![]() |
Corridor met Wallonië in ruil voor splitsing B-H-V
Jacques Autenne, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL), stelt voor Brussel een link te geven met Wallonië, in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Autenne begrijpt de Vlaamse eis voor een splitsing, maar vindt de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië even legitiem.
Verbindingen afstaan aan Wallonië De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb) http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-B-H-V-.dhtml |
Hitler wilde in 1939 ook een extraterritoriale autoweg over Pools grondgebied om Duitsland en Oost-Pruisen met elkaar te verbinden. Het wordt hoe langer hoe duidelijker waar de Franstaligen de mosterd vandaan gehaald hebben...
|
Inderdaad..."lebensraum"...kennen we...
|
Niks Corridor
Ze kunnen den boom in met hun corridor. Je geeft ze een vinger en ze willen een hand en dan een arm :? |
Citaat:
Het wordt hier van langsom zotter... Als de professor nu nog aanduidt welke gemeenten en infrastructuur hij daarvoor in ruil wil geven, ben ik bereid te klappen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat als het spoor in een tunnel ligt, zoals in Halle? Want dat zal ook wel nog bij die corridor horen.
En een brug over de snelweg? Moeten ze het kanaal Charleroi-Brussel ook anders niet hebben als corridor? Dat is nu is iets absurd. |
spelletje Monopoly
Citaat:
Franstaligen moeten de vlaamse wegen tussen Wallonië en Brussel evengoed kunnen gebruiken als iedere Vlaming of andere EU-burger. Staat allemaal in het Verdrag van Schengen, die staat ook in het frans ter beschikking. Ze mogen onderweg zelfs frans spreken, maar ze moeten wel de verkeersborden kunnen lezen en ze moeten natuurlijk ook weten dat "Brussel" hetzelfde is als "Bruxelles". Zijn we hier bezig met staatsinrichting of een spelletje Monopoly waar we straatjes en dorpjes gaan ruilen? Dit onderwerp hoort thuis bij "koetjes&kalfjes", niet bij "Staatsinrichting". |
Dhr. Hilter vond dat de Sudetenduitsers in de rand van Tsjeckoslovakije beter af waren ins Reich dan bij die minderwaardige slaven met hun broebeltaaltje. Dus kwam de Anschluss gevolgd door de bezetting van Tsjeckoslovakije.
De afloop van het verhaal van Danzig en Sudetenland is gekend. |
Citaat:
|
die Franstalige Anschlusspolitik toch ...
Wat ik snap is dat het Zoniënwoud door de Franstaligen altijd buiten beschouwing wordt gelaten. Het Zoniënwoud ligt toch zowel in Brussel (Ukkel, Watermael-Bosvoorde, Oudergem), Vlaanderen (Sint-Genesius-Rode, Hoeilaart) en Wallonië? (Terhulpen en Waterloo) Waarom doen ze geen corridorvoorstellen via dat bos? |
Citaat:
|
Citaat:
En verder is het natuurlijk een schande dat de Vlaamse regering Franstaligen verbiedt van die weg gebruik te maken? :roll: |
1 Bijlage(n)
Het is niet voor niets dat uitgerekend de franstaligen van Sint-Genesius-Rode blijkbaar niet staan te trappelen om ingelijfd te worden bij het Brussels Gewest waaruit ze eerder gevlucht waren. Niet alleen wensen die petits-bourgeois en Eurocraten hun groen te behouden, het Brusselse allochtone drama buiten te houden en hun lagere belastingen te vrijwaren.
Ook nog eens corridor te worden zou er te veel kunnen aan zijn. De gemeente Rode is enkele kilometers breed (van west naar oost) en minstens de helft daarvan is Zoniënwoud. Als Rode als corridor tussen Frankrijk en Brussel dienst zou moeten doen, zal er nood zijn aan nogal wat extra verkeersinfrastructuur: een nieuwe autoweg bijvoorbeeld (de huidige E19 loopt integraal over Vlaams grondgebied). Of een extra internationale treinlijn, met station etc. En dan hebben we het nog niet gehad over eventuele hoogspanningslijnen, wateraanvoer etc. Want waarom is er anders een "territoriale verbinding" nodig, nietwaar? De taal verspreidt zich tenslotte niet via de grond. Ofwel wordt al die extra infrastructuur dus gebouwd aan de oostkant en verdwijnt het Zoniënwoud. Ofwel komt ze aan de westkant en dan verandert het idyllische bourgoisdorp in een hel. Zelfs als deze visie wat overtrokken zou zijn, dan nog zal ze zeker meespelen in de hoofden van vele Rodenaren. De vraag is dan waarom ze hun status van rustige suburbians zouden opgeven voor zoiets obsoleets als een taal. |
Citaat:
Uiteraard kan van die eis geen sprake zijn. |
Citaat:
een tunnel met spoor en autoweg tussen Brussel en Wallonië: boven de grond is het Vlaanderen en eronder Wallonië. Je ziet: Belgen vinden altijd een creatieve oplossing. |
Citaat:
|
Citaat:
Zou toch een mooi beeld zijn voor de flaminganten: de Franstaligen die door de modder moeten ploeteren en de Vlamingen die op hen neerkijken. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be