Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   LDD: Alleen privatisering en regionalisering NMBS kan huidig misbruik voorkomen. (L (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106152)

Politics.be 21 mei 2008 10:30

LDD: Alleen privatisering en regionalisering NMBS kan huidig misbruik voorkomen. (L
 
Persbericht 20 mei 2008, De schade die de treinstaking van vandaag veroorzaakt wordt op 40 miljoen euro geschat. 40 miljoen euro bovenop de 2,5 miljard euro die de bevolking en de bedrijven jaarlijks mogen ophoesten om een machtsbastion van vakbonden en politieke apparatchiks hun goesting te laten doen. Voor LDD is de maat daarmee vol. Het parlement moet werk maken van de privatisering van het openbaar vervoer, en kan daarbij best beginnen bij de NMBS.


Diepere oorzaak aanpakken.

Jean-Marie Dedecker: “De hele discussie die nu woedt rond de minimale dienstverlening wordt een achterhoedegevecht wanneer de dieperliggende oorzaak van het wangedrag en de arrogantie van zowel de vakbonden als van de leiding van de NMBS verdwijnt. Door het staatsmonopolie zijn overheid en vakbonden in de NMBS volledig vervlochten met elkaar. Door het monopolie kan niemand de spoorwegen echt controleren of onder druk zetten, en blijven alleen de reizigers en de belastingbetaler als onnozele slachtoffers achter. Wij hebben nu toch al voorbeelden genoeg om te weten dat elke monopolie tot misbruik leidt? Het was zo voor de telefonie en de media, het is nog zo voor de energie en voor het openbaar vervoer. Het collectivisme dateert van de 20ste eeuw, niet van deze tijd!”

Een programmapunt van LDD

Lijst Dedecker heeft op haar congres een duidelijk standpunt ingenomen voor de spoorwegen. In de resolutie nummer 20 staat “Openbaar vervoer moet gemeenschappelijk vervoer worden, bestuurd door privébedrijven. Het moet efficiënt en betaalbaar zijn.”

Jean-Marie Dedecker vindt dat het daarom hoogtijd om de heilige koe van het NMBS-monopolie aan te pakken. “En samen met de privatisering kan ook de regionalisering van de uitbating van het spoor worden uitgevoerd. Want de miserie bij de spoorbonden heeft ook veel te maken met een misgegroeide arbeidscultuur, waarbij niemand nog verantwoordelijk is, en de paraplu altijd naar de overheid wordt opgestoken. Geef een private Vlaamse spoorwegmaatschappij de kans, en het Vlaamse spoorwegennet zou nogal snel op niveau staan. ”

Bron: politics.be

Pelgrim 21 mei 2008 14:56

Als de jean-marie graag heeft dat de vakbonden het land een week lang plat leggen moet hij vooral voortdoen.
Elke poging om de spoorwegen te privatiseren moet hard aangepakt worden. Desnoods door regering én ldd weg te staken.

Geert C 21 mei 2008 15:02

Regionaliseren? Aparte organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitbating van het spoor in Brussel, Vlaanderen en Wallonië? 8O

Ben ik de enige die denkt dat dat zou mislopen? :?

Anna List 21 mei 2008 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3439856)
Regionaliseren? Aparte organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitbating van het spoor in Brussel, Vlaanderen en Wallonië? 8O

Ben ik de enige die denkt dat dat zou mislopen? :?


waarom zou dat per se moeten mislopen ?

nog nooit de trein naar Amsterdam of Parijs gepakt ? of hebben ze u mss laten uitstappen aan de grens ?

De Garde 21 mei 2008 15:09

Privatisering lost een misgegroeide cultuur niet op. De essentie is dat de spoorwegen gedepolitiseerd worden en de PS met zijn 'personeelsbeleid' wordt buitengezet.

Privatisering zal onvermijdelijk leiden tot inkrimping van het aanbod (uiteindelijk zijn de assen Oostende-Gent-Brussel-Leuven-Limburg (Hasselt - Genk) - Luik en verder en de ABC-as rendabel, de rest is hoog twijfelachtig). In veel gevallen worden de spoorwegen ook opgedeeld in regies: infrastructuur, personenvervoer en goederenvervoer. Het is maar de vraag wie dat eerste zal willen overnemen omdat daar alleen maar kosten aan verbonden zijn.

Maar dat de NMBS eens zal moeten leren denken als een marktspeler en niet als een overheidsbedrijf waar de vakbonden als het hen past de boel stilleggen is logisch. Maar privatisering?

De Garde 21 mei 2008 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3439856)
Regionaliseren? Aparte organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitbating van het spoor in Brussel, Vlaanderen en Wallonië? 8O

Ben ik de enige die denkt dat dat zou mislopen? :?

Blijkbaar (voorlopig) wel. Zolang er een universele afspraak bestaat over spoorbreedtes (wat indertijd de reden was voor de nationalisering van het spoor, samen met de militaire bewegingen) en de 'internationale' lijnen op elkaar worden afgesteld, wat is het probleem?

