![]() |
Kinshasa roept ambassadeur terug uit Brussel en sluit consulaat
Citaat:
wat is dat toch tegenwoordig... |
'een moreel recht'? Dat lijkt me inderdaad een 'ondiplomatieke' uitspraak. Hij beter kunnen zeggen 'morele plicht'.
|
Citaat:
|
Beter maar kritiekloos de Sinterklaas van andermans geld blijven uithangen, he filosoof? Dat past natuurlijk veel beter in jouw straatje.
|
Citaat:
Citaat:
De bron van de congolezen zou Peking zijn Citaat:
|
Citaat:
ik heb gewoon een hln artikel gekopieerd, maar Karel de Gucht zou die uitspraak gemaakt hebben, en daarom trekken ze hun ambassadeur terug |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb er niets aan gewijzigd. Lees de link nog eens goed. Le Potentiel schrijft: "Karel de Gucht a déclaré, depuis Pékin, que la Belgique exerçait «un droit moral» sur la RDC." In welke context is dat gezegd? En wie heeft dat tegen wie gezegd? Hebben de chinezen dat doorgespeeld aan de congolezen? Welke chinezen hebben dat doorgespeeld aan welke congolezen? |
allez allez, kijk, uit DS: De uitspraken van De Gucht:
Citaat:
|
Citaat:
|
Congo is nog steeds een ramp. Bijna ieder land op deze planeet heeft het recht om de congolese president te wijzen op het feit dat hij een miskleun is.
|
Een 'fikse som' geld geven geeft nog geen 'moreel recht'. Bij dat woordgebruik gaan de Congolezen ongetwijfeld effe aan hun geschiedenis denken. 'Onhandig' van de minister deze delikate zaken onnodig 'ter sprake' te brengen.
Ik betwijfel of België de bereidheid heeft die 'fikse som' geld stop te zetten. Dan kan je je er ook niet veel 'vingerwijzingen' mee permiteren. Alles bijeen gewoon domme diplomatiek. Wat wou hij bereiken?... Wat heeft hij bereikt? |
Congo draait nog altijd vierkant, corruptie viert nog altijd hoogtij. Het geld komt nog altijd niet op de juiste plaats terecht. Iedereen heeft het recht om hier kritiek op te geven. (of dit altijd i de juiste bewoordingen gebeurt): Maar de Congolezen zijn tegenwoordig nogal vlug op hun tenen getrapt en durven zich nogal eens hooghartig te gedragen tov de Belgische politici (zie laatste bezoek) . Misschien dat de Chinezen tegenwoordig met meer geld over de brug komen als de Belgen?
|
Citaat:
|
de situatie qua mensenrechten, 'goed bestuur' of weet ik veel welk verkoopspraatje is nu niet slechter dan 3, 5, 10 of 20 jaar geleden. Ergo: al die animositeit van de laatste tijd k�*n onmogelijk daarom draaien. De vraag die we moeten stellen is: wat is er dan wél veranderd in het plaatje? In de eerste plaats kan België niet meer haar belangen behartigen in Congo zoals het dat jaren heeft kunnen doen omdat er kapers op de kust zijn gekomen, m.n. China. Die paar miljoentjes in "ontwikkelingssamenwerking" die werden gebruikt om Congo te chanteren -of dacht je dat dat uit menslievendheid werd gegeven?- wegen steeds minder op tegen de bedragen die China in Congo (en trouwens in gans Afrika) wil investeren.
Wat Congo doet is m.a.w. een soort 'goed bestuur': in de eerste plaats vriendjes wezen met degene die het meest geld oplevert. |
Congo moet doen wat het niet laten kan....
De ganse affaire is misschien de gelegenheid om gans die "betrekkingen met Congo" eens op een normaal peil te brengen,namelijk :"op ambassadeursniveau"... |
Citaat:
|
net degucht gezien op de vrt en hij heeft groot gelijk.
die congolezen zouden beter eens werk maken van een deftige staat, want als ge spreekt van een bananenrepubliek, dan overtreffen ze ons zelfs! |
Citaat:
|
Belgique heeft intussen al wat gedaan om het goed te maken...
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be