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3430141)
En waar is bewezen dat dat inefficient is? de bussen die ik neem (en het zijn er heel wat) zijn altijd nogal vol, zo vol dat ik zelfs pleit voor méér openbaar vervoer.
Het is net goed dat bussen niet in de file staan, de tijdwinst is een incentive om het openbaar vervoer te nemen

Daar zijn al studies over gebeurt hoor onder meer door professor Vereeck en het steunpunt voor verkeersveiligheid.De Bussen van de lijn kunnen alleen maar concurreren met de auto in en tussen dichtbevolkte steden. En dat bussen zeer milieuvervuilend zijn dat is ook al langer gekend. Alles bij elkaar genomen is de lijn geen alternatief voor de auto tenzij je zoals in de huidige situatie er massa's geld tegenaan gooit.
De auto is gewoon een veel mobieler vervoersmiddel en bespaart moeite en tijd uit en time is money.
Ik zou pleiten om meer onderzoek te doen naar autverkeer om zo naar de toekomst toe de huidige wagens milieuvriendelijker en compacter te maken.

maarte 18 mei 2008 11:59

http://forum.politics.be/showthread.php?t=46147
hier hebben we het ook over mobiliteit gehad


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be