Geert C 21 mei 2008 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3439865)
waarom zou dat per se moeten mislopen ?

Omdat ons spoorwegennet daar niet op afgestemd is. Alles is afgestemd op Brussel, en om dan in Brussel, Vlaanderen en Wallonië aparte structuren op te zetten voor de uitbating van het spoor lijkt me niet alleen onpraktisch en inefficiënt, maar ook erg geldverslindend.

Pelgrim 21 mei 2008 15:55

Twee redenen om tegen privatisering te zijn:

- Engeland
- Ik heb een abonnementskaart van de NMBS geldig voor alle lijnen over het ganse land. Ik heb geen goesting een tweede en een derde te moeten aanschaffen omdat er lijnen zijn die door een ander bedrijf worden uitgebaat.

De Garde 21 mei 2008 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3440017)
Twee redenen om tegen privatisering te zijn:

- Engeland
- Ik heb een abonnementskaart van de NMBS geldig voor alle lijnen over het ganse land. Ik heb geen goesting een tweede en een derde te moeten aanschaffen omdat er lijnen zijn die door een ander bedrijf worden uitgebaat.

Dat tweede is ook een pleidooi tegen een regionalisering. Beetje jammer dat van jou te horen.

Geert C 21 mei 2008 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3440044)
Dat tweede is ook een pleidooi tegen een regionalisering. Beetje jammer dat van jou te horen.

Het is toch niet omdat je voor Vlaamse onafhankelijkheid bent dat je ook automatisch tegen een gezamenlijk spoorwegennet moet zijn?

De Garde 21 mei 2008 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3440055)
Het is toch niet omdat je voor Vlaamse onafhankelijkheid bent dat je ook automatisch tegen een gezamenlijk spoorwegennet moet zijn?


Pelgrim heeft het over zijn abonnement, niet over het netwerk. Zo mallotig als in 'Bye Bye Belgium', waar treinen moeten stoppen aan de grens, moet het nu ook weer niet worden hé. Ik krijg de indruk dat de Belgicisten - waar ik je dan wel niet zal bijrekenen - graag de idee van de komst van een Berlijnse muur tussen Vlaanderen en Wallonië bij Vlaamse onafhankelijkheid voor waar verkopen terwijl we dat niet doen tussen alle andere buurlanden. Volledig idioot gewoon.

Pelgrim 21 mei 2008 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3440044)
Dat tweede is ook een pleidooi tegen een regionalisering. Beetje jammer dat van jou te horen.

Jij maakt dat er van, ik niet. Een Vlaamse en een Waalse openbare vervoerdienst kunnen samenwerken, dat zou dan bij wijze van spreken een nmvws worden, dat is perfect mogelijk aangezien deze twee geen concurrenten zijn. Private bedrijven kunnen dat niet, net omwille van het feit dat ze concurrenten zijn.
Trouwens, twee republieken kunnen evengoed een gezamenlijk treinnet uitbaten, voor mij is de regionalisering van de nmbs absoluut geen prioriteit. De strijd tegen de privatisering en de strijd voor Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid wel.

De Garde 21 mei 2008 17:57

Waarom dan geen Europees abonnement?

Pelgrim 21 mei 2008 19:17

omdat er teveel staten zijn met geprivatiseerde vervoersmaatschappijen, dat is praktisch niet mogelijk. Een Europees 'abonnement' kan pas als elke lidstaat de spoorwegen nationaliseert, dan kan er gewerkt worden aan een europese samenwerking.

Another Jack 21 mei 2008 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3440298)
Waarom dan geen Europees abonnement?

Omdat enkel de pendelaar Kopenhagen-Palermo door voor te vinden is :roll:

De Garde 21 mei 2008 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3440660)
Omdat enkel de pendelaar Kopenhagen-Palermo door voor te vinden is :roll:

Jongens, die kunnen dat nu ook al.

AdrianHealey 21 mei 2008 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3440017)
Twee redenen om tegen privatisering te zijn:

- Engeland
- Ik heb een abonnementskaart van de NMBS geldig voor alle lijnen over het ganse land. Ik heb geen goesting een tweede en een derde te moeten aanschaffen omdat er lijnen zijn die door een ander bedrijf worden uitgebaat.

Engeland bewijst het succes, hoor.
Maar wat weet jij daar nu van. :)

lombas 22 mei 2008 00:04

Hoe kun je nu ijveren om iets te privatiseren en tegelijk te regionaliseren? Hoe doe je dat? Hoe verantwoord je dat? Hoe verkoop je dat dan?

AdrianHealey 22 mei 2008 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3441113)
Hoe kun je nu ijveren om iets te privatiseren en tegelijk te regionaliseren? Hoe doe je dat? Hoe verantwoord je dat? Hoe verkoop je dat dan?

Geen vragen stellen.
Het zijn politici!

Pavolini 22 mei 2008 06:27

Daar zijn de privatiserings-extremisten weer.
Geen privatisering van de NMBS + nationalisering van de nutssectoren als tegeneis. Hoe lang gaat men die extremistische vetkwab Dedecker nog in de media laten?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be