![]() |
LDD: Alleen privatisering en regionalisering NMBS kan huidig misbruik voorkomen. (L
Persbericht 20 mei 2008, De schade die de treinstaking van vandaag veroorzaakt wordt op 40 miljoen euro geschat. 40 miljoen euro bovenop de 2,5 miljard euro die de bevolking en de bedrijven jaarlijks mogen ophoesten om een machtsbastion van vakbonden en politieke apparatchiks hun goesting te laten doen. Voor LDD is de maat daarmee vol. Het parlement moet werk maken van de privatisering van het openbaar vervoer, en kan daarbij best beginnen bij de NMBS.
Diepere oorzaak aanpakken. Jean-Marie Dedecker: “De hele discussie die nu woedt rond de minimale dienstverlening wordt een achterhoedegevecht wanneer de dieperliggende oorzaak van het wangedrag en de arrogantie van zowel de vakbonden als van de leiding van de NMBS verdwijnt. Door het staatsmonopolie zijn overheid en vakbonden in de NMBS volledig vervlochten met elkaar. Door het monopolie kan niemand de spoorwegen echt controleren of onder druk zetten, en blijven alleen de reizigers en de belastingbetaler als onnozele slachtoffers achter. Wij hebben nu toch al voorbeelden genoeg om te weten dat elke monopolie tot misbruik leidt? Het was zo voor de telefonie en de media, het is nog zo voor de energie en voor het openbaar vervoer. Het collectivisme dateert van de 20ste eeuw, niet van deze tijd!” Een programmapunt van LDD Lijst Dedecker heeft op haar congres een duidelijk standpunt ingenomen voor de spoorwegen. In de resolutie nummer 20 staat “Openbaar vervoer moet gemeenschappelijk vervoer worden, bestuurd door privébedrijven. Het moet efficiënt en betaalbaar zijn.” Jean-Marie Dedecker vindt dat het daarom hoogtijd om de heilige koe van het NMBS-monopolie aan te pakken. “En samen met de privatisering kan ook de regionalisering van de uitbating van het spoor worden uitgevoerd. Want de miserie bij de spoorbonden heeft ook veel te maken met een misgegroeide arbeidscultuur, waarbij niemand nog verantwoordelijk is, en de paraplu altijd naar de overheid wordt opgestoken. Geef een private Vlaamse spoorwegmaatschappij de kans, en het Vlaamse spoorwegennet zou nogal snel op niveau staan. ” Bron: politics.be |
Als de jean-marie graag heeft dat de vakbonden het land een week lang plat leggen moet hij vooral voortdoen.
Elke poging om de spoorwegen te privatiseren moet hard aangepakt worden. Desnoods door regering én ldd weg te staken. |
Regionaliseren? Aparte organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitbating van het spoor in Brussel, Vlaanderen en Wallonië? 8O
Ben ik de enige die denkt dat dat zou mislopen? :? |
Citaat:
waarom zou dat per se moeten mislopen ? nog nooit de trein naar Amsterdam of Parijs gepakt ? of hebben ze u mss laten uitstappen aan de grens ? |
Privatisering lost een misgegroeide cultuur niet op. De essentie is dat de spoorwegen gedepolitiseerd worden en de PS met zijn 'personeelsbeleid' wordt buitengezet.
Privatisering zal onvermijdelijk leiden tot inkrimping van het aanbod (uiteindelijk zijn de assen Oostende-Gent-Brussel-Leuven-Limburg (Hasselt - Genk) - Luik en verder en de ABC-as rendabel, de rest is hoog twijfelachtig). In veel gevallen worden de spoorwegen ook opgedeeld in regies: infrastructuur, personenvervoer en goederenvervoer. Het is maar de vraag wie dat eerste zal willen overnemen omdat daar alleen maar kosten aan verbonden zijn. Maar dat de NMBS eens zal moeten leren denken als een marktspeler en niet als een overheidsbedrijf waar de vakbonden als het hen past de boel stilleggen is logisch. Maar privatisering? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Twee redenen om tegen privatisering te zijn:
- Engeland - Ik heb een abonnementskaart van de NMBS geldig voor alle lijnen over het ganse land. Ik heb geen goesting een tweede en een derde te moeten aanschaffen omdat er lijnen zijn die door een ander bedrijf worden uitgebaat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Pelgrim heeft het over zijn abonnement, niet over het netwerk. Zo mallotig als in 'Bye Bye Belgium', waar treinen moeten stoppen aan de grens, moet het nu ook weer niet worden hé. Ik krijg de indruk dat de Belgicisten - waar ik je dan wel niet zal bijrekenen - graag de idee van de komst van een Berlijnse muur tussen Vlaanderen en Wallonië bij Vlaamse onafhankelijkheid voor waar verkopen terwijl we dat niet doen tussen alle andere buurlanden. Volledig idioot gewoon. |
Citaat:
Trouwens, twee republieken kunnen evengoed een gezamenlijk treinnet uitbaten, voor mij is de regionalisering van de nmbs absoluut geen prioriteit. De strijd tegen de privatisering en de strijd voor Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid wel. |
Waarom dan geen Europees abonnement?
|
omdat er teveel staten zijn met geprivatiseerde vervoersmaatschappijen, dat is praktisch niet mogelijk. Een Europees 'abonnement' kan pas als elke lidstaat de spoorwegen nationaliseert, dan kan er gewerkt worden aan een europese samenwerking.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar wat weet jij daar nu van. :) |
Hoe kun je nu ijveren om iets te privatiseren en tegelijk te regionaliseren? Hoe doe je dat? Hoe verantwoord je dat? Hoe verkoop je dat dan?
|
Citaat:
Het zijn politici! |
Daar zijn de privatiserings-extremisten weer.
Geen privatisering van de NMBS + nationalisering van de nutssectoren als tegeneis. Hoe lang gaat men die extremistische vetkwab Dedecker nog in de media laten? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be