![]() |
UNIZO: NMBS ontvangt morgen tot 2,4 miljoen € abonnementsgeld: aanwenden voor mobilit
De treinstaking morgen kost reizigers en werkgevers, alleen al aan nutteloze treinkaarten, tussen de 1.410.000 en 2.395.000 €. Dat berekende UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, onder meer aan de hand van het jaarverslag van de NMBS van 2006. De NMBS liet weten aan de gedupeerde treinreizigers bij wijze van excuus een sorrypas te bezorgen. Volgens UNIZO volstaat dat evenwel niet onder meer omdat het grootste deel van de abonnementen van pendelaars geheel of deels door de werkgevers wordt betaald. Daarom vraagt de ondernemersorganisatie de NMBS deze inkomsten te storten in een mobiliteitsfonds dat pilootprojecten financiert. UNIZO denkt aan projecten rond de optimalisering van mobiliteitsstromen en de haalbaarheid bij ons van bestaande best practices in het buitenland. UNIZO-topman Karel Van Eetvelt: “De abonnementen zijn betaald maar de dienst die ertegenover staat, zal niet geleverd worden. De NMBS heeft dus geen recht op dit geld. Beter dan het terug te storten aan werkgevers en werknemers, gebruiken we het om te onderzoeken hoe we de mobiliteit in de toekomst kunnen verbeteren”. Daarnaast blijft UNIZO bij minister Vervotte aandringen op een gegarandeerde minimumdienstverlening, “want die is blijkbaar wel mogelijk in andere Europese landen”.
64% van de 187,5 miljoen treinreizigers in 2006 deed dat met een abonnement. De gemiddelde woon-werkafstand van die 120 miljoen reizigers met een abonnement was 20 �* 45km. Een treinkaart voor een woon-werkverplaatsing van 20km kost vandaag 676,5€, 45km kost 1.150€. Rekening houdend met 240 werkdagen per jaar betekent dit een totaal verlies van 1.410.000€ tot 2.395.000€. Voor de volledige berekening, klik hier. UNIZO vraagt deze inkomsten aan te wenden voor mobiliteitspilootprojecten. Dat is volgens UNIZO meer aangewezen dan het terug te storten aan de gedupeerden, werknemers en werkgevers, “want per werknemer gaat het om relatief kleine bedragen”. In die pilootprojecten zouden buitenlandse best practices onderzocht worden op hun haalbaarheid in ons land. UNIZO verwijst onder meer naar de treintaxi’s in Nederland. Die brengen werknemers goedkoop naar het dichtste treinstation en bieden zo een alternatief voor de klassieke autorit naar en van het werk. Uit studies (onder meer Rail meets Road 2006) blijken problemen voor en na transport een van de belangrijkste redenen waarom mensen geen gebruik maken van de trein (47%). Een groot deel van hen (tot 23%) overweegt om wel de trein te nemen indien er een gevoelige verbetering merkbaar zou zijn. UNIZO herhaalt tot slot haar vraag aan minister Vervotte voor een gegarandeerde basisdienstverlening bij spoorstakingen. De organisatie verwijst naar andere Europese landen waar dat wel mogelijk blijkt. Karel Van Eetvelt: “Gezien de essentiële economische en maatschappelijke rol van de spoorwegen als door de belastingbetaler zwaar gefinancierde openbare dienst, moet de politiek haar verantwoordelijkheid nemen: het stakingsrecht beperken via een verzekerde dienstverlening voor de klanten.” Bron: politics.be |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be