Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Corridor met Wallonië in ruil voor splitsing B-H-V (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106187)

jOOSt 21 mei 2008 16:32

Corridor met Wallonië in ruil voor splitsing B-H-V
 
Jacques Autenne, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL), stelt voor Brussel een link te geven met Wallonië, in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Autenne begrijpt de Vlaamse eis voor een splitsing, maar vindt de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië even legitiem.

Verbindingen afstaan aan Wallonië
De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-B-H-V-.dhtml

Zwartengeel 21 mei 2008 16:39

Hitler wilde in 1939 ook een extraterritoriale autoweg over Pools grondgebied om Duitsland en Oost-Pruisen met elkaar te verbinden. Het wordt hoe langer hoe duidelijker waar de Franstaligen de mosterd vandaan gehaald hebben...

jOOSt 21 mei 2008 16:44

Inderdaad..."lebensraum"...kennen we...

garfield 21 mei 2008 16:48

Niks Corridor

Ze kunnen den boom in met hun corridor.

Je geeft ze een vinger en ze willen een hand en dan een arm :?

Rob Roy 21 mei 2008 16:55

Citaat:

Verbindingen afstaan aan Wallonië

De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)
ROFL

Het wordt hier van langsom zotter...

Als de professor nu nog aanduidt welke gemeenten en infrastructuur hij daarvoor in ruil wil geven, ben ik bereid te klappen.

filosoof 21 mei 2008 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3440119)
Hitler wilde in 1939 ook een extraterritoriale autoweg over Pools grondgebied om Duitsland en Oost-Pruisen met elkaar te verbinden. Het wordt hoe langer hoe duidelijker waar de Franstaligen de mosterd vandaan gehaald hebben...

De autostrade naar West-Berlijn, dwars door de DDR, is een recenter voorbeeld en was ook zoiets.

Zwartengeel 21 mei 2008 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3440162)
De autostrade naar West-Berlijn, dwars door de DDR, is een recenter voorbeeld en was ook zoiets.

Was die ook bedoeld om het tussenliggende gebied van een andere natie in te lijven?

Den Dietsch 21 mei 2008 17:03

Wat als het spoor in een tunnel ligt, zoals in Halle? Want dat zal ook wel nog bij die corridor horen.
En een brug over de snelweg? Moeten ze het kanaal Charleroi-Brussel ook anders niet hebben als corridor?
Dat is nu is iets absurd.

schaker 21 mei 2008 17:08

spelletje Monopoly
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 3440141)
Niks Corridor. Ze kunnen den boom in met hun corridor.
Je geeft ze een vinger en ze willen een hand en dan een arm :?

Ik vind de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië prima.
Franstaligen moeten de vlaamse wegen tussen Wallonië en Brussel evengoed kunnen gebruiken als iedere Vlaming of andere EU-burger. Staat allemaal in het Verdrag van Schengen, die staat ook in het frans ter beschikking.
Ze mogen onderweg zelfs frans spreken, maar ze moeten wel de verkeersborden kunnen lezen en ze moeten natuurlijk ook weten dat "Brussel" hetzelfde is als "Bruxelles".

Zijn we hier bezig met staatsinrichting of een spelletje Monopoly waar we straatjes en dorpjes gaan ruilen? Dit onderwerp hoort thuis bij "koetjes&kalfjes", niet bij "Staatsinrichting".

Cyrano 21 mei 2008 17:28

Dhr. Hilter vond dat de Sudetenduitsers in de rand van Tsjeckoslovakije beter af waren ins Reich dan bij die minderwaardige slaven met hun broebeltaaltje. Dus kwam de Anschluss gevolgd door de bezetting van Tsjeckoslovakije.

De afloop van het verhaal van Danzig en Sudetenland is gekend.

Cyrano 21 mei 2008 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 3440103)
Jacques Autenne, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL), stelt voor Brussel een link te geven met Wallonië, in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Autenne begrijpt de Vlaamse eis voor een splitsing, maar vindt de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië even legitiem.

Verbindingen afstaan aan Wallonië
De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-B-H-V-.dhtml

Als professoren dergelijke onzin vertellen, moet men niet verbaasd zijn over de 'kwaliteit' van het franstalig onderwijs. (opgelet : dit is nog altijd vrij onderwijs, crème de la crème.)

DebianFox 21 mei 2008 17:34

die Franstalige Anschlusspolitik toch ...

Wat ik snap is dat het Zoniënwoud door de Franstaligen altijd buiten beschouwing wordt gelaten. Het Zoniënwoud ligt toch zowel in Brussel (Ukkel, Watermael-Bosvoorde, Oudergem), Vlaanderen (Sint-Genesius-Rode, Hoeilaart) en Wallonië? (Terhulpen en Waterloo)

Waarom doen ze geen corridorvoorstellen via dat bos?

Johan217 21 mei 2008 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3440242)
Waarom doen ze geen corridorvoorstellen via dat bos?

