Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   de ontsalgvergoeding van ceo's en de toplonen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106212)

dirk001 21 mei 2008 23:28

de ontsalgvergoeding van ceo's en de toplonen

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...tml#reageerTag

Ben ik de enige die hier een probleem mee heeft ?

Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk. Maar dit soort dingen gaat nu toch wel veel en veel te ver wat mij betreft.

Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben).

Want uiteindelijk is het de consument/belastingbetaler die die lonen betaalt en dus hebben we er alle belang bij dat die lonen niet te hoog liggen.

lombas 21 mei 2008 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 (Bericht 3441062)

Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk. Maar dit soort dingen gaat nu toch wel veel en veel te ver wat mij betreft.

Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben).

Want uiteindelijk is het de consument/belastingbetaler die die lonen betaalt en dus hebben we er alle belang bij dat die lonen niet te hoog liggen.

Pervert.

straddle 22 mei 2008 01:16

Citaat:

Da's kapitalisme en de vrije markteconomie voor u. Als men die hoge ontslagpremies zou verbieden met nieuwe regelkes en wetten in Belgie, terwijl het overal elders in europa geen probleem vormt, dan gaan alle "goeie" topmanagers naar het buitenland. De reputatie van belgie zou weeral een deuk krijgen en bedrijven en bedrijfsleiders zullen zich dan wel elders gaan vestigen.

Pas op he, daarme heb ik niet gezegd dat die kerels zulke sommen geld waard zijn he!! Integendeel. Maar bon, het is gewoon een (bijkomend nefast )gevolg van het economisch systeem waarin we beland zijn.

Het zal nog veel erger worden dan dat!

Casca 22 mei 2008 09:24

Citaat:

Als ze die toplonen nu eens zouden aan een maximum onderwerpen van 1 miljoen euro per jaar en nog 1 miljoen bij ontslag en eventueel nog mogelijkheid voor een bonus van een half miljoen als de persoon in kwestie aantoonbaar goed werk heeft geleverd (en beter dan jan modaal het zou gekund hebben)...

... dan zou dat allemaal maar weinig verschil maken.

largo_w 22 mei 2008 09:43

Citaat:

nee maar ik heb daar alvast niets op tegen... Overigens heel goed voor de staatskas das cashen hé.

nun 22 mei 2008 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 3441492)
... dan zou dat allemaal maar weinig verschil maken.

Idd, de kritiek op toplonen komt vooral voort uit afgunst. Het lijkt mss niet eerlijk dat ze zoveel verdienen, maar het loon van een topmanager van een groot bedrijf is nog altijd maar een erg klein deel van de omzet. Schaf dat af en er gaat geen effect op prijzen zijn.

Savatage 22 mei 2008 23:04

Citaat:

Daar heb ik persoonlijk geen enkel probleem mee.

Percalion 23 mei 2008 10:31

Citaat:

Kijk ik heb niks tegen een mooie vergoeding voor geleverd werk.

Ik ook niet.

Praetorian 23 mei 2008 12:13

Ik heb daar persoonlijk een probleem mee.

Sfax 23 mei 2008 13:37

Citaat:

Waarom zou je daar een probleem mee hebben? Hoeveel jaar krijgt iemand anders bij ontslag? Gokje?

Citaat:

Waarom? Omdat jij het niet krijgt?
Waarom zou jij je moeten moeien met het loon van anderen?
Dat is een overeenkomst tussen werknemer en werkgever; verder heeft niemand daar ook maar iets mee te maken.

Citaat:

Waarom? Omdat je het niet kan hebben dat hij dat krijgt?
Als de aandeelhouders hem dat waard achten, wie ben jij dan om dat aan te vechten? Mogen die mensen met hun geld dan niet doen wat ze willen?

Citaat:

Niemand verplicht jou bij Belgacom aan te kloppen...

Sfax 23 mei 2008 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 3444521)

So? :)

Praetorian 23 mei 2008 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3444759)
So? :)

So?

Thanatos 23 mei 2008 14:35

Aleh, ik zie dat jullie dan toch overeenkomen:p. Da's ook al weer opgelost.

Imo moet je de vrije markt laten spelen in dit soort zaken. Als je grote bedrijven hebt moet je er maar vrede mee nemen dat daar toplonen mee gepaard gaan.
Dat sommige ontslagvergoedingen excuberant zijn, daar is geen twijfel over, maar er is niks dat negatieve media-aandacht niet kan oplossen. Die bedrijven doen wel aan zelf-regulering.

Sfax 23 mei 2008 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 3444876)
So?

Inderdaad, so? "En wat dan nog", met andere woorden...

Sfax 23 mei 2008 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thanatos (Bericht 3444893)
Aleh, ik zie dat jullie dan toch overeenkomen:p. Da's ook al weer opgelost.

Imo moet je de vrije markt laten spelen in dit soort zaken. Als je grote bedrijven hebt moet je er maar vrede mee nemen dat daar toplonen mee gepaard gaan.
Dat sommige ontslagvergoedingen excuberant zijn, daar is geen twijfel over, maar er is niks dat negatieve media-aandacht niet kan oplossen. Die bedrijven doen wel aan zelf-regulering.

Ach, ontslagregelingen voor gewone werknemers zijn ook niet van de poes; ietwat ancienniteit levert daar ook al snel 5 jaar op. Dan is die 3 jaar niet zo onlogisch...

Bierke 23 mei 2008 15:32

Simpel er moet gewoon een kleine wet komen die stelt dat wanneer bedrijven in financiële problemen komen dit verhaald kan worden op de huidige en vorige bedrijfsleiders indien deze bij ontslag een premie hebben ontvangen.

Sfax 23 mei 2008 15:46

Die dan ook uiteraard geldt voor ontslagen werknemers?

Pølle 23 mei 2008 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 3444521)

Ik ook. Maar ik wil dat niet bij wet afdwingen om dat op te lossen. Het kan best zijn dat de markt de lonen van een CEO dicteert, maar volgens mij dicteert de markt slechts het maximum. Niets houdt een CEO tegen om zichzelf minder toe te eigenen, behalve dan een walgelijke bezitsdrang.

Thanatos 23 mei 2008 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 3445088)
Simpel er moet gewoon een kleine wet komen die stelt dat wanneer bedrijven in financiële problemen komen dit verhaald kan worden op de huidige en vorige bedrijfsleiders indien deze bij ontslag een premie hebben ontvangen.

Wie gaat dan nog een noodlijdend bedrijf uit het slop willen halen? Het risico is te groot voor de bedrijfsleider. Als de bedrijfsleider een fout heeft gemaakt mag en kan hij natuurlijk wel verantwoordelijk worden gesteld.

Lamme Goedzak 23 mei 2008 17:09

Ik heb niets tegen toplonen.
Ik vind wel dat het tegennatuurlijk overkomt als een CEO zijn werknemers duidelijk maakt dat er in het komende jaar bijv. slechts ruimte is voor bijv. 1,5% opslag, terwijl hijzelf 15% opslag krijgt. Ik wil dit niet verbieden, maar ik vind het gewoon erg vreemd overkomen. Het zijn de aandeelhouders die het laatste woord hebben.

Trouwens, je moet bijlange geen CEO zijn om het grote geld binnen te rijven. Een beetje kunnen voetballen, zingen of acteren volstaat ook.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be