![]() |
Staking treinverkeer van dinsdag 20.05.08
Waar zijn de vakbonden?
Waar bljift de uitleg? In de zevende dag kon men horen dat de staking intentie gedreven is doos de basis. Is het dan niet logisch dat de vakbonden die de basis vertegenwoordigd uitleg komen geven op televisie. Nu zal dinsdag het breed publiek weeral de schuld geven aan de arbeiders en het verder een “gijzeling” noemen. Is er dan niemand meer in dit land die doet wat hij moet doen omdat hij daarvoor betaald wordt. Waarom betalen wij de vakbonden anders? Dit zal opnieuw een gevaarlijk precedent worden voor het stakingsrecht, begrijpen die dan niet dat wanneer de basis er achter vraagt er iets niet goed zit. In de zevende dag had men het over pestmaatregels. Ondertussen legt de raad van bestuur een loonsverhoging op, en dit bij de tweede opeenvolgende minister. De voorganger van Inge Vervotte had het ook al geweigerd. Het idee van de NMBS autonoom te maken komt van Johan Vande Lanotte. Weeral een schitterend gedacht. Wij dragen daar nu de gevolgen van al deze “autonomie”. -Autonome gemeentebedrijven -Lokale autonomie. -Autonome NMBS Het ganse bekleed met talrijke politieke benoemingen. De minister die zo goed als niets meer te zeggen heeft kan nu alleen maar ontslaan. En wie komt er in de plaats is ook een goede vraag? |
Het is inderdaad een belachelijke staking... :-P
|
Citaat:
|
Citaat:
:roll: ;-) |
Citaat:
Stakingsrecht is nu eenmaal bedacht toen er nog geen dienstverlenende bedrijven waren. |
Of ze nu staken of niet, qua dienstverlening trekt de NMBS toch op niks.
|
Citaat:
|
Ge hadt vorig weekend eens naar de zee moeten gaan en de trein Knokke-Blankenberge nemen. In Brussel-Zuid 10 minuten langer stilgestaan door een probleem met de tractie.
Dan in Brugge moest iedereen die naar Knokke wilde van de trein en werd op een boemeldingske gepropt. Een halflege trein reed verder naar Blankenberge. Normaal splitst de trein in Brugge. De conducteur riep eerst het ene scenario af, dan het eigenlijke en dan opnieuw het definitieve. Wél deed de brave man dat in Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans. Verder zie ik me regelmatig geconfronteerd met treinen met een overaanbod aan eerste klasse. En beroepshalve is het bijzonder frustrerend dat de laatste stoptrein tussen Leuven en Brussel om 22u is. Ik overdrijf het wellicht allemaal, maar de NMBS werkt gewoon constant op mijn zenuwen. |
Citaat:
|
Citaat:
Er worden geen honderduizenden onschuldige reizigers gegijzeld, meer zelfs er wordt zelfs geen enkele - schuldige of onschuldige - reiziger gegijzeld. Hoe komt U daar nu toch bij? Er wordt gestaakt. |
Citaat:
De opsplitsing in drie delen (een maatregel om de spoormarkt te liberaliseren) waardoor je nu quasi drie bedrijven hebt heeft de zaken er ook niet makkelijker op gemaakt. Nu dat zijn dingen die door dezelfde politiekers wordt beslist die vandaag de NMBS aanvallen. Bij de NMBS was er niemand vragende partij om de zaken complexer te maken. |
Citaat:
de dienstverlening daalt niet, er is er namelijk nooit een geweest. Wat is volgens u de goede oude tijd? Voor de klant wel te verstaan. Dank u |
Citaat:
In Zaventem werden enige tijd geleden ook geen 26.000 - schuldige of onschuldige - reizigers gegijzeld door een veertigtal veiligheidsmensen... voor dubbele maaltijdcheques naar het schijnt... Hoe kwam men er toch bij? Er werd gestaakt...;-) |
Citaat:
aja |
Citaat:
|
Hoeveel vakantie-en ziektedagen krijgt een 'werk'nemer bij de NMBS eigenlijk? Hebben die mensen het echt zo slecht of zijn ze gewoon rotverwend? En de vakbondsleiding en dat levend lijk Vervotte zouden de hele dag verplicht in de file moeten staan met open vensters.