Dan krijgen ze de laatste der Vlaamse partijen, Groen! tegen zich :)

groene flamingant 21 mei 2008 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 3440185)
Ik vind de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië prima.
Franstaligen moeten de vlaamse wegen tussen Wallonië en Brussel evengoed kunnen gebruiken als iedere Vlaming of andere EU-burger. Staat allemaal in het Verdrag van Schengen, die staat ook in het frans ter beschikking...

Uiteraard, uiteraard. Franstaligen hebben recht op een corridor van Wallonië naar Brussel. Want door die vele Vlaamse benden en milities, die Franstaligen op de weg Wallonië-Brussel bestoken met mortieren en springtuig, is het voor Franstaligen levensgevaarlijk om zich te verplaatsen via die weg? Niet? :roll:

En verder is het natuurlijk een schande dat de Vlaamse regering Franstaligen verbiedt van die weg gebruik te maken? :roll:

Rob Roy 21 mei 2008 19:28

1 Bijlage(n)
Het is niet voor niets dat uitgerekend de franstaligen van Sint-Genesius-Rode blijkbaar niet staan te trappelen om ingelijfd te worden bij het Brussels Gewest waaruit ze eerder gevlucht waren. Niet alleen wensen die petits-bourgeois en Eurocraten hun groen te behouden, het Brusselse allochtone drama buiten te houden en hun lagere belastingen te vrijwaren.

Ook nog eens corridor te worden zou er te veel kunnen aan zijn. De gemeente Rode is enkele kilometers breed (van west naar oost) en minstens de helft daarvan is Zoniënwoud. Als Rode als corridor tussen Frankrijk en Brussel dienst zou moeten doen, zal er nood zijn aan nogal wat extra verkeersinfrastructuur: een nieuwe autoweg bijvoorbeeld (de huidige E19 loopt integraal over Vlaams grondgebied). Of een extra internationale treinlijn, met station etc. En dan hebben we het nog niet gehad over eventuele hoogspanningslijnen, wateraanvoer etc.

Want waarom is er anders een "territoriale verbinding" nodig, nietwaar? De taal verspreidt zich tenslotte niet via de grond.

Ofwel wordt al die extra infrastructuur dus gebouwd aan de oostkant en verdwijnt het Zoniënwoud. Ofwel komt ze aan de westkant en dan verandert het idyllische bourgoisdorp in een hel.

Zelfs als deze visie wat overtrokken zou zijn, dan nog zal ze zeker meespelen in de hoofden van vele Rodenaren. De vraag is dan waarom ze hun status van rustige suburbians zouden opgeven voor zoiets obsoleets als een taal.

Pavolini 22 mei 2008 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 3440103)
Jacques Autenne, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL), stelt voor Brussel een link te geven met Wallonië, in ruil voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Autenne begrijpt de Vlaamse eis voor een splitsing, maar vindt de eis van de Franstaligen voor een fysieke verbinding tussen Brussel en Wallonië even legitiem.

Verbindingen afstaan aan Wallonië
De professor stelt voor dat Vlaanderen alle spoor-, auto- en waterwegen afstaat die Wallonië verbinden met Brussel. Daardoor zou er een territoriale eenheid ontstaan tussen Walen en Franstalige Brusselaars zonder een uitbreiding van Brussel in de strikte zin. Alle woningen die naast de toegangswegen liggen, zouden juridisch immers bij Vlaanderen blijven horen. (belga/eb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-B-H-V-.dhtml

Bewijst hetgeen al langer door sommigen beweerd wordt en ook door mij: de Franstaligen in Brussel zijn in wezen machteloos zolang Brussel een enclave is in Vlaanderen. We kunnen die stad letterlijk uitdrogen en uithongeren. :twisted:

Uiteraard kan van die eis geen sprake zijn.

azert 22 mei 2008 07:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Dietsch (Bericht 3440169)
Wat als het spoor in een tunnel ligt, zoals in Halle? Want dat zal ook wel nog bij die corridor horen.
En een brug over de snelweg? Moeten ze het kanaal Charleroi-Brussel ook anders niet hebben als corridor?
Dat is nu is iets absurd.

Ook een origineel idee:

een tunnel met spoor en autoweg tussen Brussel en Wallonië:

boven de grond is het Vlaanderen en eronder Wallonië.

Je ziet: Belgen vinden altijd een creatieve oplossing.

Rob Roy 22 mei 2008 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3441318)
Ook een origineel idee:

een tunnel met spoor en autoweg tussen Brussel en Wallonië:

boven de grond is het Vlaanderen en eronder Wallonië.

Je ziet: Belgen vinden altijd een creatieve oplossing.

Het blijft diefstal. Met dat soort mensen praat een fatsoenlijk mens niet.

azert 22 mei 2008 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3441322)
Het blijft diefstal. Met dat soort mensen praat een fatsoenlijk mens niet.


Zou toch een mooi beeld zijn voor de flaminganten:
de Franstaligen die door de modder moeten ploeteren en de Vlamingen die op hen neerkijken.

Rob Roy 22 mei 2008 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3441324)
Zou toch een mooi beeld zijn voor de flaminganten:
de Franstaligen die door de modder moeten ploeteren en de Vlamingen die op hen neerkijken.

Vlamingen hebben geen nood om op Franstaligen neer te kijken. Dat is jullie corebusiness.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be