Steenuil |
18 maart 2004 10:43 |
[quote="Jeroen Vanden Berghe"]
Citaat:
Wonen en leven in de stad is geen evidentie. Toch zien we dat meer en meer mensen in de stad komen wonen. Dat die stijgingen niet alleen te maken hebben met allochtonen, is ook al bewezen.
|
Akkoord
Citaat:
Anderzijds moet er op het vlak van stedenbeleid nog heel wat gebeuren in Vlaanderen. Binnenkort spreken we trouwens niet meer van steden, maar van een totaal verstedelijkt Vlaanderen.
|
Ik hoop dat er ook nog dorpen kunnen blijven bestaan.
Citaat:
- stadsbewoners moeten pro-actief betrokken worden bij het beleid van de stad
|
Gebeurd dat nu ook al niet met infovergaderingen, bewonersgroepen, verkiezingen, ... Probleem is trouwens dat je met die inspraakrondes steeds hetzelfde kringetje bereikt. Maar in sommige gevallen mag er inderdaad meer inspraak.
Citaat:
- alle vormen van overlast moeten kordaat worden aangepakt (sluikstorten, geluids- en geuroverlast, ...)
|
Wie kan er tegen dit voorstel zijn? De algemeenheid ligt natuurlijk wel in de term 'kordaat'. Wat is dat?
Citaat:
- de stedelijke economische activiteiten moeten zich richten op kennisintensieve activiteiten
|
versta ik het goed dat je de winkels buiten de stad wil?
Citaat:
- de steden moeten zodanig worden ingericht dat het aangenaam wonen is (pleintjes, groen, onderhouden straten en voetpaden, ...)
|
Weeral: wie kan hier tegen zijn. Maar gebeurd dat nu ook al niet.
Citaat:
- de mobiliteit moet verzekerd worden (voldoende parkeerplaatsen voor stadsbewoners, ...)
|
Akkoord. Een heel belangrijk aspect van die mobiliteit is openbaar vervoer. Hoe meer en beter openbaar vervoer, hoe minder parkeerproblemen voor de bewoners die een auto hebben.
Citaat:
- de KI's moeten worden aangepast zodat het weer mogelijk is een huis te kopen
|
100% akkoord
Citaat:
- allochtonen moeten evenwichtig worden gespreid over de stad (geen ghetto's, geen concentratiescholen); er moet geld naar verplichte inburgeringscursussen gaan; integratie ontstaar door wederzijds respect
|
Hier zit je met een probleem: ga je verplicht iedereen laten verhuizen om een evenwichtiger mix te krijgen. Let wel; in theorie ben ik het met je eens. Maar de praktijk? En wat die verplichte 'inburgeringscursussen' betreft: dat woord kan veel inhouden. Als het inhoud: verplicht de taal leren en een intensieve cursus maatschappijkennis, dan ben ik akkoord.
Citaat:
- het lokale handelsapparaat moet alle kansen krijgen (dus geen grootschalige shoppingcenters in de rand)
|
Dus u wil zoveel mogelijk winkels in de stad (zie boven). Hier ben ik het trouwens zeker met je eens.
Citaat:
- de veiligheid in elke stadsbuurt moet gegarandeerd zijn (meer wijkagenten)
|
Absoluut akkoord.
En nu wacht ik op een antwoord van Annemans of een andere Blokker.
|