|
24-urenstaking bij het spoor op 20 mei
ACOD-spoor en ACV-transcom hebben een nieuwe stakingsaanzegging ingediend voor een 24-uren actie. De staking begint op maandagavond 19 mei 22u en duurt tot dinsdagavond 20 mei 22u. Ook de liberale vakbond en OVS staken mee. Deze 24-urenstaking is de eerste stap in een actieplan dat zal duren tot er een akkoord komt. Terecht want het nieuwe ontwerpakkoord verschilt nauwelijks van het voorstel dat heeft geleid tot de stakingsaanzegging van 30 april. Artikel vanop libreparcours.blogspot.com Op de verschillende militanten- en ledenvergaderingen die de voorbije week door de vakbonden werden georganiseerd, werd het ontwerp quasi unaniem verworpen. De belangrijkste punten, zoals het uitbreiden van de taken van de treinbestuurders (zij zullen bijvoorbeeld voortaan zelf hun locomotief moeten koppelen en ontkoppelen), de mogelijkheid van een 11-uren dienst in het internationaal goederenverkeer, de aanpassing van de overgangstijden bij het rijdend personeel, het beperken van het aantal vrij te kiezen verlofdagen door invoering van collectief verlof, de herziening van het reglement over de glijdende uren en een grondige herziening van de selectie- en bevorderingsproeven, blijven op de agenda staan. De afschaffing van de recupereerbare overuren is nu weliswaar beperkt tot een gedeelte van rang 3 maar blijft uiteraard in die groep (voornamelijk universitairen) voor groot ongenoegen zorgen. Ook leeft de terechte vrees dat deze maatregel later toch nog zal uitgebreid worden naar de andere rangen. Om dit alles te compenseren is de directie bereid tot een baremaherziening van 320 euro bruto per jaar. Doordat de looptijd van het akkoord opnieuw is teruggebracht tot 2 jaar bedraagt de totale baremaherziening nu 640 euro, terwijl in de vorige versie nog sprake was van 750 euro. Samen met een aantal premieverhogingen voor o.a. nacht- en zaterdagwerk bedraagt het budget voor de loonsverhoging volgens de directie 40 miljoen euro per jaar. In de vorige versie, die over 3 jaar liep, was dat nog 51 miljoen euro. Niets garandeert echter dat de werknemers na 2 jaar nog een 2e loonsverhoging zullen kunnen bekomen. Met andere woorden, met dit gewijzigd akkoord slepen ze nog minder uit de brand dan in de eerste versie. In het licht van een reeds gerealiseerde productiviteitsstijging van 32% t.o.v. 2002 en met de stijgende prijzen voor basisproducten is dat ruim onvoldoende en allerminst een “forse” loonsverhoging, zoals sommige journalisten dit noemen. Bovendien wil deze regering tegen 2012 een toename van het reizigersverkeer met 25% t.o.v. 2006. In eerste instantie moet dit gebeuren zonder personeelsuitbreiding want het sociaal akkoord legt het gemiddeld effectief vast op 37000 voltijds equivalenten, of ca. 38000 werknemers. Ter vergelijking, in 2007 bedroeg het gemiddeld effectief 36702 voltijds equivalenten. Samengevat: de productiviteit wordt alsmaar meer opgedreven en de winst neemt toe maar het personeel moet ervoor opdraaien. Het enige antwoord daarop is overgaan tot actie. |
Driewerf, heb je cijfers over die winst die in 2007 door de NMBS werd geboekt? En hoeveel schulden?
|
Ze zouden beter bedrijven de bevoegdheid geven om stakend personeel af te danken zonder verdere verplichtingen.
|
Citaat:
Citaat:
Op voorwaarde dat alles zo schitterend blijft gaan als vandaag natuurlijk. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be