Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waar is de Waals cultuur? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=106435)

Kazan 25 mei 2008 15:00

Waar is de Waals cultuur?

Gisteren zat ik te wachten bij de kapper en bij gebrek aan beter, begon ik zowaar in de Story te lezen.
Bij een interview aan Yves Leterme vroeg men of hij niet liever Wallonië zou in ruilen voor Nederland.
"Nee, want dan houden we maar 1 cultuur over en de 2 culturen zijn wat ons land zo boeiend maakt."

Dat is iets dat je wel vaker hoort. "We moeten samenblijven voor meer cultuur!"

Nu vraag ik mij af: Waar is ze, de Waalse cultuur? De cultuur die ons land zo rijk maakt? Ik zie ze niet.
En zou ze verdwijnen bij een splitsing?

largo_w 25 mei 2008 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3448309)
Nu vraag ik mij af: Waar is ze, de Waalse cultuur? De cultuur die ons land zo rijk maakt? Ik zie ze niet.

Dit zal wel het bewijs zijn van de wereldvreemdheid van enkelingen hier zeker 8O

Don Quichote 25 mei 2008 15:08

Die tsjeef is bereid om alles te zeggen/doen om premier te blijven en de koning te dienen.

Net zoals VHS.

Kazan 25 mei 2008 15:09

Ja lap, een 'e' te weinig in de titel

Kazan 25 mei 2008 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3448331)
Dit zal wel het bewijs zijn van de wereldvreemdheid van enkelingen hier zeker 8O

Hoe kan ik 'mijn horizon dan verbreden'? :?

azert 25 mei 2008 15:12

Of een a te veel?

system 25 mei 2008 15:18

Citaat:

Gisteren zat ik te wachten bij de kapper en bij gebrek aan beter, begon ik zowaar in de Story te lezen.
Bij een interview aan Yves Leterme vroeg men of hij niet liever Wallonië zou in ruilen voor Nederland.
"Nee, want dan houden we maar 1 cultuur over en de 2 culturen zijn wat ons land zo boeiend maakt."

En hebt u ook bij de kapper gelezen wat nu eigenlijk 'Vlaamse' cultuur is? En zo ja, kunt u dat eens uitleggen en de geest van allen hier aanwezig verlichten?

Kazan 25 mei 2008 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3448388)
En hebt u ook bij de kapper gelezen wat nu eigenlijk 'Vlaamse' cultuur is? En zo ja, kunt u dat eens uitleggen en de geest van allen hier aanwezig verlichten?

Vlaamse tv-programma's, media, Vlaamse gerechten die dagelijks op mijn bord verschijnen, Vlaamse muziek, boeken van Vlaamse schrijvers, ...
Zo van die dingen.

Kazan 25 mei 2008 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3448388)

Zo'n boeken hebben ze daar trouwens niet, 't waren allemaal Story's, Flairs en Libellen.

Jaani_Dushman 25 mei 2008 15:25

Citaat:

Jaja, leg maar uit! Geef maar toe dat je er al jaren op geabonneerd bent! 8-)

azert 25 mei 2008 15:25

Je kunt eens beginnen met de boeken van Amélie Nothomb te lezen.
(Bijna?) allemaal in het Nederlands vertaald.

Don Quichote 25 mei 2008 15:27

De waalse cultuur is in ieder geval aan het evolueren naar verval.

Op socio-economisch gebied de lantaarndrager van Europa.

Ze kunnen het zelf niet meer.
Binnen de tien jaar zal dit steeds duidelijker worden.

Kazan 25 mei 2008 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3448416)
Je kunt eens beginnen met de boeken van Amélie Nothomb te lezen.
(Bijna?) allemaal in het Nederlands vertaald.

En gaan die boeken verdwijnen als Vlaanderen onafhankelijk wordt?

azert 25 mei 2008 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3448425)
En gaan die boeken verdwijnen als Vlaanderen onafhankelijk wordt?

???

Kazan 25 mei 2008 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 3448437)
???

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt verliezen we de Waalse cultuur, zeggen ze wel eens.
Concreet: Wat is nu de Waalse cultuur en gaan we die verliezen bij Vlaamse onafhankelijkheid?

Gwyndion 25 mei 2008 15:35

Ik snap het argument van "Meer cultuur" niet, het is nu niet alsof Wallonië op mysterieuse wijze zou verdwijnen als Vlaanderen onafhankelijk is. Als DAT het beste argument is dat men kan bedenken om België te behouden...

MaGNiFiCaT 25 mei 2008 15:41

Citaat:

Je zult het alleszins niet te weten komen door story-boekjes te lezen bij de kapster!8O

system 25 mei 2008 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3448405)
Vlaamse tv-programma's, media, Vlaamse gerechten die dagelijks op mijn bord verschijnen, Vlaamse muziek, boeken van Vlaamse schrijvers, ...
Zo van die dingen.

Er bestaan toch ook Waalse tv-Programma's, Waalse media, Waalse gerechten, Waalse muziek, boeken van Waalse schrijvers. En zo van die dingen.

MaGNiFiCaT 25 mei 2008 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3448481)
Er bestaan toch ook Waalse tv-Programma's, Waalse media, Waalse gerechten, Waalse muziek, boeken van Waalse schrijvers. En zo van die dingen.

Maar je moet de moeite willen doen om ze op te zoeken en ermee kennis te maken.............

Kazan 25 mei 2008 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 3448478)
Je zult het alleszins niet te weten komen door story-boekjes te lezen bij de kapster!8O

Ja maar mijn haar was te lang! :evil: Ik moet toch �*ets doen tijdens het wachten zeker!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be